Vásárlásra inspirálnak a holnap boltjaiban (EuroShop, 1. rész)
– Fogyasztáskutatásra sokat költöttek a vállalatok az utóbbi években. Itt az ideje, hogy a marketingesek jobban megismerjék a vásárlók viselkedését, szokásait és mentalitását is – beszélt kicsit haza az eladótéri kommunikációval foglalkozó POPAI német szervezetének képviselője a düsseldorfi EuroShop szakvásár keretében tartott POP marketingkonferencián, február végén. De a kereskedelmi technológia szakvására iránti óriási érdeklődés igazolja szavait. Munkatársunk helyszíni jelentése.Ma már általában öt nap sok egy szakvásárra. A megújult EuroShop azonban kivétel.
Öt nap alatt 90 ország több mint 1900 kiállítójának kínálata adott vonzó keresztmetszetet a kereskedelmi technológia fejlődéséről. A legutóbbi, három évvel ezelőtti kiállításhoz képest is 252 vállalattal többen kívánták bemutatni fejlesztéseiket az EuroShopon.
A trendek várható irányaival ismerkedhetett meg a látogató. Ugyanakkor a párhuzamosan futó konferenciákon a szakma tekintélyes vezetői, valamint szakértői tartottak előadásokat.
Világkiállítás, megashow
Mind a kiállítók, mind a szakmai látogatók száma megdöntötte a 40 éves EuroShop eddigi rekordjait.
Az előzetesen beharangozott programok 104 ezer szakmai látogatót késztettek az egész világról arra, hogy elmenjen az EuroShopra. Nem csalódtak. Világkiállítás, szakmai megashow fogadta őket.
Az 1990-es években az EuroShopot még a nagy német piac érdekes rendezvényének tartottam. Háromévenként számba vették, hol tart a kereskedelmi technológia és a marketing.
Azóta viszont kitágították a hatókört. A kiállítók többsége, 55 százaléka jött más országokból. Az USA 40 céggel képviselte magát, Olaszország több mint 160-nal, Nagy-Britannia közel 100-zal. Kínából 60 vállalat jelezte az idők változását.
Közép- és Kelet-Európából négy magyar cég mellett szlovákok, csehek és főleg lengyelek nyomultak.
A konferenciák közül kiemelkedett a tízéves múltra visszatekintő POP marketingkonferencia. Amíg az első rendezvényeken német vezérigazgatók és szakértők előadásait hallhattam, most amerikai cégek vezetői tartották a kulcselőadásokat.
Robot tájékoztat az eladótérben
– A nagyobb külföldi érdeklődés további oka, hogy szélesítettük a tematikát – mutatott rá dr. Bernd Hallier, a vásár szakmai védnöke, az Európai Kereskedelmi Intézet (EKI) elnöke. – A ruházati cikkek, elektromos készülékek, sportcikkek kiskereskedelmétől az áruházakig mindenféle profil helyet kapott.
Ute Holtman, az EKI kommunikációs vezetője az intézet 700 négyzetméteres standját így mutatta be:
– Partnereinkkel, mint például a Tengelmann vagy a TUI, azt akarjuk demonstrálni, hogy az innovatív szolgáltatások és a törekvések a kiskereskedelem modernizálására miként nőnek össze olyan sikeres bolti koncepcióvá, amely kielégíti a holnap vásárlójának igényeit. Miközben beszélgettünk, megjelent mellettünk egy robotember. Feladata, hogy a nagy eladóterű üzletekben, a rajta lévő képernyő révén tájékoztassa a vevőket, mit hol találnak. Érintéssel hozhatja működésbe a vásárló, aki kérdezni szeretne. Így tudhatja meg azt is, milyen érdekességeket, újdonságokat kínál az üzlet.
– Nagy előnye a Scitos A5 nevű robotnak, hogy mindent tud. Memóriájában 60 ezer termék adatait tárolja. Azon kívül olyan drága munkaerőt vált ki, aki csak egyszerűen informál. Így a bolti dolgozók idejüket a fontosabb tanácsadásra fordíthatják – magyarázza Andreas Bley, a bolti alkalmazottak munkáját megkönnyítő robotot kifejlesztő Metra Kft. cégvezetője. – Legjobban az 5000–7000 négyzetméteres üzletekben használható, ahova 3-4 robotot javaslunk, mert egy robot általában 1500 négyzetméteres körzetben mozoghat hatékonyan.
Egy robot ára 35 ezer euró körül mozog, attól függően, hogy hányat vásárol egy cég. Óránként öt euróért adják kölcsön.
A robot első vevője a németországi Rewe.
Jó fényt vetnek az árura
Máté Szilvia, a düsseldorfi vásár magyarországi képviselője jóleső érzéssel állapította meg:
– A 2008-as EuroShop minden várakozást felülmúlt. A Rajna menti vásárba nem csak sok látogató jött el; közülük minden második beszerzési szándékkal érkezett.
Ezt támasztják alá a magyar kiállítók tapasztalatai is. Például Tichy Ákos, a vásárláshelyi reklámeszközöket kínáló Idea Zona igazgatója nemcsak élénk érdeklődésről számolt be, hanem konkrét megrendelésekről is. De elégedetten nyilatkoztak a másik három magyar kiállító cég képviselői is.
Közülük a Karton Art a Dunapack különleges karton csomagolóanyagaival szerepelt. A Mobilia Artica az eladótéri megoldásokat bemutató 12-es csarnokban kapott helyet, míg a ShopGuard a 6-osban, a biztonságtechnika csarnokában.
Személy szerint Máté Szilviára a legnagyobb benyomást a világítástechnika térnyerése tette:
– „Jó megvilágítással mindent el lehet adni” – hirdette a 11-es csarnok szlogenje. Imponáló, hogy átgondolt belsőépítészeti megoldásokba illeszkedő világítástechnikával milyen kellemes hangulatokat lehet kialakítani. Azon kívül látványos és érdekes újdonságokat láttam a high-tech cégek között. S mindenképpen említésre méltó, hogy milyen nagy szerepet kapott a környezetvédelem.
Pozitív hangulat és beruházások
A látogatók érdekes trendeket fedezhettek fel a boltberendezések és az eladótéri design területén.
A kereskedelmi vállalatok növekvő része világszerte törekszik arra, hogy vevőit világos, célcsoport-specifikus, összetéveszthetetlenül egyedi profillal szólítsa meg. Olyan megoldásokat keresnek, amelyek hangsúlyozzák egy üzlet egyéni, vállalatra jellemző jegyeit, abban az értelemben, hogy növeljék a lánc márkaértékét.
A bolti berendezések trendje a sztenderdizált, többfunkciós termékek irányába mutat. Terjednek a rugalmasan használható, egységet alkotó komponensek, amelyek könnyen alkalmazkodnak az árucikkek prezentációjának aktuális követelményeihez.
Az eladóterek növekedésével hangsúlyt kap az eladótér nagyvonalú, áttekinthető kialakítása, széles utcákkal. Így a vevő a választékot már a kihelyezés és az elrendezés révén gyorsan fel tudja mérni.
„Jó közérzetet teremtő effektusok és könnyű vásárlás.” Ez a képlet foglalja össze a boltok kialakításának és az áru bemutatásának mostani divatját. A kereskedelem innovációs törekvéseit az EuroShopon tapasztaltak alapján így foglalta össze a dm igazgatóságának elnöke, Götz Werner:
– Sok kreatív ötlettel találkozhattak a kereskedők. Az EuroShop a kereskedelem pozitív hangulatát és beruházási hajlandóságát tükrözi.
Az Euroshop négy szakkiállítást egyesít:
Négy fő profil
EuroConcept Ületberendezés, üzletkialakítás, belsőépítészet, világítástechnika, hűtőbútorok és -berendezések
EuroSales Vizuális és POS-marketing, eladásösztönzés
EuroCIS IT és biztonságtechnika
EuroExpo Kiállítás, standépítés, tervezés, design és eseménymarketing
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >