Vásárlás genetikailag kódolva?
Dr. Csányi Vilmos professzort előadása után a vásárlás „belénk kódoltságáról” kérdezgettük.
Úgy véli, az áruházak színes világa éppúgy elvarázsolja az embereket, mint a majmokat a színes üveggyöngyök. A kereskedelem ismeri, és jól használja ezt a káprázat iránti alapigényünket, az sem véletlen, hogy az ügyesen elhelyezett gondolák, sorok a „vadászó énünket” szólítják meg. Genetikai okokkal magyarázható az is, hogy az emberek szívesen vásárolnak sorozatokat, összecsomagolt termékeket, ilyenkor rendszerező, gyűjtögető énünk elégül ki.
Felgyorsult életünk során ugyan a vásárlás üteme is felpörgött, de a legtöbb ember számára a bevásárlóközpontokban való időzés – bevallottan vagy öntudatlanul – még ma is elsősorban élményszerzés, és csak másodlagosan beszerzés.
A professzor szerint a legtöbb vásárlás impulzív, a döntés ott helyben születik, elsősorban vizuális élmények hatására, de emlékképeket előhívó kellemes illattal és zenével is ösztönözhető az értékesítés. A kollektív élmények, a közös hitvilág nem ismeretlen fogalmak a kereskedelmi szakemberek számára.
A különböző vásárlói klubok, a brandekhez köthető események a csoporthoz tartozási igényünk elégítik ki. S bár ezek a csoportok manapság sokkal lazábbak, mint korábban, és egy-egy ember jellemzően több csoportnak tagja mint évszázadokkal, vagy akárcsak évtizedekkel ezelőtt, mégis olyan alapigényünket szolgálják, amely kielégítésével a márkához való emocionális kötődés évtizedekre biztosítható.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >