Vásári hangulatban, avagy mire nem jó az internet

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 01. 09. 10:57

Jövő tavasszal, március 10–12. között, először rendezi a HUNGEXPO a SIRHA Budapest kiállítást, amely a világ egyik leghíresebb élelmiszer-ipari, gasztronómiai és vendéglátó-ipari szakvására. A szervezés javában zajlik, a részletekről Siklósi Csaba, a HUNGEXPO Zrt. kereskedelmi igazgatója számolt be lapunknak.

Sirha Budapest 3

– Hány kiállító várható a SIRHA Budapestre?

– A Franciaországból származó nagyszabású bemutató Lyon, Genf, Sanghaj, Moszkva és Isztambul után először jön térségünkbe, ez önmagában is komoly sikert jelent a szervező HUNGEXPO-nak. Már most több mint 100 kiállítónk van, ezek között mintegy 10 százalék a külföldi jelentkező.

– Milyen programokra számíthat itthon a budapesti közönség?

– Már most tudom ajánlani a március 10–11-i programjainkat. Ezek között a „Péktermék az étteremben: kenyerek és vendégváró falatok”, „Street food a konyhában: hamburger csúcsminőségben”, „HELLO Bocuse d’Or! – Kitekintés a verseny előtti 48 órában”, „Ikonikus trendek a vendéglátásban: mi lesz az új marhapofa?” című előadásokra hívom fel a figyelmet. A cukrászati témakörben a „Magyar hagyományok a cukrászatban: rétesvariációk”, „Cukorszobrászat, csokoládészobrászat”, „Az Év desszertje” szerepel a változatos programban. De még mindig folyamatosan érkeznek az új ötletek, kezdeményezések. A programok alakulásáról az érdeklődők részletes információkat kaphatnak a folyamatosan frissülő www.sirha-budapest.com honlapon.

– Milyen a SIRHA kiállítás szakmai fogadtatása?

– A HUNGEXPO teljesen új koncepció alapján határozta el, hogy a SIRHA megrendezésével innovatív lehetőséget teremt az élelmiszer-ipari, gasztronómiai és vendéglátó-ipari szektornak. Ez az új, a nemzetközi piacon már bevált egységes megjelenés a hazai szakmai körökben is jó fogadtatásra talált. Már a kezdetektől számos szakmai szervezet állt mögé és vállal részt a kiállítás megvalósításában, programokkal, szakmai előadások szervezésével. A szervezésben a HUNGEXPO partnerei a METRO nagykereskedés, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia és a Trade magazin. A Budapesti Vásárközpontban a kiállítással együtt olyan jelentős kísérő eseményeket rendeznek, mint a Bocuse d’Or magyarországi válogatóversenye, a Future Store, a Kreatív Konyha Fórum, vagy a Kiváló Magyar Termék Díjátadó Konferenciája.

A SIRHA Budapest sikerét a HUNGEXPO az ideális helyszínnel, tapasztalt szervezőcsapatával, tőkeerős, nemzetközi háttércéggel, megfelelő időzítéssel, széles, szakmai támogatottsággal, és nem utolsósorban versenyképes árazással segíti elő.

A kapcsolati háló nagy része ugyan ma már az interneten szövődik, a kiállításokon való megjelenés az üzletkötések szempontjából mégis kulcsfontosságú. Ráadásul időben kell kapcsolni, hiszen a jelentős befolyással bíró vásárokon már a korai jelentkezési időpont előtt (early bird) hosszú a várólista.

Ha egy cég úgy dönt, hogy részt vesz egy szakkiállításon, biztos lehet benne, hogy találkozik a szakma kulcsembereivel és képviselőivel az adott piacról.

– A kiállítás lehetőséget teremt új kapcsolatok kialakítására, a meglévők ápolására a későbbi üzleti eredmény realizálódása érdekében – mondja Kuncz Ábel, a MacLine Kft. magyarországi képviseletvezetője a vásári részvétel előnyeiről. – Az adott országban való piacra lépést előkészítendő érdemes nemzeti bemutatkozásokon részt venni, ahogy teszik a fejlett országok, valamint 4-5 éve a fejlődő államok, mint Kína, Marokkó, Törökország, vagy közvetlen szomszédaink, Románia és Szerbia is.

A rendezvény sikerességétől függően később saját standon, egyedi arculattal érdemes a cégnek önállóan kiállítani, teszi hozzá a szakember.

Élet a válságban is van

– A magyar részvételnél még mindig a válság dominál, különösen az élelmiszeriparban. Ezért is nagyon fontos az állami támogatás, de nem lehet csak arra építeni. Különösen elgondolkodtató, hogy a hozzánk hasonló helyzetben lévő országok nagyobb lendülettel, látványosabb megjelenéssel mutatkoznak be a nemzetközi kiállításokon. Ha például egy cseh cég új terméket szeretne piacra dobni, akkor egyértelmű, hogy az adott kiállításon jelenik meg vele, és arra építi a hirdetéseket, az internetes megjelenést – összegez Máté Szilvia, a BD-Expo Kft. (Messe Düsseldorf) magyarországi képviselője.

A nagy nemzetközi vásárokon sokszor egy-két évvel előre le kell adni a jelentkezést, kötelezettséget vállalni a megjelenésre. Ezt sok cég nem tudja, vagy nem meri felvállalni. Az Agrármarketing Centrum által biztosított közösségi stand azonban kisebb, kevésbé tőkeerős cégeknek is lehetőséget nyújthat a bemutatkozásra.

– Az AMC sincs könnyű helyzetben, mivel elfogadott költségvetés nélkül nagyon nehéz előre tervezni. A nagy kiállításokra időben jelentkezni kell, ezért még egy kicsit sötétben tapogatózunk, de igyekszünk a nehezített körülmények ellenére is a legfontosabbra, a forrás biztosítására, a projektmenedzsmentre, a határidőre történő lebonyolításra koncentrálni – mondja dr. Simon Péter, az AMC vezérigazgatója. – A jövő évben a nagy németországi kiállításokon kívül a moszkvai Prodexpón, de természetesen a franciaországi SIAL-on és a London International ­Wine Fair­en is jelen leszünk. A legnagyobb standunk a düsseldorfi ProWein kiállításon lesz majd. Tervezzük a megjelenést a Salima kiállításon Brnóban is.

Sok jó ember kis helyen?

Egy-egy kiállításon való megjelenés költségeinek fedezésére a cégek különböző lehetőségekkel élhetnek, hiszen az állami támogatás mellett pályázni is lehet. Az exportban rejlő lehetőségek fontossága sok céget azonban inkább arra sarkall, hogy a változó vagy megvont támogatás helyett saját erőből termelje ki az adott összeget. A közös stand jó megoldás lehet, azonban hátránya, hogy sokszor kis helyen sokan kínálják a portékáikat.

– Ráadásul egyre kevésbé lehet passzívan kivárni az érdeklődőket. Körbe kell látogatni a hasonló termékeket gyártó cégeket, felkutatni, felmérni a kínálatot, elmenni a kísérőrendezvényekre – tanácsolja Kakuk Márta, a Mon-Art Reklámiroda Kft. a Kölnmesse hivatalos magyarországi képviselője. – Biztató, hogy az Anugán önálló kiállítóink közül mindenki jelezte, hogy 2015-ben is ott lesz Kölnben. Itt fontos figyelembe venni, hogy a Fine food részlegre már az early bird előtt komoly várólista alakult ki – teszi hozzá a szakember.

Az utóbbi években érzékelhető megatrend – kisebb vásárok eltűnése, nagyok növekedése – elszívó hatása még jelen van a vásárok kiválasztásában. Az óriás vásárok mellett azonban a kisebbek is érdekesek lehetnek, mint Brnóban a Salima, a düsseldorfi InterMeat és InterCool, vagy az idén először megrendezésre kerülő Sirha Budapest.

Egymás szemébe nézni

Amíg a távol-keleti országok egész delegációkat küldenek az egyes vásárokra, a magyar látogatók nemigen jutnak el Németországnál messzebbre.

– Jóval kevesebben mennek hazánkból a franciaországi kiállításokra az utóbbi években, amit indokol az is, hogy a szervezők sokkal kevesebbet fordítanak a magyarországi promócióra, és az utóbbi négy évben nagyon lecsökkent a magyar piacon képviselt kiállításaink száma – mondja Györki Ágnes, a Villepinte Kft. Promosalons magyarországi képviselője. – Pedig a vásárok mindent megtesznek a látogatók kényelméért. A francia kiállítások is követik a trendeket, és most már minden kiállítás elérhető az interneten, több nyelven, ahol többnyire az adott kiállítással kapcsolatos minden ügyet el lehet intézni, a regisztrációtól a hotelfoglalásig.

Egy kiállításra való felkészülésben fontos szerepet játszik az internet, ugyanakkor egymás szemébe nézni csak személyesen lehet.

– Mindenki előre dolgozik az internetről, de a személyes kontaktust a világháló nem válthatja ki – mondja Kakuk Márta.

Kapcsolódó cikkeink