Az online kiskereskedelem növekedése új logisztikai megoldásokat kíván
Már tavaly karácsonykor szembesülhettünk a ténnyel, hogy az online vásárlás mára a mindennapjaink részévé vált, az elektronikus kereskedelem pedig a legdinamikusabban bővülő szektorok egyike lett. A töretlen fejlődés olyan ágazatokra is hatással van, mint a logisztikai ingatlanok piaca. Hogy pontosan milyen összefüggés van a kettő között és mi várható a következő években, arról a portfolio.hu a DHL Express és a Goodman szakértőit kérdezte meg.
„A következő 10 évben az online kereskedelem soha nem látott méreteket ölt majd, nem csak a fejlett országokban, hanem a feltörekvő piacokon is. A logisztika kiemelt szerepet kap ebben a fejlődésben, a megfelelő logisztikai megoldás ugyanis fontos versenyelőnyt biztosíthat a vállalatoknak: gyorsaságot, vagyis az áru kézbesítését már néhány órával a megrendelést követően, rugalmas opciókat a csomag átvételére vagy az áru visszaküldésére, de akár az adott vállalat kereskedelmi modelljére szabott egyedi logisztikai megoldást is” – mondta el a Portfolio megkeresésére Bándli Zoltán, a DHL Express Magyarország ügyvezető igazgatója.
Napjainkban a kereskedelmi forgalom mintegy 8 százaléka zajlik az online piactéren Európában. Ez az arány 2025-re a feltörekvő országokban a 30 százalékot, a fejlett országokban pedig akár a 40 százalékot is elérheti.
A technológiai fejlődésnek köszönhetően ugyanis a fogyasztók egyre szélesebb kínálatból elégíthetik ki növekvő igényeiket. Az online vásárlás terjedését segíti elő az is, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak, egyre szabadabb a nemzetközi kereskedelem és egyszerűbbé váltak a fizetési módok is. Bár pontos forgatókönyv nem létezik, annyi bizonyos, hogy a közeljövőben jelentősen felgyorsul a fogyasztói szokások és a nemzetközi kereskedelem változása, a logisztika szerepe felértékelődik és a logisztikai vállalatok a szállítási feladatok ellátása mellett egyre inkább tanácsadóvá is válnak.
„Az e-kereskedelmi szereplők várhatóan a jövőben is folytatják terjeszkedésüket Kelet-Európában Magyarország irányába, ami óriási potenciált jelent, de látni kell azt is, hogy az elérhető, megfelelő lokációjú fejlesztési területek száma véges, így egy-egy új szereplő megjelenése nagyon komoly versenyt fog generálni a fejlesztők között.” – mondta el Kerekes István, a Goodman Hungary Country Managere.
A bérleti díjak növekedése kézzel fogható volt az elmúlt évben, ami a jövőben is folytatódhat köszönhetően annak, hogy a telekárak és az építési költségek is tovább emelkedtek. A jelenlegi kihasználtság ösztönzőleg hat a spekulatív fejlesztésekre is. A közeljövőben arra számíthatunk, hogy esetleg egy-egy BTS (build to suit) projekt mellett marad még hely adott projekten belül spekulatív területnek, amit sikerül majd bérbeadni, mivel a kereslet az új építésű raktárak iránt nagyon megnövekedett. Hozamok tekintetében pedig további csökkenésre lehet számítani.
Egy e-kereskedelemmel foglalkozó cégnek a logisztika szempontjából is speciális igényei vannak. Mivel a késedelmes átadás komoly veszteségeket okozhat, ezért különösen fontos, hogy az épület a nap 24 órájában, az év 365 napján zavartalanul működjön, így az üzemeltetésnek is rendkívül fontos a szerepe.
A Deutsche Post DHL 5 legnagyobb e-kereskedelmi piaca jelenleg Kína, USA, Egyesült Királyság, Japán és Németország, de a cég az online kereskedelem szempontjából jelentős potenciált lát Délkelet-Ázsia, Brazília, a Közel-Kelet és Afrika esetében is.
Elmondható tehát, hogy az e-kereskedelem globális növekedése már most is számos iparágra van hatással, de a jövőben további szereplők működését is egyre jobban befolyásolja majd, éppen ezért a logisztikai ingatlanok piacának is fokozatosan alkalmazkodnia kell a kereskedelem modernebb formáihoz. (portfolio.hu, Futó Péter)
Kapcsolódó cikkeink
Készülődés az ünnepi csúcsra: így működnek a futárszolgálatok a karácsonyi időszakban
Az ünnepi szezon közeledtével a webáruházak és futárszolgálatok felkészülnek az…
Tovább olvasom >Innováció, fenntarthatóság és magyar identitás a logisztikai piacon
A FOXPOST 2014-ben indult útjára magyar start-up vállalkozásként azzal a…
Tovább olvasom >639 millió csomag naponta – A nap videója
Kínában vagyunk – még az is lehet, hogy többségében nem…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >