Van új a zuhany alatt, és azon túl is!
A tusfürdők piaca folyamatosan növekszik, ahogy a vásárlói elvárások egyre magasabbra törnek. A fogyasztók már nem csupán a tisztálkodásra keresnek megoldást, hanem az egyedi élményre, bőrápolásra és fenntarthatóságra is nagy hangsúlyt fektetnek. Az illatok, textúrák és innovatív formulák világában a gyártóknak lépést kell tartaniuk a trendekkel, miközben a tudatos vásárlók figyelme a környezetbarát és bőrbarát összetevők felé fordul. Legyen szó zuhanyozásról, intim higiéniáról vagy akár testápolásról.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
Az NIQ kimutatásából azt láthatjuk, hogy a tusfürdők piaca 2024 január–augusztus időszakban 16,7%-ot fejlődött az előző év azonos időszakához képest. Ez a növekedés az eladott mennyiség és az érték növekedéséből fakad. Eladási csatornák tekintetében továbbra is a drogériák a legjelentősebbek. A szaküzletek és a lakóhelyhez közeli boltok is kedveltek, mivel széles választékot kínálnak, és sok márka teljes portfólióját teszik elérhetővé. A nyári hónapokban általában dinamikusabb növekedés figyelhető meg az eladásokban, és ez idén is megmutatkozik az adatokban.
– A fogyasztók teljesen személyre szabják a tusfürdőket, mind illatban, mind állagban. Sportoláshoz és utazásra kisebb kiszereléseket vesznek, míg a legnagyobb, 1 literes verziót otthon használják. Ma már a tusfürdő olyan, mint a parfüm: az aznapi hangulat, lelkiállapot és a tervezett események határozzák meg a választást – informálja lapunkat Krubl Yvette, a Procter&Gamble közép-európai vállalati kommunikációs menedzsere.
Új illatjegyek
Az Old Spice a P&G egyik kiemelt és meghatározó márkája, 14 különböző illatban található meg (Old Spice Original, Captain, Whitewater, Wolfthorn, Bearglove, Cooling, Deep Sea, Night panther, Restart, Booster, Tigerclaw, Astronaut, Rock, Citron).
– Az Old Spice család három új illattal bővül. Ezek az 1 literes tusfürdők teljesen új illatjegyeket tartalmaznak. Célunk, hogy új fogyasztói rétegeket nyerjünk meg általuk, és növeljük a márka ismertségét – fogalmazza Krubl Yvette.
A már védjegyükké vált, jól ismert, vicces és magával ragadó TV-reklámok a jövőben sem maradnak el, ha Old Spice-ról van szó. Áprilisban indult el új kampányuk TV és közösségimédia-platformokon, nyáron pedig együttműködtek a Tomorrowland fesztivállal, aminek keretében lehetőség nyílt belépőjegyet nyerni az eseményre. Ezzel együtt a márka különleges Tomorrowland Edition termékeket is piacra dobott.
Változó szokások
Általánosságban elmondható, hogy tusfürdő beszerzésekor az illat az egyik legfontosabb szempont.
– Az emberek szívesen kísérleteznek és próbálnak ki új illatokat, így a limitált kiadások, új termékek mindig vonzóak számukra. A tudatos bőrápolás is egyre nagyobb szerepet kapott az utóbbi időben, ezért a bőrbarát, tápláló és természetes összetevőket tartalmazó tusfürdők népszerűsége is növekszik – nyilatkozza Boldizsár Liza, a Henkel Magyarország Kft. brand managere.
Meglátása szerint az elmúlt években előtérbe került a fenntarthatóság is. Mára elengedhetetlenné vált, hogy a flakon újrahasznosítható vagy újrahasznosított műanyagból készüljön, és az is lényeges, hogy a termék állatkísérlet-mentes és vegán legyen.
– A fogyasztók árérzékenységének növekedése miatt az utóbbi időszakban megfigyelhető a nagyobb, 400 ml feletti kiszerelések előretörése, valamint a saját márkák fejlődése – teszi hozzá Boldizsár Liza.
Minden korosztálynak
A Henkel ikonikus Fa termékcsaládján belül minden nő, férfi és gyermek megtalálhatja a számára legtökéletesebb tusfürdőket. Termékeik számos illatban és kiszerelésben elérhetőek a polcokon, legyen szó édesebb, gyümölcsös, természetesebb vagy akár férfias illatokról. Sellős és kalózos termékeikkel a kicsiknek is kedveznek.
– A Henkel, így a Fa márka is folyamatosan törekszik a portfólió bővítésére és megújítására. Idén is érkezett több új, fantasztikus illatú tusfürdőnk és dezodorunk, illetve limitált kiadású termékünk is – közli Boldizsár Liza.
Limitált kiadások
A Target Sales Group Kft. palettájában a treaclemoon Brazilian Love egzotikus illat a favorit.
– Az előző évekhez hasonlóan idén is jelentkezünk limited edition téli illatokkal a dm téli polcán. Ezek a tusfürdők csak a téli időszakban kaphatók, téli hangulatú illatokkal és vidám téli grafikákkal hangolják a vásárlókat az ünnepre – ismerteti Krämer Mária, a Target Sales Group Kft. brand managere.
A treaclemoon két éve száműzte a polimereket az összetevők közül, ezzel védve a bőr egészségét és csökkentve a bőrirritáció kockázatát. Ezt a tendenciát követi azóta is, és terjeszti ki minden termékére. Mára a tusfürdők 100%-ban újrahasznosított csomagolásban kerülnek a polcokra.
– 2024 végén és 2025 elején a téli limited edition termékek online megjelenéseire koncentrálunk. Influencer együttműködésekkel, Google-hirdetésekkel és közösségi médiában való megjelenésekkel tervezzük ezeket népszerűsíteni. A jövő évben szeretnénk kiszélesíteni a márka tusfürdőválasztékát, és további különleges illatokkal szolgálni a treaclemoon régi és új rajongói számára – avat be terveikbe Krämer Mária.
Trendeket követve
Orgován Éva arról számol be, hogy az elmúlt időszakban a testápolási termékeik megújuláson mentek keresztül, és innovatívabb formulával rendelkeznek.
– A jövőben is az a célunk, hogy meg tudjunk felelni a trendeknek, valamint fokozott figyelmet fordítsunk a környezetbarátabb megoldásokra. Az újításaink és fejlesztéseink mind azt célozzák, hogy a fogyasztók számára hatékonyabb és környezetbarátabb bőrápolási lehetőségeket biztosítsunk – jelzi a szakember.
Azt is elárulja, hogy a fenntarthatóság és a környezetvédelem egyre fontosabb szempontok testápolási termékeik fejlesztése során. Többféle módon igyekeznek ezeket az elveket beépíteni a folyamataikba. A cégtől szezonális aktivitásokra számíthat a piac az év hátralévő részében és a következő évben is.
Szükséges az átláthatóság
A testápolásban rengeteg változatos összetevő található, de van néhány örök kedvenc, amelyek különösen hasznosak a hidegebb időszakban a bőr ápolásában.
– Ilyen például a glicerin, amely nedvességmegkötő képessége révén segít megőrizni a bőr nedvességtartalmát az őszi-téli hónapokban, illetve a ceramidok, amelyek a bőr védőrétegének helyreállításában nélkülözhetetlenek. Ahogy arcápolás kategórián belül is érvényesül a „clean beauty” trend, ennek részeként egyre többen keresik a rövid, átlátható összetevőlistájú, mesterséges adalékanyagoktól mentes testápolókat is. A hangsúly az egyszerű, de hatékony formulákon van – mutat rá Varga Luca, a L’Oréal Magyarország trade marketing managere.
Minden igényre
A L’Oréal Magyarország Mixa testápolócsaládjának legújabb tagjai 400 ml-es tégelyes kiszerelésben érkeztek a tavalyi év végén.
– Bőrgyógyászati ellenőrzés mellett készültek, így bátran használhatják őket az érzékeny bőrűek is. A három új termék különböző igényekre ad célzott választ: a Mixa Urea Cica Repair urea- és niacinamidtartalmának köszönhetően intenzíven hidratálja és nyugtatja a száraz, durva bőrt és csökkenti a hámlást. A Mixa Panthenol Comfort panthenollal, glicerinnel és omegaolajokkal táplálja és védi a nagyon érzékeny bőrt. A Mixa Ceramide Protect pedig a száraz bőr igényeire lett kifejlesztve, ceramidokkal segítve a bőr természetes védekezőképességét – vázolja Varga Luca.
Idén ősszel bővül a Mixa termékcsalád a Mixa 10 az 1-ben CICA REPAIR+ regeneráló kenőccsel. Szabadalmazott formulája 40% glicerint, ureát és allantoint tartalmaz, amelyek segítik a bőr regenerálását és védelmét. Enyhíti a viszketést, irritációt és feszülést, valamint intenzív hidratálást nyújt, így tökéletes választás a hideg, száraz időszakra.
– Cégünknek számos fenntarthatósági vállalása van, a termékek és csomagolások anyagaitól kezdve a folyamatainkon és a teljes ellátási láncunkon át igyekszünk lépéseket tenni a fenntartható gazdálkodás irányába. Terveink szerint 2030-ra formuláink összetevőinek 95%-a bioalapú lesz, amelyeket bőségesen rendelkezésre álló ásványi anyagokból vagy körforgásos folyamatokból nyerünk. Eddig az időpontig a csomagolásainkban felhasznált műanyag 100%-a újrahasznosított vagy bioalapú forrásból származik majd – vetíti előre a trade marketing manager.
A vállalat továbbra is minden hagyományos csatornán és az üzletekben próbálja elérni a fogyasztókat. //
Világelső innováció
Az intimhigiéniai termékek piaca egyre inkább a személyre szabott, egészségtudatos alternatívák felé mozdul el. A fogyasztók olyan természetes, kíméletes opciókat keresnek, amelyek nemcsak a komfortérzetüket javítják, hanem a modern életmód követelményeinek is megfelelnek.
Az Inzula Ker. Kft. Sába intim termékcsaládja hazai innovációként jelent meg több mint 30 évvel ezelőtt.
– Édesanyám bőrgyógyászként, édesapám pedig nőgyógyászként szeretett volna segíteni az allergiás, száraz, problémás bőrre panaszkodó betegeinek. A Sába intimmosakodók parabénmentesek, és többségük illat- és színezékmentes. Az intim területek természetes állapotát tartják fent nők és férfiak esetében is. A visszatérő fertőzések megelőzésére fejlesztették ki, és világelsőként kerültek piacra ezen a területen – fejti ki dr. Kiss Rita, orvos, mikrobiológus, az Inzula Ker. Kft. ügyvezetője.
Arról is tájékoztat, hogy globális szinten növekszik az allergiások, problémás bőrűek száma. Számukra eddig csak gyógyszertárakban voltak elérhetők a nyugati, bőrgyógyászatilag tesztelt, hipoallergén dermokozmetikumok. Azonban 2024-ben az Auchan polcain is megjelent a magasabb kategóriájú Sába Derm termékcsalád tusfürdő és sampon tagja.
pH4-es vegyhatása támogatja a bőr mikrobiomját, vegán, és nem tartalmaz illat- és színezékanyagot, SLS-t (bőrirritáló habzó tisztítószer) vagy mesterséges tartósítószert.
– A pH4-es vegyhatású, vegán Sába Derm Testápoló összetételének köszönhetően (többek között urea és glicerin) arc és kézápolásra is használható. Különösen a fürdés utáni testápolás fontos a bőr regenerációja miatt. Társaival együtt jelenleg piaci bevezetés alatt áll, hogy ne csak a patikákban kapható dermokozmetikumok jelentsenek segítséget az érzékeny bőrű fogyasztóknak. Minden kismamának tudnia kellene, hogy újszülött kortól 3 éves korig nem habzó babafürdetővel ajánlott fürdetni, hogy megelőzhessék a későbbiekben kialakuló bőrproblémákat. Ez lenne az alapja a tudatos bőrápolásnak – emeli ki dr. Kiss Rita. //
Bőrápolás új köntösben
A testápolási termékek piaca napjainkban rendkívül versenyképessé vált, mivel a fogyasztók egyre több figyelmet szentelnek a bőrápolás egyedi igényeinek kielégítésére. A hidratálástól a bőrfeszesítésen át a regenerálásig, számtalan megoldás kínálkozik erre.
Az NIQ adataiból kiolvasható, hogy a tavalyi évben a testápolás kategória stabil, de mérsékelt 11%-os növekedést mutatott a teljes magyar szépségápolás-piacot vizsgálva, azonban dinamikájában elmarad az arcápolás majdnem 30%-os növekedéséhez képest. Ennek ellenére a testápolás szegmens jelentős, és közel egyharmadát teszi ki a bőrápolási piacnak.
– Az új termékek és szereplők megjelenése tovább fokozta a versenyt, és a vezető márkák iránti kereslet is folyamatosan magas maradt. Az ünnepi időszakban végzett promóciók és marketingkampányok szintén hozzájárulhattak a sikeres eladásokhoz – állapítja meg Orgován Éva, a Kenvue brand & shopper activation managere.
Választáskor több szempont is az érdeklődés középpontjába kerül, például az összetétel, a kiszerelés, a márka és a hatékonyság.
A csatornák megoszlásában a drogériák toronymagasan vezetnek, ami egyebek mellett annak is betudható, hogy kínálatukat folyamatosan bővítik, és az innovációk jellemzően itt jelennek meg először. //
A nagy kiszerelésű testápolók uralma
Az NIQ kiskereskedelmi indexe szerint a testápolók piacán a 2023. szeptember és 2024. augusztus közötti időszak mind volumenben, mind értékben erősebbnek bizonyult, mint az azt megelőző periódus. Majdnem 17 ezer hektoliternyi testápoló került eladásra a vizsgált időszakban, ezzel 6%-os mennyiségi növekedést tudhatott magáénak. Ez az eladás 9 és fél milliárd forintot generált, 14%-kal felülmúlva a korábbi időszakot, melyhez a 8%-os átlagárszínvonal-emelkedés is hozzájárult.
A testápolók forgalmát tekintve a december kiugró értéket mutat, az értékbeli eladások 16%-áért a karácsony hónapja felelt.
Az eladások oroszlánrésze összességében a drogériákban zajlott – az értékbeli részesedés 68%-a ezen csatornára koncentrálódott. A vizsgált 12 hónapban a hazai fogyasztók leginkább a gyártói márkás testápolókat vásárolták, melyek a piaci részesedés 90%-át tudhatták magukénak. A további 10%-ot betöltő saját márkás termékek ugyan értékben kisebb mértékben tudtak növekedni (12%), mint gyártói márkás társaik (15%), volumenben 9%-os gyarapodást értek el az előző periódushoz képest, mellyel lekörözték a gyártók termékeinek növekedési mértékét (5%).
Az értékbeli forgalom felét a legnagyobb, 250 milliliter kiszerelésméretet meghaladó termékek eredményezték, egy százalékpontos részesedésnövekedést felmutatva, míg a piac egyharmadát a kis kiszerelésű, maximum 200 milliliteres termékek adták, a 201–250 milliliter közötti termékek a forgalom további 17%-áért voltak felelősek. A legdinamikusabb értékbeli fejlődést is a 250 milliliternél nagyobb kiszerelésű testápolók produkálták az előző időszakhoz képest – a 17%-os gyarapodással maguk mögött tudhatták a 13%-os növekedést produkáló 201 milliliternél kisebb, illetve a 9%-kal növekedő 201–250 milliliter közötti termékeket is. //
Kapcsolódó cikkeink
Megnyílt a Pritt márka önálló standja
December közepén ünnepélyes keretek között megnyílt a Pritt márka önálló…
Tovább olvasom >Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >NIQ-leckék a modern trade világából
A volumenszámok egyre inkább kedvezőek, jövő évre mérsékelt növekedés várható.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >