Változik a tápszerek reklámozásának szabálya
Február 22-től hatályba lép a speciális gyógyászati célra szánt tápszerekre vonatkozó jogszabály, amely szerint nem tartalmazhat egészségre gyakorolt állítást a reklám. Az elnevezés mostantól élelmiszer, de a legyártott termék még tápszer néven forgalmazható.
A speciális gyógyászati célra szánt tápszerekre vonatkozó 609/2013/EU (valamint 2016/128 EU) szabályozás jelentősen átalakítja e termékkör reklámozását, hívja fel a figyelmet az ÖRT.
Bár maga a szabály nem új, a közelgő határidő miatt mindenképpen fel kell hívni a figyelmet a február 22-től hatályba lépő változásokra – figyelmeztet Fazekas Ildikó ÖRT főtitkár.
• Tápszer elnevezés – mostantól élelmiszer. DE! A tápszerként forgalomba hozott és a feltüntetett minőség megőrzési időpontig jogszerűen tápszer elnevezéssel forgalmazható termékek milyen néven szerepelhetnek a reklámban? Álláspontunk szerint a fogyasztók egyértelmű tájékoztatása és a megtévesztés elkerülése érdekében azzal a jelöléssel, amellyel a fogyasztó az üzletekben találkozik. Tehát ameddig tápszerként forgalmazzák, addig a tápszer elnevezés szerepelhet a reklámban (és értelemszerűen a termék grafikai megjelenítésén is).
• Február 22. után sem tápanyag-összetételre sem egészségre gyakorolt állítás nem tehető e termékek esetén. Míg a „sima” élelmiszerek esetén az ún. EFSA által tudományosan elfogadott és közzétett állítás tehető, e termékkategória esetén NEM.
• Speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerek (tápszerek) gyógyító, megelőző hatást nem tulajdoníthatnak a terméknek. Akkor megnevezhető a betegség, amire készült a termék? Önmagában nem, hiszen az már összekapcsolja a terméket a betegséggel, vagyis a gyógyítással vagy megelőzéssel. A jogszabály szerint „Az azon betegségek, rendellenességek vagy egészségi állapotok étrendi ellátására történő utalás, amelyre az élelmiszer szolgál, nem tekintendő úgy, mintha az e terméknek emberi betegségek megelőzésére, kezelésére vagy gyógyítására vonatkozó tulajdonságokat tulajdonítana.”
Az ÖRT üdvözli a MÉKISZ (Magyar Étrend-kiegészítők Szövetsége) aktív munkáját a hatóságokkal történt egyeztetésben, amely a reklámon túl a forgalmazás kérdésire is kiterjed.
Ennek részletei a http://mekisz.hu/files/6708MEKISZ_tajekoztato_A4_04.pdf oldalon találhatók.
Kapcsolódó cikkeink
Kommunikációs iparági AI-kézikönyv készül
A hazai szakmai szervezetek – köztük a MAKSZ, az MMSZ…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Magyar Marketing Szövetség: életműdíj Dr. Megyer Örsnek
A Magyar Marketing Szövetség Tonk Emil Életműdíjasa 2024-ben Dr. Megyer…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >