Változik a tápszerek reklámozásának szabálya
Február 22-től hatályba lép a speciális gyógyászati célra szánt tápszerekre vonatkozó jogszabály, amely szerint nem tartalmazhat egészségre gyakorolt állítást a reklám. Az elnevezés mostantól élelmiszer, de a legyártott termék még tápszer néven forgalmazható.
A speciális gyógyászati célra szánt tápszerekre vonatkozó 609/2013/EU (valamint 2016/128 EU) szabályozás jelentősen átalakítja e termékkör reklámozását, hívja fel a figyelmet az ÖRT.
Bár maga a szabály nem új, a közelgő határidő miatt mindenképpen fel kell hívni a figyelmet a február 22-től hatályba lépő változásokra – figyelmeztet Fazekas Ildikó ÖRT főtitkár.
• Tápszer elnevezés – mostantól élelmiszer. DE! A tápszerként forgalomba hozott és a feltüntetett minőség megőrzési időpontig jogszerűen tápszer elnevezéssel forgalmazható termékek milyen néven szerepelhetnek a reklámban? Álláspontunk szerint a fogyasztók egyértelmű tájékoztatása és a megtévesztés elkerülése érdekében azzal a jelöléssel, amellyel a fogyasztó az üzletekben találkozik. Tehát ameddig tápszerként forgalmazzák, addig a tápszer elnevezés szerepelhet a reklámban (és értelemszerűen a termék grafikai megjelenítésén is).
• Február 22. után sem tápanyag-összetételre sem egészségre gyakorolt állítás nem tehető e termékek esetén. Míg a „sima” élelmiszerek esetén az ún. EFSA által tudományosan elfogadott és közzétett állítás tehető, e termékkategória esetén NEM.
• Speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerek (tápszerek) gyógyító, megelőző hatást nem tulajdoníthatnak a terméknek. Akkor megnevezhető a betegség, amire készült a termék? Önmagában nem, hiszen az már összekapcsolja a terméket a betegséggel, vagyis a gyógyítással vagy megelőzéssel. A jogszabály szerint „Az azon betegségek, rendellenességek vagy egészségi állapotok étrendi ellátására történő utalás, amelyre az élelmiszer szolgál, nem tekintendő úgy, mintha az e terméknek emberi betegségek megelőzésére, kezelésére vagy gyógyítására vonatkozó tulajdonságokat tulajdonítana.”
Az ÖRT üdvözli a MÉKISZ (Magyar Étrend-kiegészítők Szövetsége) aktív munkáját a hatóságokkal történt egyeztetésben, amely a reklámon túl a forgalmazás kérdésire is kiterjed.
Ennek részletei a http://mekisz.hu/files/6708MEKISZ_tajekoztato_A4_04.pdf oldalon találhatók.
Kapcsolódó cikkeink
Új ciklus, stabil működés, változatlan irány – bizalmat kapott az ÖRT vezetése
Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) közgyűlése megerősítette a szervezet közvetlen…
Tovább olvasom >A jövőnek kell dolgozni úgy, hogy ne vegyük el a fókuszt a jelenről
Kreatív szakemberből lett parfümőr, de Hídvégi Tom szerint mindkét szakma…
Tovább olvasom >ÖRT-NMHH Minikonferencia: Merre tovább influenszer reklámozás?
Milyen szabályok vonatkoznak ma az influenszerekre? Hol húzódnak az etikai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Budapest nem tudja megtartani a prémium utazót – Interjú Holczinger Zoltánnal a magyar légiközlekedés és turizmus kihívásairól
A nemzeti légitársaság hiánya, a fapados dominancia és a luxusturizmus…
Tovább olvasom >