Változások évének toplistája
Szűkül a kiskereskedelmi láncok mezőnye. Már hiányzik a 2012. évi toplistáról a Cora, míg a Match és a Profi utoljára szerepel rajta. Koncentrálódik a piac. Sok más változás mellett a toplista tükrözi azt is, hogy a „plázastop” felfüggesztette a nagy eladóterű üzletek szerves terjeszkedését.
Bár a táblázatban szereplő tizenhárom vállalat zömének tavalyi forgalma nagyobb, mint az előző évben, látunk eltéréseket a növekedés mértékénél.
Stabilnak látszanak az erőviszonyok a listát vezető ötösfogat között: 2008 óta minden évben Tesco-CBA-Coop-Spar-Reál a sorrend.
Az utánuk következők közül legdinamikusabban a Lidl javítja pozícióját. Nyolc éve még a tizenegyedik helyet foglalta el. Aztán a hetedikről 2011-ben lépett előre, a hatodikra, ahol most is található.
Tesco: Expresszel bővül a kényelmi profil
A rangsort vezető Tesco 709 milliárd forint bevételt ért el a 2012. március–2013. februári üzleti év során; 0,5 százalékkal többet, mint az előző hasonló időszakban.
Ahogyan az élbolyba tartozó többi vállalat, úgy a Tesco is több csatornában működtet üzleteket. Mivel törvény fékezi jövő év végéig, hogy a vállalatok 300 négyzetméternél nagyobb üzleteket nyissanak, a Tesco
hipermarketek száma múlt év végén ugyanúgy száztizennyolc, mint egy évvel
korábban. Kényelmi profilú csatornája, az Expressz három egységgel
bővült tavaly, negyvenre. Azonkívül hozzájárul a vállalat forgalmához az összesen ötvennyolc szupermarket és S-market is.
CBA: Portfóliója a legszélesebb
Második a toplistán 578,5 milliárd forintos forgalommal a tíz hazai magánkereskedő által huszonegy éve alapított beszerzési és értékesítési társulás, a CBA. Itt a növekedés mértéke 2,4 százalék, az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Ezt összesen 3225 bolttal érték el, ami 4,8 százalékkal több az előző évinél.
Figyelmet érdemel a CBA Cent diszkontja, amelyből év végén tizennégy működött.
Coop: Több szupermarket
A bronzérmes Coop 530 milliárd forintos múlt évi forgalma és összesen 5459 üzlete azt jelenti, hogy bevételét és hálózatát is 3,9, illetve 4,5 százalékkal tudta bővíteni, egyik évről a másikra.
Háromszázhuszonegy szupermarketet működtet. Majdnem két és félszer annyit, mint egy évvel korábban.
Nem lett kevesebb a Mini, ABC, továbbá „kisboltot” magában foglaló élelmiszerboltokból sem; számuk továbbra is meghaladja az ötezret.
Nagy FMCG kiskereskedelmi vállalatok boltszámának alakulása az elmúlt időszakban
Vállalat 2007 2012
Tesco 122 216
CBA 2924 3225
Coop 5283 5459
Spar 204 391
Reál 2310 2300
Lidl 90 156
Auchan 10 19
Penny Market 163 191
Aldi – 86
Forrás: Nielsen
Diszkont: alacsony árak, könnyű parkolás…
Ha a bolttípusok trendjeit nézzük, szembetűnik, hogy a diszkontokban az árak átlagos emelkedését meghaladó mértékben nőtt az eladás. A Lidl bevétele tavaly 24,0, a Penny Marketé 11,3, míg az Aldié 23,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, a Nielsen becslése alapján.
Több tényező magyarázza, hogy a diszkontok piaci pozíciója az átlagosnál nagyobb mértékben javult.
Fontos forrás a növekedéshez, hogy a három nagy diszkontlánc együttesen tizennyolc üzlettel tudta bővíteni hálózatát tavaly. A Lidl és az Aldi nyolc-nyolc új egységet nyitott. Előbbi boltszáma 156-ra, utóbbié 86-ra emelkedett.
A Penny Market penetrációja a legnagyobb: két új egysége révén 191 diszkonttal szerepel a toplistán.
Aki tanulmányozza a toplistát, annak célszerű szem előtt tartania, hogy a Nielsen negyedévenkénti felmérései szerint a magyar fogyasztók mintegy háromnegyed része folyamatosan csökkenti háztartása költéseit, hogy spóroljon. A takarékoskodó fogyasztók kétharmad körüli része mondja azt, hogy a megtakarítás érdekében olcsóbb élelmiszerekre váltott.
A boltválasztás legfontosabb öt szempontja a magyar fogyasztók számára, a legutóbbi, 2012. évi és az egy évvel korábbi megkérdezés során
Szempont Legutóbbi helyezés Két évvel korábbi helyezés
Az élelmiszerek értéke megéri az értük kiadott pénzt 1. 3.
Mindig elérhető az áru, amit venni akarok 2. 11.
Minden, amire szükségem van, megtalálható egy üzletben 3. 2.
Jó akciókat és
promóciókat kínál 4. 5.
A legtöbb termék ára alacsony 5. 19.
Forrás: Nielsen
Amikor arról kérdeztük a fogyasztókat, hogy mely kritériumok jelentik számukra a diszkont csatorna fő erősségeit, akkor a következő négy szempontot említették: a legtöbb termék ára alacsony, könnyű parkolni, a termékek kedvező ár-érték aránya, valamint általában jó akciók és promóciók.
Tehát sok fogyasztó emeli ki, hogy kényelmesen lehet parkolni a diszkontoknál. A parkolás fontossága azt is jelentheti, hogy a diszkont vásárlóinak nagy része egyszerre sokat vásárol, amit haza is kell vinnie. Másrészt az autó egy háztartásban az átlagosnál nagyobb vásárlóerőre enged következtetni.
Versenyeznek a terjeszkedésben is
Ha a láncokat nézzük, öt év alatt, 2007-hez képest szinte megduplázta üzleteinek számát a Spar-csoport és az Auchan. Mindkettő főként versenytársak felvásárlása révén.
Így a Spar fenyőfája az öt évvel korábbi 204 után legutóbb december végén összesen 391 hiper- és szupermarketbe, valamint Spar Partner üzletbe hívogatja a vevőket.
Az Auchan a Cora hét hipermarketjének átvételével javította piaci pozícióját. A lánc nagy piros A betűje a madárral az öt évvel ezelőtti tíz után immár tizenkilenc hipermarketen látható.
Az említett vállalatokat szorosan követi a Tesco, ami a terjeszkedés ütemét illeti. Ugyanis az öt év előtti 122 után ma hiper-, szupermarketből és kényelmi üzletből álló hálózatában 216 üzletét díszíti a lánc logója.
Leginkább kiegyensúlyozott képet a három nagy, magyar tulajdonban lévő lánc hálózata mutat. A legutóbbi öt év során boltjaik együttes száma 11 és 12 ezer között alakult. Fel is vásároltak üzleteket, be is zártak, de újak is csatlakoztak hozzájuk.
A toplista .pdf formátumban letölthető innen is:
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >