Változások a környezetvédelmi termékdíj szabályozásában
Ettől az évtől jelentősen megváltozott a környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos szabályozás, és az APEH feladatait a vám- és pénzügyőrség vette át. Deák László, a Pricewaterhouse-Coopers adótanácsadással foglalkozó igazgatója elmondta: a változás mindenképpen szigorúbb ellenőrzések lehetőségét vetíti előre.Január elsejével nem pusztán az ellenőrzést végző hatóság változott meg, ezzel együtt számos jogszabályi rendelkezés is módosult. A korábbiakhoz képest új előírás a vámhatósághoz történő regisztrációs kötelezettség. Eszerint a termékdíj fizetésére kötelezetteknek tevékenységüket az első fizetési kötelezettség keletkezésétől számított 15 napon belül be kell jelenteniük a vámhatóságnál. Azoknak is regisztráltatniuk kell magukat, akik egyébként mentességet élveznek. A vámhatóság tájékoztatása szerint a regisztrációk száma jelentősen elmarad az előzetesen várttól, ami azért figyelmezető jel a vállalkozások részére, mert a regisztráció elmulasztása miatt a vámhatóság 1 millió forintig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki.
Ellenőrzés új szemlélettel
A VPOP azt is előre bejelentette, hogy korábbi ellenőrzési gyakorlattól eltérően nem csak adminisztratív módon kívánja ellenőrizni a termékdíjtör-vényben előírtak teljesítését. Mint Deák László elmondta, az új ellenőrzési szemlélet alapvetően változtatja meg a korábbi vizsgálatoknál megszokott módszereket. Korábban ugyanis az APEH elsősorban a kötelezettségeket, illetve azok bevallását, és az ehhez kapcsolódó befizetést ellenőrizte. Ezentúl azonban kíváncsiak lesznek a hulladékhasznosítás teljes folyamatára, a begyűjtés, válogatás, szállítás, hasznosítás lebonyolítására, azaz az ellenőrzéseiket kiterjesztik a hasznosítást koordináló szervezetekre, a hulladékbegyűjtőktől a hulladék tényleges hasznosításában részt vevő valamennyi szereplőre, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a termékdíjfizetésre kötelezett valóban jogosult-e a termékdíjfizetés alóli mentességre. A jogszabályváltozások még inkább egyértelművé tették, hogy a hulladékhasznosítási kötelezettségekért a gyártó vagy a kereskedő felel, nem pedig például a hasznosítást koordináló szervezet.
Szintén a januári változásokhoz tartozik, hogy szigorodott a szankciórendszer.
– Azon cégek esetében, akik nem vagy nem megfelelő figyelmet fordítottak a termékdíjszabályok betartására, célszerű mielőbb önellenőrzést tartani, mert csak idő kérdése, hogy mikor jelenik meg a vámhatóság, és ellenőrzi ezt a területet is – mondja Deák László, aki szerint ezt a felfogást pártolja a VPOP is.
Maradtak vitás pontok
Az ellenőrzés szigorítása önmagában talán nem jelentene gondot – vélik a PricewaterhouseCoopersnél –, de számos esetben problémát jelent a termékdíjjogszabályok nem egyértelmű megfogalmazása, értelmezése, a szabályozás hiánya vagy éppen a bonyolult szabályrendszer betartása.
Január elseje előtt például a termékdíj-köteles termékeket – kezdi a magyarázatot Deák László – a 2004. május 1-jén hatályos kereskedelmi vámtarifa szabályai szerint kellett besorolni. Január elseje után azonban már a 2008. január 1-jén érvényes besorolási rendet kell figyelembe venni. Ez például az elektronikai termékeknél okoz problémát, hiszen a két időpont között a kereskedelmi vámtarifa besorolási rendje is változott, figyelemmel a folyamatos technikai fejlődésre is.
A változások azonban nem érintettek néhány korábbi problémát, amelyek tovább élnek az immáron sokkal szigorúbban ellenőrzött rendszerben.
Az egyik problémás terület a bércsomagolás. Deák László szerint meglehetősen kétséges, hogy bércsomagolás esetén ki a termékdíj fizetésére kötelezett fél? A bércsomagoló vagy a bércsomagoltató? Mindkettő mellett lehet érvet pró és kontra felhozni. Az ellenőrző hatóság, illetve a KVVM szerint minden olyan gazdálkodó kötelezettnek számít, aki a terméket ténylegesen becsomagolja. A tanácsadók – így a PwC – és például az egyik piacvezető, hulladékhasznosítást koordináló szervezet sem mindenben osztja ezt a megközelítést, hiszen a törvény szövege szerint az a gazdálkodó kötelezett a termékdíj fizetésére, aki terméket értékesít, vagy a terméket saját céljaira felhasználja. Azaz, ha egy bércsomagolást végző cég a megbízó által rendelkezésre bocsátott csomagolóanyagba terméket csomagol, akkor nem keletkezik termékdíj-fizetési kötelezettsége, mert nem terméket értékesít, hanem szolgáltatást nyújt. Ebben az esetben a termékdíj-fizetési kötelezettség a becsomagolt termék értékesítőjét terhelné. Ez a probléma alapvetően érinti az FMCG-szektor szereplőit, hiszen a bércsomagolás egyre nagyobb teret kap a megrendelések között.
Az adószám kötelez?
Hasonló jellegű problémát okoz az FMCG-szektorban, hogy a multinacionális cégek nem a magyarországi leányvállalataikon keresztül importálnak az EU-ból vagy EU-n kívülről, hanem erre a célra Magyarországon csak egy adószámot kérnek, és ezen az áfa-regisztráción keresztül kereskednek. Ezek után szintén fel lehet tenni a kérdést: kinek kell megfizetnie a termékdíjat? A Pénzügyminisztérium, az APEH és a Környezetvédelmi Minisztérium szerint az áfa-regisztráció már megteremti a termékdíjfizetés kötelezettségét is, míg mások szerint a termékdíjról szóló törvény erről nem rendelkezik.
Szintén problémás terület a többször felhasználható csomagolóanyagok (például raklapok, ládák, rekeszek) ter-mékdíjkezelése. A vállalatok egy része nem jelentette be a hatóságnak, hogy ilyen csomagolóeszközöket használ, ami azt jelenti, hogy a vámhatóság minden egyes használat után termékdíj-fizetési kötelezettséget állapíthat meg. De még ha be is jelentették a vállalatok, akkor is komoly kihívást jelent adminisztratív szempontból a csomagolóeszközök nyomon követése, a hatóság által is elfogadható nyilvántartás vezetése.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy a termékdíj megfizetése nem jelenti azt, hogy egy vállalat teljesítette a hulladékgazdálkodási kötelezettségét. Hiszen az európai irányelveknek megfelelően a hazai jogszabályok például a csomagolás, elektronikai termékek, akkumulátorok után begyűjtési és hasznosítási kötelezettséget is előírnak. Így hiába fizeti meg egy cég a termékdíjat, amennyiben nem teljesíti a külön jogszabályokban előírt begyűjtési és hasznosítási kötelezettségeit, hulladékgazdálkodási bírság kiszabásával és a hasznosítási kötelezettség utólagos, hatóság általi előírásával is számolhat.
L. M.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >