Válságkezelés franchise módra

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 04. 05. 08:00

A franchise láncok a világ különböző pontjain más-más módon reagálnak a gazdasági válságra. A McDonald’s az USA-ban például csökkentette egyes termékeinek az árát. A gyorsétteremlánc forgalma a válság eszkalálódása óta jelentősen megnőtt, a kiadásaikat visszafogó vásárlók az olcsóbb gyorsételek felé fordultak. Ebben a helyzetben rendkívül sikeres stratégiának bizonyult világszerte az egydolláros menük bevezetése. A McDonald’s világszintű forgalma régióktól függően 5–11 százalékkal növekedett. Ennek hátterében Amerikában az egydolláros ételek és a kávé, Európában az új hamburgerek és a csirkeszendvicsek rendkívüli sikere áll.
A dallasi központú Pizza Inn lánc a lehetséges franchise partnereket szólítja meg kedvezményével: az üzletnyitást követő évben nem kér, a másodikban pedig kettőre csökkenti az egyébként négy százalékos forgalmi díjat. Az amerikai KFC más úton jár: 150 millió fontot tervez beruházni Nagy-Britanniában, arra számítva, hogy recesszió idején még inkább nő az olcsó étkezési helyek iránti kereslet.  

A válságkezelés melyik útját választják a hazai franchise láncok?
A jelenleg még csak Budapesten üzemelő Vita Juice Bar hálózat üzleti terveit csak részben írta át a gazdasági válság. A cég 2009-re két új, saját üzemeltetésű egység nyitását tervezte, és ez a terv várhatóan tartható lesz. Hamarosan megkezdődik az épülő Buda Skála Allee-beli üzlet kialakítása. A másik helyszínen még nem kezdődtek el a munkálatok. Ugyanakkor a korábbi nagyszámú hazai franchise partner aktivitását érezhetően lefékezték a változások, és a tavaly tető alá hozott romániai előszerződés teljesítését is felfüggesztették a felek. Ennek oka, hogy az első számú franchise jelölt a saját referenciaüzletét az épülő nagyváradi plázában alakította volna ki, aminek munkálatai azonban határozatlan időre leálltak. Vélhetően hasonló okok miatt halt el a lánc kassai franchise üzletének lehetősége is. Ugyanakkor kérdésünkre Tóth Antal, a Vita Juice Kft. kereskedelmi vezetője elmondta, hogy a budapesti egységeik forgalma januárban – a várakozások ellenére – meghaladta a decemberi mutatókat, ami optimizmusra ad okot.
A Magyarországon épp csak elinduló Costa Coffe-t üzemeltető Lapterjesztő Zrt. üzletág igazgatója, Gótzy Miklós szerint még korai lenne megmondani, milyen hatások érik a válság következtében ezt szegmenset. A cég évente kétszer hajt végre pénzügyi újratervezést, és még nincsenek megbízható adatok, így óvatos realizmussal várják a fejleményeket. A jogtulajdonos egyelőre nem látja okát, hogy változtatni kellene az ötéves időszakra kidolgozott célkitűzésen: 2014-re az ország legnagyobb, prémium kategóriás kávézószolgáltatását kínáló láncává fejlődni. Éppen ezért a romló gazdasági környezet ellenére továbbra is komoly figyelmet szentelnek a jó lehetőségekkel kecsegtető lokációknak, de a korábbiakhoz képest sokkal költségérzékenyebb beruházási stratégiával fognak hozzá az új kávézók kialakításához. Gótzy Miklós elmondta, hogy a következő Costa Coffee várhatóan az Andrássy út elején nyílik, és nagy reményeket fűznek a bevásárlóközpontokban nyitandó kávézókhoz is.
Vadnai Ágnes, a McDonald’s kommunikációs menedzsere szerint korai lenne még értékelni, hogy a válság miképpen hat majd a vásárlói döntésekre és a fogyasztói szokásokra. A karácsony még nem mutatott változást, azóta pedig kevés idő telt el ahhoz, hogy következtetéseket fogalmazzanak meg. A válságot várhatóan nem azok fogják először megérezni, akik eddig is ki tudtak fizetni egy „hagyományos étteremben” egy kétszemélyes vacsorára 5–10 ezer forintot, s nem ők fognak most a nehézségek miatt a rendelt pizzára és gyorsétteremre váltani. A menedzser a penzcentrum.hu-nak azt nyilatkozta, hogy akik rendszeresen járnak hagyományos étterembe, inkább a gyakoriságot fogják csökkenteni, de nem fogják alapjaiban megváltoztatni a szokásaikat. 
Szerencsés helyzetben van a Coffee Heaven, hiszen a londoni tőzsdén bevezetett cég a tavalyi évben részvénykibocsátást, így tőkeemelést hajtott végre. Ez az elkövetkezendő két-három évre megnyugtató hátteret biztosít a hálózat gazdálkodásához. Ezzel együtt, ahogy Vasilis Chachopoulos, a cég magyarországi igazgatója kérdésünkre elmondta, sokkal óvatosabb beruházási stratégiát követnek majd, az új egységek nyitásakor döntő szempont lesz a piaci viszonyoknak megfelelő, mérsékelt bérleti díj. Csehországban a Coffee Heaven már kezdeményezte a meglévő szerződések irreálisan magas bérleti díjának felülvizsgálatát, és Budapesten is bezárta az elsőként megnyitott, és a várakozásokat nem teljesítő Aréna Plázában lévő üzletét. Ugyanakkor áprilisban újabb kávézó nyílik majd a Deák téren.
K. G.

Kapcsolódó cikkeink