Válságban a plázafejlesztés
Az idén viszonylag sok bevásárlóközpont épült, jövőre azonban már erőteljes csökkenést várnak a szakértők. A plázák nagyrésze elavult, de új fejlesztésekbe nem mernek belekezdeni. Főleg vidéken építkeznek.
Vége az előző évekre jellemző plázaboomnak. Ma a kiskereskedelmi egységek fele nem idősebb ötévesnél, a 100 ezer fő alatti településeken az üzlethelyiségek kétharmada 2006 után épült. Novemberre a kiadható terület elérte az 1,8 millió négyzetmétert. Ebből Budapesten található 835 ezer négyzetméter, a többi fele-fele arányban oszlik meg a 100 ezer főnél nagyobb lélekszámú és az ennél kisebb városok között.
Idén csak 190 ezer négyzetméterrel bővült a kínálat, ami hatalmas csökkenés a tavalyi 270 ezerhez képest. Ráadásul a csökkenés tovább folytatódik, a következő két évre összesen 200 ezer négyzetméternyi területen építkeznek. A már folyó építkezések is lassan haladnak, így a kétmilliomodik négyzetméterre még jó másfél évet várni kell, nyilatkozta Borbély Gábor, a CB Richard Ellis magyarországi vezető elemzője.
A tervek jó részét elnapolják, a fejlesztők most inkább a megszokott nagyvárosi központi helyszínekre koncentrálnak, azaz kereskedelmi központok helyett inkább bevásárlóközpontot építenek, ha építenek egyáltalán. A most visszatérő klasszikus bevásárlóközpontokat építő modell az évtized elejére volt jellemző.
Az elmúlt években a Budapesten kívül tapasztalt erős fejlesztői aktivitás nyomán a főváros részesedése a 2004-es 67 százalékról mára 46 százalékra csökkent. A regionális városok aránya stabil, a legnagyobb növekedést a százezresnél kisebb városok mutatják. Az idén Budapesten csak egy bevásárlóközpont, az Allee nyitott meg, míg vidéken inkább hipermarketekhez kapcsolódó, retail park jellegű beruházásokat adtak át.
A klasszikus elsődleges piacokon már nem sok lehetőség maradt, de alternatíva lehet például az outlet center vagy a helyi igényekre alapozó szolgáltatóház, illetve a vegyes használatú épületek, a kereskedelmi mellett iroda, lakó- vagy szórakoztatóegységekkel.
Évek óta felmerülő kérdés, hogy kell egyáltalán ennyi pláza, nem telítődött már régen a piac. A válság miatt jelenleg nincs vásárlóerő, tehát ha csak a statisztikát nézzük, akkor nincs szükség kiskereskedelmi fejlesztésekre. Ugyanakkor mindenki bízik a gazdasági fellendülésben, és a hatásnak előbb-utóbb a fogyasztásban is meg kell mutatkoznia –írja az Index.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Növekszik a 3D-nyomtatott hús elfogadottsága Németországban
Németországban egyre nyitottabbak a fogyasztók a 3D-nyomtatott, laboratóriumi körülmények között…
Tovább olvasom >Mélytechnológiai központot nyit a Nestlé az innováció felgyorsítására
Új mélytechnológiai központ létrehozását tervezi a Nestlé Svájcban, hogy megerősítse…
Tovább olvasom >Új saját márkás hús-termékcsaládot vezet be a Lidl az USA-ban
A Lidl US első alkalommal vezet be saját márkás frisshús-termékcsaládot…
Tovább olvasom >