Valós segítséget jelenthetnek az akadálymentesített termékek a fogyatékkal élők számára
A WHO adatai szerint világszerte körülbelül 1,3 milliárd ember, vagyis a világ népességének 16%-a él komolyabb fogyatékossággal, ami adódhat különböző egészségügyi állapotokból, de környezeti és személyes tényezőkből is. A fogyatékkal élők – mint életük egyéb területein is – a vásárlás, a megfelelő termékek megtalálása és használata során is számos kihívással szembesülhetnek. Sokat tehetnek – és egyre több jel szerint tesznek is – a helyzet könnyítéséért a kiskereskedők és a gyártók egyaránt. Cikkünkben ezzel kapcsolatosan mutatunk be néhány példát, jó gyakorlatot.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint csak Európában 30 millió felnőtt küzd kihívásokkal a látás terén, míg 200 millióan szenvednek halláskárosodásban.
A fogyatékkal élők, mint életük legtöbb területén, a vásárlás és a megfelelő termékek megtalálása és használata során is számos nehézséggel szembesülhetnek. Problémát okoznak számukra például az üzletekben a keskeny folyosók, a magas polcok, az akadálymentes parkolók és a mellékhelyiségek hiánya. A szenzoros feldolgozási zavarokkal küzdők idegrendszerét túlterhelheti az erős fény, a hangos zajok vagy az erős szagok, ami a vásárlást stresszes élménnyé teheti. A látássérültek számára kihívást jelent a címkék elolvasása, a termékek megkülönböztetése, illetve az önkiszolgáló kasszák digitális felületein való navigálás is.
Befogadóbb vásárlási élményre törekszik a Carrefour
2024 nyaráig 50 párizsi kényelmi üzletében és tíz franciaországi hipermarketében javítja a fogyatékkal élők által elérhető szolgáltatásokat a Carrefour, amivel igyekszik „befogadóbb” vásárlási élményt kínálni. A kiskereskedő ezt akkor jelentette be, amikor tavaly év végén Párizs északi külvárosában megnyitotta új áruházát, amely fogyatékkal élők számára kialakított fogadóközponttal, kísérő szolgáltatással és mozgáskorlátozottaknak szánt speciális bevásárlókocsikkal várja a vásárlókat.
Az eladótérben a padlón vezetősávok teszik lehetővé a könnyebb mozgást és eligazodást a vakok és gyengénlátók számára, ahogy abban az üzletben használható Oorion alkalmazás is segíti őket.
Az egyes folyosók bejáratánál elhelyezett kontrasztos feliratokra és piktogramokra támaszkodva a vásárlók a termékeket könnyebben és gyorsabban tudják beazonosítani, míg a nagy kiszerelésű termékeket árusító részlegen egy csengő segítségével kérhetik a személyzet valamely tagjának segítségét.
Az innovációk a fogyatékkal élő vásárlók öt különböző kihívásának – úgymint a kasszánál történő fizetési folyamatnak, az áruházban való eligazodásnak, a vásárlás egyszerűségének, a digitális hozzáférhetőségnek és az igényekre szabott termékkínálatnak – a kezelését célozzák, és kiegészítik a kiskereskedő által már bevezetett olyan intézkedéseket, mint a „csendes órák”, a személyzetnek tartott francia jelnyelvi órák, a csendes terek és a Facil’iti megoldás.
A Carrefour által is bevezetett intézkedések és szolgáltatások mellett azonban ma már a gyártók is tudatában vannak a befogadóbb gyakorlatok fontosságának.
A brit vakok és gyengénlátók a NaviLens segítségével vásárolnak
A gyorsfagyasztott kategóriában az Aunt Bessie’s elsőként vezette be két legkelendőbb cikkelemének csomagolásán a NaviLens technológiát 2022 őszén, miután a látásproblémákkal élő vásárlók támogatása céljából együttműködésre lépett a brit vakok és gyengénlátók intézetével, a Royal National Institute of Blind People (RNIB)-lel.
A NaviLens technológia tageket használ, melyekhez egy applikáción keresztül hozzáférve a gyengén látó vásárlók hangos termékinformációt és navigációs segítséget kaphatnak.
A NaviLens tagek okostelefonnal olvashatók – egy QR-kódhoz képest akár 12-szeres távolságról is különösebb fókuszálás nélkül –, és ezáltal a vásárlónak nem kell a kód pontos helyét keresnie, ugyanakkor könnyebben megtalálhatja kedvenc fagyasztott termékét az üzletben, de saját otthoni fagyasztójában is. A mobil eszközön emellett hangos információt is kaphat a termékösszetevőkről, az elkészítés módjáról és az újrahasznosítás lehetőségeiről.
Az italgyártók közül a Coca-Cola volt az első a szigetországban, amely látássérült vásárlóknak szánt technológiát vezetett be csomagolásán. Az FMCG-óriás szintén a NaviLens-szel együttműködve helyezte el a vásárlók mobiltelefonjával beolvasható kódot tavalyelőtt a karácsonyi 24x330ml-es és 30x330ml-es multipack kiszerelésű dobozos üdítőital csomagolásokon azzal a szándékkal, hogy az Egyesült Királyságban élő közel kétmillió látássérült életét megkönnyítse, és hogy – nem utolsósorban – a Coca-Colát a vásárlók még szélesebb köre számára tegye elérhetővé.
A P&G számos terméke már itthon is akadálymentesített
A Procter & Gamble évek óta innovatív megoldásokkal igyekszik mindenki számára elérhető termékeket létrehozni, de a vállalat szerepet vállal az esélyegyenlőség megteremtését célzó vitákban és közös akciókban is.
A P&G akadálymentesítési vezetője, Sumaira Latif, maga is látássérült, aki úttörő munkásságával rávilágított, mekkora kihívás látássérültként például megkülönböztetni a sampont a hajkondicionálótól, vagy mennyire nehéz mozgáskorlátozott kézzel egy Pampers pelenkát felhúzni egy kisbabára.
Közreműködésével a Herbal Essences sampon és kondicionáló flakonjain tapintható jelölések kerültek elhelyezésre, amelyek segítik a látássérült felhasználóknak a termékek megkülönböztetését. A kezdeményezés a P&G inkluzivitás melletti elkötelezettségét tükrözi, és része Latif azon törekvésének, hogy a tapintható nyelvezet az egész iparágban általánossá váljon, javítva a vásárlási élményt a különböző fogyatékossággal élők számára.
A már a hazai üzletekben is kapható Ariel mosókapszulák és Lenor Unstoppables illatgyöngyök új csomagolása a NaviLens technológiával készült, amely lehetővé teszi, hogy a mobiltelefon egyetlen érintéssel „lássa” és „olvassa” a termékinformációkat. A NaviLens a polcokon lévő termékek megtalálásában is segít.
Az Ariel EcoClic kartondobozban lévő kapszulák egyedi kialakításuknak köszönhetően a mozgáskorlátozottak számára is könnyen nyithatók. A dobozok taktikai jelöléseket is tartalmaznak mosógép-szimbólum formájában, melyek nem a Braille-íráson alapulnak, hanem olyan tapintható ikonok, amelyek alapján a fogyatékkal élők anyanyelvtől függetlenül gyorsan és egyszerűen képesek felismerni, milyen termékkel van dolguk.
A Jar mosogatószer flakonja nem véletlenül áll fejjel lefelé, mivel így a használatához kevesebb kéz- és csuklóerőre van szükség. A Gillette Treo borotvák szintén úttörő újításnak számítanak, mivel lehetővé teszik a csökkent kézmozgású emberek számára a könnyű és biztonságos borotválkozást. A termék egyedi kialakításának köszönhetően a borotvával más is könnyedén borotválkozhat. Az Oral-B iO elektromos fogkefék Sensitive üzemmódja is a csökkent motorikus képességű embereket segíti.
A technológia szerepe nélkülözhetetlen, alkalmazásának hasznossága megkérdőjelezhetetlen a fogyatékkal élő vásárlók segítésében. Ugyanakkor a fizikai és az online vásárlási környezet hozzáférhetőségének és alkalmazkodásának javítására irányuló erőfeszítések nemzetközi és hazai szinten is alapvető fontosságúak e kihívások kezelésében. //
Kapcsolódó cikkeink
Ceres ZRt.: Fenntarthatósági mérföldkő a győri üzem tetején
A fenntarthatóságot és az innovációt tűzte zászlajára a Ceres ZRt.,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >Non-stop expressz élelmiszer-házhozszállítási szolgáltatást indít Dubaiban a Carrefour
A szolgáltatás keretében több mint 10 000 termék elérhető. Az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >