Vállalatok zöldülőben
Gazdasági válság ide, fogyasztás-visszafogás oda, a környezetvédelemről egyetlen vállalatnak sem szabad, nem lehet és nem is illik megfeledkeznie. Erre, legyen szó gyártóról vagy kereskedőről, a vásárlók érzékenyek. Sőt, egyre érzékenyebbé válnak. Ezért, ha gyakran külön nem is kommunikálják, a vállalatok számára a környezetvédelem örökzöld téma, mindennapjaik része.Környezetvédelemre sokat költünk, beruházásaink jelentősek, komolyak, gyakran csak évtizedek alatt térülnek meg – hangsúlyozza a zöldpolitika fontosságát a Tesco áruházlánc számára Hackl Mónika szóvivő, kommunikációs igazgató. – Élen járunk a megújuló energiaforrások felhasználásában, áruházaink működtetéséhez használunk geotermikus energiát, napenergiát, sőt kísérleti stádiumban van egy szélerőmű alkalmazása is – sorolja a cég szolgálatába állított természeti erőforrásokat az igazgató.
ECO: mínusz 15-20 százalék energia
Megtudjuk, úgynevezett ECO-standardot alkalmaznak, minden új áruházat az abban foglalt követelmények szerint építenek, a régieket pedig ennek alapján építik át. Az ECO-standard sok mindent tartalmaz, a vásárlók számára is könnyen észlelhető az egységekben tervszerűen és tudatosan alkalmazott solar spotok száma (hogy a természetes fényt kihasználva tegyék világosabbá a teret), illetve az energiatakarékos fénycsövek alkalmazása. A standard szerint épített áruházakban az energiafogyasztás mértéke 15-20 százalékkal kisebb, mint a régi egységekben.
– Az a célunk, hogy 2006-ot tekintve bázisévnek, 2020-ra felére csökkentsük áruházaink szén-dioxid kibocsátását, ami terjeszkedési ütemünket figyelembe véve komoly kihívás – ismerteti terveik egy részét a szóvivő.
A zöld magatartáshoz természetesen hozzátartozik a szelektív hulladékgyűjtés is, minden egységben, sőt azokon belül az irodákban is szelektálják és gyűjtik a hulladékot.
– Újdonság, hogy majdnem ötven, egészen pontosan 49 áruházunkban elindítottuk a PET- és az alupalackok gyűjtését, nem is akárhogyan: pénzt adunk érte. Ez egyedülálló kezdeményezés, akkor is, ha palackonként csak egy forintot fizetünk, mert bár az összeg jelképes, azt tapasztaljuk, hogy a vásárlók „vevők” erre a pár forintra is – újságolta Hackl Mónika.
Örökzöld táska
Hozzátette azt is, hogy a vásárlók legalább ennyire, ha nem jobban kedvelik a Tesco zöld szatyrait. Másfél éve vezették be a komposztálható és lebomló műanyagszatyrokat, amelyek szintén másfél év alatt bomlanak le. Az egyszerű nejlonnál is nagyobb sláger azonban az örökzöld táska. Nagy előnye e terméknek, hogy csak egyetlenegyszer kell megvenni, ha elszakad, kicserélik, a rossz táskákat pedig újrahasznosítják.
Hackl Mónika érdekességként említi azt is, hogy amint elkezdték pénzért árusítani az egyszerű, mezei nejlontáskákat, tizedére esett vissza a „fogyasztásuk”, és a vevők áttértek a tartósabb „zöld táskákra” – és így áttételesen a környezetvédelemre.
– A Tesco a táskákból befolyó bevételt tovább hasznosítja, mindig az adott település egy-egy szervezetének juttatja – mondja a kommunikációs igazgató.
Teszik mindezt annak ellenére, hogy a büdzsé, amelyből a mindenkori zöldkommunikációt biztosítják, véges, és nem is kecsegtet rövid távú megtérüléssel. A Tesco PR-költségvetésének 25-30 százalékát e célra fordítja.
A márkakommunikáció is összekapcsolódik a PR-ral és a marketinggel. Ennek eredményét jól mutatja annak a közelmúltban végzett felmérésnek az eredménye, ahol a legmegbízhatóbb márkákat vizsgálták, és ahol a válaszadók a Tescót a legkörnyezetbarátabb áruházláncnak választották. – Ez is azt bizonyítja, hogy a környezetvédelmi tevékenységünk kommunikálása – az instore kommunikáció, a hagyományos eszközök, közülük is a leafletek alkalmazása – célba ért vásárlóinknál – összegzi sikerüket Hackl Mónika.
Heineken márkák „zöld” csomagolásban
A Heineken Hungária számára szintén elsődleges szempont a környezetvédelem, amely inkább hatékonyságban, mintsem kommunikációban nyilvánul meg.
– A Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. számára kiemelt jelentőségű a környezet védelme – erősíti meg a „zöld téma” fontosságát Kiss Éva kommunikációs vezető. – Folyamatosan vizsgáljuk és felügyeljük tevékenységeink és termékeink környezetre gyakorolt hatásait, amelyek fontos szerepet játszanak környezeti céljaink meghatározásában. Mindennapi tevékenységeinket a környezetünkkel harmóniában végezzük, és ésszerű környezetbarát megoldások bevezetésével folyamatosan fejlesztjük azokat. A Heineken Hungária Sörgyárak 2000. december óta rendelkezik Környezetirányítási rendszer tanúsítvánnyal (ISO 14001). A környezeti politikánk értelmében társaságunk elkötelezte magát a sörgyártás során keletkező környezeti hatások csökkentésére. Környezetvédelmi teljesítményünk nyomonkövetésére számos mutatót alkalmazunk, melyet a világ összes Heineken sörgyára alkalmaz.
Legújabb környezettudatos újításuk a 2008-as év végétől bevezetett top multipack csomagolás. Eddig az üvegeket kartonba csomagolták, majd ezeket a multipackokat tálcára helyezve, zsugorfóliázva, majd raklapra helyezve szállították. Ez a visszaváltható üvegek miatt mind logisztikailag, mind csomagolóanyag-felhasználásban felesleges költségeket okozott mindenkinek. Eddig az üres rekeszeket is szállítaniuk kellett az üvegek visszaváltásához. Ez pluszköltséget generált. Az új multipack csomagolású termékek belehelyezhetők a rekeszekbe, így nincs külön költséget jelentő fuvar, egyszerűbb az előállítás és szállítás is.
Ezentúl – követve a rekesz 4×5-ös kiosztását – az új top multipackban öt üveg lesz egy, az üvegek nyakára húzott dekoratív kartonnal összefogva, egymás mellé egy sorba, rekeszbe helyezve. Ezáltal nemcsak a csomagolási folyamat egyszerűsödik, de az üzletekben az üres göngyöleg kezelése is könnyebbé válik.
44 tonna csomagolóanyaggal kevesebb évente
Az új technológia segítségével kevesebb csomagolóanyagot használnak fel, így kevesebb hulladék keletkezik. Mivel az új csomagolásnál csak kartont használnak, és azt is csak az üvegek nyakánál, így egy évben 44 tonna csomagolóanyagot takarítanak meg, ebből hat tonna a műanyag (a korábban használt zsugorfólia és sztrecsfólia), 38 tonna pedig papír (a korábban használt multipack karton, kartontálca és elválasztó kartonlap).
– Az elmúlt évben a soproni szennyvíztisztító telep átadását és a legutóbbi, a top multipack csomagolás bevezetésének kommunikációját is klasszikus PR-eszközökkel támogattuk – mondja Kiss Éva.
Mindenki, mindennap, mindenhol
– A környezetvédelem, a környezetkímélő működés a Coca-Cola Magyarország társadalmi felelősségvállalási (CSR) stratégiájának része – szögezi le Pogány Éda, a Coca-Cola Magyarország kommunikációs igazgatója –, és ilyen módon nem egyszeri kampány, adott évre vonatkozó kommunikációs feladat, hanem a szervezet valamennyi tevékenységét átható szemlélet a fenntartható fejlődésről és a fenntartható üzleti működésről. Vállalatunk CSR-stratégiája három szóból áll: „Mindenki, mindennap, mindenhol”. Ez fejezi ki azt, hogy nem egyes személyek, az ügyvezető, a marketingigazgató vagy a CSR-menedzser, hanem minden egyes munkatárs feladata, hogy a társadalmi felelősségvállalás, és így a környezetvédelem elveivel összhangban és átlátható módon végezze tevékenységét. Cégünk ennek megfelelően nem rendelkezik külön zöld kommunikációs vagy marketingkerettel, hanem az éppen futó, aktuális környezetvédelmi projektekhez kapcsolódóan, azok sikerét támogatva költünk kommunikációra.
A Coca-Cola Magyarország valamennyi termékének címkéjén felhívja a figyelmet a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára. Ezen felül rendezvényeiken fontos elem a szelektív hulladékgyűjtés, nagyobb eseményeiken pedig újrahasznosított bútorok várják a résztvevőket.
– Ennek megfelelően és tevékenységünkből adódóan a keletkező hulladék mennyiségének csökkentése vagy a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítése nálunk örökzöld téma – mondja Pogány Éda. – Kiemelten fontos számunkra az élővizek állapotának megőrzése is, ehhez kapcsolódóan a tavalyi évben a WWF Magyarországgal és a helyi önkormányzattal közösen hozzákezdtünk az eltűnőben lévő, Mohács közeli Szabadság-sziget újjáélesztéséhez. Idén szeretnénk folytatni és kiterjeszteni környezetkímélő gépjárművezetésre oktató programunkat is. Fenti programjainkhoz természetesen kommunikáció is kapcsolódik.
N. O.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >