Valentin-nap: főként a fiatalabb és a magasabb jövedelmű háztartások vásárolnak pralinét
A GfK Hungária Háztartáspanel adatai szerint a februári Valentin-nap a táblás csokoládék és pralinék iránti keresletet akár 70 százalékkal is megnövelheti a januári időszakhoz képest. A gyártók és forgalmazók erőteljes kommunikációval, egyedi csomagolásokkal és árkedvezményekkel igyekeznek megnyerni termékeiknek a vásárlókat.
A szerelem és szeretet ünnepének tekintett Valentin-napon az elmúlt évek tapasztalatai alapján kiemelt forgalomra számíthatnak a csokoládé-gyártók és forgalmazók. A Valentin-nap bár az átlagosnál nagyobb forgalmat generál a táblás csokoládék és pralinék kategóriájában a GfK Hungária Háztartáspanel adatainak tanúsága szerint is, mindazonáltal a karácsonyi, húsvéti időszak forgalmát nem éri el.
A praliné az egyik legelterjedtebb ajándék Valentin-napon, hiszen közkedvelt édesség, mely a megfizethető kategóriába tartozik. A januári gyenge csokoládéforgalom után főképp a pralinék és a táblás csokoládék esetében látható jelentős fellendülés februárban: 2012-ben az értékesítés mennyisége a táblás csokoládék esetében átlagosan kicsit több mint harmadával nőtt, míg a pralinék esetében közel 70 százalékkal emelkedett egy hónap alatt. A Valentin-nap miatti forgalomnövekedés azonban még így is messze elmarad az év végi csúcstól. Az értékesített mennyiség növekedése egyértelműen abból adódik, hogy többen teszik kosarukba ezt az édességet: tavaly 500-600 ezer háztartás vásárolt pralinét az év második hónapjában, bár vásárlószámot tekintve némi visszaesés tapasztalható 2011-ről 2012-re.
A szegmens szereplői minden évben egyedi csomagolásokkal (special edition), különböző kihelyezésekkel, erőteljes kommunikációval készülnek február 14-ére abban a reményben, hogy vásárlói forintokért folytatott szoros versenyből ők kerülnek ki nyertesként. Több gyártó és forgalmazó él ebben az időszakban az árkedvezmény eszközével is: februárban átlagosan 450 forint körüli áron volt kaphat egy doboz praliné, ami 10-15 százalékkal alacsonyabb az éves átlagárnál. Továbbra is a márkás változatok uralják a piacot, a saját márkás termékek a teljes értékesített mennyiség negyedét adják. Bár alacsony a piaci részesedésük, mégis egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a kézműves bonbonok is, egyre többen vállalkoznak arra, hogy saját maguk készítsenek csokis finomságokat.
Az adatok szerint a Valentin-nap elsősorban a fiatalabb, illetve a magasabb jövedelmű háztartások körében erősíti a pralinévásárlási kedvet.
A pralinét vásárló háztartások megoszlása a háziasszony életkora, illetve a háztartás jövedelme szerint (az adatok százalékban kifejezve)
2012. teljes év | 2012. február | |
A háziasszony életkora | ||
– 29 éves vagy fiatalabb | 10 | 9 |
– 30-39 éves | 16 | 19 |
– 40-49 éves | 18 | 19 |
– 50 éves vagy idősebb | 56 | 53 |
A háztartás jövedelme | ||
– Alacsony, közepesnél alacsonyabb | 35 | 36 |
– Közepes | 19 | 14 |
– Közepesnél magasabb, magas | 46 | 50 |
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >