Válaszutak éve: így reagáltak a baromfiipar szereplői a kihívásokra 2024-ben
A 2024-es év fordulópontot jelentett a hazai baromfiipar számára: a cégek látványosan eltérő stratégiákat alkalmaztak a gazdasági nyomás és piaci bizonytalanság kezelésére. Míg egyesek sikerrel növelték exportjukat, mások hatékony működéssel és tudatos belföldi jelenléttel értek el kiemelkedő eredményeket. A közös nevező: pénzügyi fegyelem és alkalmazkodóképesség – írja az Agrárszektor.
A legnagyobb sikert kétségtelenül a Master Good aratta, amely 24,5 milliárd forintos adózott eredménnyel duplázta meg nyereségét az előző évhez képest. A cég 181 milliárd forintos árbevételt könyvelt el, amelyből az export 86 milliárd forintot tett ki. A szerény, 4,2%-os árbevétel-növekedés mellett ez az eredmény rendkívüli működési hatékonyságot mutat, még a megemelkedett kamatkiadások ellenére is.
Ezzel szemben a Taravis Zrt. számára a 2024-es év mérsékeltebb eredményeket hozott. A vállalat árbevétele 6,5%-kal csökkent, az exportbevétele pedig harmadával esett vissza. Az adózott eredmény 32%-os csökkenése mellett is pozitív tartományban maradt, de a piaci alkalmazkodásban komolyabb kihívásokkal szembesült, különösen a külpiacokon.
A Master Good cégcsoporthoz tartozó SáGa Foods Zrt. visszavonult az exportpiacról, miközben árbevételét mérsékelten növelni tudta. A profit kis mértékben csökkent, de a jelentősen visszafogott kamatkiadások pénzügyi stabilitásról árulkodnak.
A Gallicoop Zrt. viszont épp az export erősítésével ért el látványos növekedést: a külpiaci értékesítés közel 24 milliárd forintra nőtt, miközben a belföldi bevétel csökkent. Az adózott eredmény 61%-kal emelkedett, a csökkenő kamatteher pedig hatékony pénzügyi irányítást jelez. A cég így kiegyensúlyozott működése révén vált a szektor egyik legstabilabb szereplőjévé.
A legnagyobb veszteséget a HUNGERIT Zrt. szenvedte el. Az árbevétel 11,8%-os visszaesése mellett a vállalat 9,53 milliárd forintos veszteséget könyvelt el, melyet az elszabaduló költségek és a piaci alkalmazkodás hiánya súlyosbított. A kamatkiadások és az üzemi veszteség is drámaian nőtt, így a HUNGERIT 2024-ben a mezőny sereghajtójává vált.
A cégszintű elemzések alapján egyértelművé vált, hogy a nyereségesség nem kizárólag az árbevételen múlik. A szektorban azok a vállalatok tudtak kiemelkedni, amelyek rugalmasan váltottak a piacok között, kordában tartották költségeiket, és következetes pénzügyi politikát folytattak. 2024 tanulsága, hogy a baromfiipar továbbra is az agrárium egyik legválságállóbb szegmense – de csak azok számára, akik tudják, mikor és hogyan kell stratégiát váltani.
Kapcsolódó cikkeink
Repül a sült galamb
Mindennapjainkat teszik egyszerűbbé a kényelmi termékek: konyhakészek, mélyfagyasztottak, szárítottak, előfeldolgozottak,…
Tovább olvasom >Linamar és Gallicoop vezeti továbbra is a Békés vármegyei TOP100 vállalati listát
Továbbra is a Linamar Hungary Zrt. és a Gallicoop Zrt.…
Tovább olvasom >Kenőmájasok továbbgondolva
Ha nem is központi, de tradicionális kelléke a magyar étkezésnek…
Tovább olvasom >További cikkeink
A lakosság harmada keresi még, hogyan tudna egészségesebben étkezni, és csak minden negyedik magyar táplálkozik tudatosan
Az étkezés nemcsak testünk megfelelő működésének alapja, hanem kritikus szerepe…
Tovább olvasom >Ezek lettek most a legolcsóbb termékek a boltokban
Miközben a boltok polcain még mindig találunk olyan termékeket, amelyek…
Tovább olvasom >Lezajlott az első Fenntartható Csomagolás Fórum
2025. június 4-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre az…
Tovább olvasom >