Magazin: Vaj: nincs baj
A tavalyi év egyik rekordja (amiről a gyártók, forgalmazók szívesen lemondtak volna) a vajhoz fűződik. A kiugró mértékű áremelkedés zavart okozott a piacon, mégsem fordultak el nagy tömegek a terméktől – a vaj megítélése az utóbbi években sokat javult, pozíciói stabilak, és számos innováció teszi még érdekesebbé a fogyasztók szemében.
Nem tudni, milyen számokkal zárt volna tavaly a vajpiac, ha (a tejzsír világpiaci árának növekedése miatt) nem emelkedik drasztikusan az ára. Hiszen például a piac egyik meghatározó gyártója, a Sole-Mizo Zrt. így is mintegy 5%-kal több vajat és vajkrémet értékesített 2017-ben, mint az előző évben.
– Az elmúlt években a fogyasztási szokások megváltoztak, egyre népszerűbbé válik a vaj és a vajkrém a háztartásokban – állapítja meg Szentesi Sándor, a Sole-Mizo Zrt. kereskedelmi igazgatója. – Szerencsére egyre több fogyasztó ismeri fel a tejzsír hasznosságát, arról nem is beszélve, hogy sokkal finomabb, mint a helyettesítő termékek. Ezt a trendfordulót észlelték a margaringyártók is, és egyre közelebb kívánják pozicionálni termékeiket a vajhoz. Gondolok itt a „vaj ízű margarinokra”, de vannak olyan gyártók, akik termékeiket annyira a tejtermékek közé pozicionálnák, hogy laktózmentesként hirdetik annak ellenére, hogy a tej nem szerepel alkotóelemként a termékösszetevők között.
Bővülő vajcsalád
A fogyasztók továbbra is legjobban a 100 g-os teavajat kedvelik, de folyamatosan nő a nagyobb kiszerelésű vajak iránti kereslet is. Az alapíz dominanciája mellett egyre többen vásárolják a csökkentett zsírtartalmú, valamint az ízesített és sós vajakat is – tehát a kereslet színesedik.
A Sole-Mizo Zrt. Gazda márkacsaládjához tartozó vajkészítmények nagy sikereket értek el a piacon.
– Gazda termékeinket azon fogyasztóink igényének a kielégítésére fejlesztettük, akik tradicionális, hagyományos ízeket keresnek, fontos számukra, hogy amit fogyasztanak, „E”-mentes legyen – árulja el Szentesi Sándor. – K+F csapatunk jelenleg is dolgozik olyan vaj és vajkrémek fejlesztésén, amelyek a piaci trendeknek, fogyasztói igényeknek megfelelnek minőségben és csomagolástechnikailag is. Ezeket a termékeket csak az év második felében tervezzük a piacra bevezetni. Termékeink piaci bevezetéséhez eladáshelyi ösztönzőket, POS-eszközöket és termékkóstolókat tervezünk.
Nyerő E-mentesek
A Nádudvari Élelmiszer Kft. termékpalettáján a kenyérre kenhető alternatívák közül az E-mentes vajkrém, valamint sajtkrém és körözött szerepel.
– Ezeknél a termékeknél a tej és a vaj árának ingadozása közvetlenül nem érzékelhető, mivel ezek magasabb hozzáadott értékű, a mai kor egészségtudatos táplálkozásába jól beilleszthető termékek, így forgalmuk folyamatosan növekszik – jegyzi meg Volosinovszki János, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója. – Másrészt a vaj árának drasztikus emelkedése hatással van a vaj helyettesítő termékeinek, így a vajkrémeknek a forgalmára is.
A cég termékei 150–180 g-os kiszerelésben kaphatóak, melyek kisebb háztartások számára is ideálisak. Ízek tekintetében ők nem tapasztaltak változást az elmúlt években: legkedveltebb a natúr vajkrémük.
– Vajkrémeink forgalomnövekedésének mozgatórugója egyrészt az, hogy egyre fontosabb az egészséges életmód a vásárlók számára, másrészt tudatos márkaépítésünk, melynek köszönhetően a márkaismertségünk és piaci jelenlétünk folyamatosan erősödik – mondja Volosinovszki János. – A Nádudvari Élelmiszer Kft. évek óta nagy hangsúlyt fektet E-mentes termékcsaládjára: folyamatosan jelen vagyunk ATL-kampányokkal, idén pedig egy nyereményjátékot is tervezünk e termékcsalád köré.
Sokoldalú mogyoróvaj
A kenhető termékek piacának kicsi, de ígéretes szegmense a mogyoróvajé, ahol a Glatz Hungary a Marilussy’s márkát forgalmazza. A földimogyoróvaj termékelnevezése hivatalosan tartalmazza a vaj kitételt, ennek ellenére kizárólag növényi alapanyagokból készül, természetesen legnagyobb arányban földimogyoróból.
– Érdekes módon a Marilussy’s mogyoróvaj árát is emelnünk kellett 2017, de ennek természetesen semmi köze a tejtermékek dráguláshoz – szögezi le Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere. – A Marilussy’s mogyoróvaj a legjobb minőségű argentin földimogyoróból készül. A kedvezőtlen terméseredmények miatt tapasztaltunk több mint 10%-os alapanyag-áremelkedést.
A földimogyoróvaj még mindig különlegességnek számít, de egyre kedveltebb a magyar fogyasztók körében is. Ezt alátámasztja, hogy a Glatznál az elmúlt évben is két számjegyű növekedést tapasztaltak az eladásokban – igaz, ehhez piaci aktivitásaik is hozzájárultak.
– Sikeres volt az 500 g-os kiszerelés bevezetése, így a ropogós vagy krémes Marilussy’s mogyoróvaj immár elérhető 350 g-os és 500 g-os változatban is – idézi vissza Habuda-Salyámosy Rita.
Mivel a mogyoróvaj nem csupán közvetlen fogyasztásra kiváló (például fehér toast kenyéren és valamilyen jam kíséretében), hanem a sütés-főzéshez is, ezért a Glatz Hungary elsősorban receptújságokban és internetes receptoldalakon támogatja a márkát.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Rally a magyar élelmiszerekért immár tizennyolcadszor
A Master Good Kft. csapata nyerte a 18. alkalommal megrendezett Coop Rallyt. A minőségi, magyar élelmiszer-előállítást…
Tovább olvasom >Felveszik a kesztyűt a fagyasztott márkák
Bár alaposan lehagyták a kereskedelmi márkák a gyártóiakat a fagyasztott…
Tovább olvasom >Környezetvédelem játékosan – több ezer résztvevő a Nádudvari családi napon
Óriási tömeg, rengeteg gyerek élvezte a Nádudvari Élelmiszer Kft. „Mit…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >