Érdeklődő fogyasztók, érdeklődő kiskereskedelem – ez jó kiindulópont minden kategóriának a fejlődésre. Megszorítások, tönkre menő partnerek – ez viszont nem túl rózsás jövőkép. A vadhúspiac két megszólaltatott szereplője eléggé eltérően látja a piaci helyzetet – de valószínűleg mindkét „szemüveg” a valóság egy szeletét mutatja.
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.
A kiskereskedelem továbbra is élénken érdeklődik a vadhúskészítmények iránt, miközben a fogyasztók is egyre nyitottabbak, mondják a Nativusnál. A külső körülmények is kedvezőek: az infláció csillapulása és a versenytárs húsok árának alakulása szintén kedvezően befolyásolja a vadhús iránti keresletet. Ezen túlmenően az elmúlt években több kormányzati kezdeményezés is indult Magyarországon a vadhús népszerűsítésére.
– Az elmúlt időszakban tapasztaltuk, hogy a fogyasztói érdeklődés a termékkör után növekszik – különösen az egészségtudatos vásárlók körében – jelzi Támba Miklós, a Nativus Vadhúsfeldolgozó tulajdonosa. – A vadhús nemcsak különleges ízélményt nyújt, hanem élettani szempontból is számos jótékony hatással bír. Az egészséges táplálkozás népszerűsítése érdekében folyamatosan dolgozunk azon, hogy felhívjuk a figyelmet a vadhúsok előnyeire.
A cégnél a feldolgozottsági fok, méretek és csomagolási megoldások terén is látnak némi változást. A fogyasztók egyre inkább keresik a praktikus, előreszeletelt termékeket, mint például a szeletelt szalámi, szeletelt sonka, szeletelt szárazkolbász.
Díjazott fejlesztések
Vadpalettájuknak több terméke is kiemelkedően teljesített, tudjuk meg tőle. Különösen népszerűek Sous Vide vadhústermékeik, de az apróhúsok és steakek is nagy számban fogynak. A nyári szezonban a marinált grillhúsok és a hamburger húspogácsák iránt is megnövekedett az érdeklődés. Emellett a téli szezonban a fácán és a fürj is igen közkedvelt termékek, amelyek különleges ízvilágukkal vonzzák a fogyasztókat.
– Az új fejlesztésű Angus marha csemegeszalámi és a dámszarvas vargányagombás szalámi szeletelt változatát egyre többen keresik az üzletekben, ezek a termékek jól tükrözik a prémium minőség iránti fogyasztói igényt, amely egyre inkább jellemzi a piacot – számol be egy újdonságuk sikeréről Támba Miklós. – Most érkezett a hír, hogy az idei, 2024-es Great Taste Awards versenyen a dámszarvas szarvasgombás szalámink a legmagasabb elismerésnek számító 3 csillagot kapta meg, amit idén Magyarországon csak két termék érdemelt ki. Emellett szép eredményt ért el az Angus marha csemegeszalámink is, amely 2 csillagot kapott. 115 országból érkezett, több mint 3500 cég 13 672 nevezését szűkítették le 30 Golden Fork jelöltre, és a dámszarvas szarvasgombás szalámink is bekerült a jelöltek közé. A második félévben bemutatjuk új Angus marhahús-termékeinket, amelyek között szerepel marhahúspogácsa, marhasteak és különböző előhűtött termékek.
Az év második felében terveik között szerepel ezeknek az Angus marhahús-termékeknek a szélesebb körű népszerűsítése. Ezzel párhuzamosan továbbra is hangsúlyozzák az egészséges, természetes és adalékanyag-mentes vadhús előnyeit.
Portfólió-átrendezés
Kicsit más szemmel látja a piacot Ivánácz Gábor, a Venison Gusto Kft. ügyvezető igazgatója.
– A vadfogyasztás idehaza sajnos köszönőviszonyban sincs a nyugati országokban elfogyasztott mennyiségekkel, ami a gazdasági helyzet hatására tovább fog csökkenni – jósolja Ivánácz Gábor. – Több versenytársunk is belefogott nyers vagy sütni való, alacsonyabb minőségi vadhústermékek értékesítésébe a szárazáru mellett, ami érthető, hiszen lényegesen alacsonyabb a bekerülési költség, és a kisebb pénztárcából olcsóbb termék vásárolható.
Mindkét szektorban csökkenést látnak, teszi hozzá az ügyvezető igazgató. Napról napra zárnak be csúcséttermek, amelyekkel értékes partnereket veszítenek. A jövőben további megszorításokra számítanak, ami miatt további éttermek, viszonteladói üzletek zárnak majd be.
– Azt tapasztaljuk, hogy a középszintű éttermek és üzletek kizárólag a még megfizethetőnek ítélt alacsony minőséget keresik, itt-ott néhány kivétellel – jegyzi meg Ivánácz Gábor. – Szerencsére webshopunk elfogadható számokat produkál, ami azt bizonyítja, hogy az évek alatt elköteleződött vásárlóinknak fontos az általunk nyújtott konstans csúcsminőség.
A Venison Gustónál bár a minőségből nem engednek, ettől függetlenül próbálnak alkalmazkodni a nehezedő piaci helyzethez. Ezért 20%-kal csökkentették termékeik tömegét és arányosan az árát, szélesebb körnek elérhetővé téve a készítményeiket. Emellett egy időre a legjobban szereplő 15 termékre szűkítették a már közel 50 termékből álló portfóliójukat, amit szeretnének a karácsonyi időszakra 20 termékre bővíteni.
– Az idei újdonságunk a Szarvas Paprikás Chorizo, amit nagy érdeklődéssel szereznek be vásárlóink. Egyelőre más újdonságot nem tervezünk az évre – árulja el Ivánácz Gábor. – Marketing terén pedig igyekszünk a korábban elkészített edukációs animációs filmjeinket továbbra is szélesebb körben megosztani, úgy gondoljuk, nagy sikerük van.
//
Kapcsolódó cikkeink
Elindult a #vadateszem kampány
Új lendületet jelent a vadhús népszerűsítésében a #vadateszem kampány elindítása,…
Tovább olvasom >A növényi alapú jövőért felhagy a hústermékgyártással a Gruppo Tonazzo
Az olasz Gruppo Tonazzo bejelentette, hogy az év végéig felhagy…
Tovább olvasom >Az ökológiai gazdálkodás az agrár-fenntarthatóság kulcsa és vezető modellje
Budapesten találkoztak az ökológiai gazdálkodás nemzetközi és hazai szakemberei a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >