Vadlesen

Szerző: Szalai László Dátum: 2024. 10. 02. 11:29

Érdeklődő fogyasztók, érdeklődő kiskereskedelem – ez jó kiindulópont minden kategóriának a fejlődésre. Megszorítások, tönkre menő partnerek – ez viszont nem túl rózsás jövőkép. A vadhúspiac két megszólaltatott szereplője eléggé eltérően látja a piaci helyzetet – de valószínűleg mindkét „szemüveg” a valóság egy szeletét mutatja.

A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.

A kiskereskedelem továbbra is élénken érdeklődik a vadhúskészítmények iránt, miközben a fogyasztók is egyre nyitottabbak, mondják a Nativusnál. A külső körülmények is kedvezőek: az infláció csillapulása és a versenytárs húsok árának alakulása szintén kedvezően befolyásolja a vadhús iránti keresletet. Ezen túlmenően az elmúlt években több kormányzati kezdeményezés is indult Magyarországon a vadhús népszerűsítésére.

Támba Miklós
tulajdonos
Nativus
Vadhúsfeldolgozó

– Az elmúlt időszakban tapasztaltuk, hogy a fogyasztói érdeklődés a termékkör után növekszik – különösen az egészségtudatos vásárlók körében – jelzi Támba Miklós, a Nativus Vadhúsfeldolgozó tulajdonosa. – A vadhús nemcsak különleges ízélményt nyújt, hanem élettani szempontból is számos jótékony hatással bír. Az egészséges táplálkozás népszerűsítése érdekében folyamatosan dolgozunk azon, hogy felhívjuk a figyelmet a vadhúsok előnyeire.

A cégnél a feldolgozottsági fok, méretek és csomagolási megoldások terén is látnak némi változást. A fogyasztók egyre inkább keresik a praktikus, előreszeletelt termékeket, mint például a szeletelt szalámi, szeletelt sonka, szeletelt szárazkolbász.

Díjazott fejlesztések

Vadpalettájuknak több terméke is ki­emelkedően teljesített, tudjuk meg tőle. Különösen népszerűek Sous Vide vadhústermékeik, de az apróhúsok és steakek is nagy számban fogynak. A nyári szezonban a marinált grillhúsok és a hamburger húspogácsák iránt is megnövekedett az érdeklődés. Emellett a téli szezonban a fácán és a fürj is igen közkedvelt termékek, amelyek különleges ízvilágukkal vonzzák a fogyasztókat.

– Az új fejlesztésű Angus marha csemegeszalámi és a dámszarvas vargányagombás szalámi szeletelt változatát egyre többen keresik az üzletekben, ezek a termékek jól tükrözik a prémium minőség iránti fogyasztói igényt, amely egyre inkább jellemzi a piacot – számol be egy újdonságuk sikeréről Támba Miklós. – Most érkezett a hír, hogy az idei, 2024-es Great Taste Awards versenyen a dámszarvas szarvasgombás szalámink a legmagasabb elismerésnek számító 3 csillagot kapta meg, amit idén Magyarországon csak két termék érdemelt ki. Emellett szép eredményt ért el az Angus marha csemegeszalámink is, amely 2 csillagot kapott. 115 országból érkezett, több mint 3500 cég 13 672 nevezését szűkítették le 30 Golden Fork jelöltre, és a dámszarvas szarvasgombás szalámink is bekerült a jelöltek közé. A második félévben bemutatjuk új Angus marhahús-termékeinket, amelyek között szerepel marhahúspogácsa, marhasteak és különböző előhűtött termékek.

Az év második felében terveik között szerepel ezeknek az Angus marhahús-termékeknek a szélesebb körű népszerűsítése. Ezzel párhuzamosan továbbra is hangsúlyozzák az egészséges, természetes és adalékanyag-mentes vadhús előnyeit.

A fogyasztói érdeklődés növekszik – különösen az egészségtudatos vásárlók körében

Portfólió-átrendezés

Kicsit más szemmel látja a piacot Ivánácz Gábor, a Venison Gusto Kft. ügyvezető igazgatója.

Ivánácz Gábor
ügyvezető igazgató
Venison Gusto

– A vadfogyasztás idehaza sajnos köszönőviszonyban sincs a nyugati országokban elfogyasztott mennyiségekkel, ami a gazdasági helyzet hatására tovább fog csökkenni – jósolja Ivánácz Gábor. – Több versenytársunk is belefogott nyers vagy sütni való, alacsonyabb minőségi vadhústermékek értékesítésébe a szárazáru mellett, ami érthető, hiszen lényegesen alacsonyabb a bekerülési költség, és a kisebb pénztárcából olcsóbb termék vásárolható.

Mindkét szektorban csökkenést látnak, teszi hozzá az ügyvezető igazgató. Napról napra zárnak be csúcséttermek, amelyekkel értékes partnereket veszítenek. A jövőben további megszorításokra számítanak, ami miatt további éttermek, viszonteladói üzletek zárnak majd be.

– Azt tapasztaljuk, hogy a középszintű éttermek és üzletek kizárólag a még megfizethetőnek ítélt alacsony minőséget keresik, itt-ott néhány kivétellel – jegyzi meg Ivánácz Gábor. – Szerencsére webshopunk elfogadható számokat produkál, ami azt bizonyítja, hogy az évek alatt elköteleződött vásárlóinknak fontos az általunk nyújtott konstans csúcsminőség.

A Venison Gustónál bár a minőségből nem engednek, ettől függetlenül próbálnak alkalmazkodni a nehezedő piaci helyzethez. Ezért 20%-kal csökkentették termékeik tömegét és arányosan az árát, szélesebb körnek elérhetővé téve a készítményeiket. Emellett egy időre a legjobban szereplő 15 termékre szűkítették a már közel 50 termékből álló portfóliójukat, amit szeretnének a karácsonyi időszakra 20 termékre bővíteni.

– Az idei újdonságunk a Szarvas Paprikás Chorizo, amit nagy érdeklődéssel szereznek be vásárlóink. Egyelőre más újdonságot nem tervezünk az évre – árulja el Ivánácz Gábor. – Marketing terén pedig igyekszünk a korábban elkészített edukációs animációs filmjeinket továbbra is szélesebb körben megosztani, úgy gondoljuk, nagy sikerük van. 

A fogyasztók egyre inkább keresik a praktikus, előreszeletelt termékeket

//

Kapcsolódó cikkeink