Üzlet, innováció, kapcsolatépítés: FRUIT LOGISTICA
Töretlen lendülettel és minden eddiginél pozitívabb visszajelzésekkel zárult a világ vezető friss zöldség-gyümölcs szakkiállítása Berlinben. A február 5–7. között megrendezett FRUIT LOGISTICA 2025 több mint 91 000 résztvevőt és 23 500 kiállítót vonzott a globális zöldség-gyümölcs ágazatból.

A globális zöldség-gyümölcs ágazat szakemberei idén február 5–7-én találkoztak Berlinben
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.
Az esemény a hivatalos látogatói felmérés szerint nem csupán a 67 500 szakmai látogató pozícióját és összetételét, de a sikeres üzletkötések számát tekintve is új csúcsot ért el. A kiállítók körében mért elégedettségre válaszul a szervező Messe Berlin már most megnyitotta a standfoglalás lehetőségét a 2026-os eseményre, amelyre február 4–6. között kerül sor.
A szakkiállításon idén is kiemelt figyelem irányult az innovációra, erre kellő bizonyítékul szolgált az iparág vezető díjára pályázó vállalatok kreativitása és a háromnapos Startup World szekcióban bemutatott technológiai megoldások.

Alexander Stein
igazgató
FRUIT LOGISTICA
Mint azt Alexander Stein, a FRUIT LOGISTICA igazgatója elmondta:
– Akik ellátogatnak a FRUIT LOGISTICÁ-ra, tudják, hogy itt mindig látnak valami újat, és találkozhatnak a világ minden tájáról ide érkező döntéshozókkal.
Az esemény szakmai partnerének, a Fruitnetnek köszönhetően a látogatók hat színpadon több száz előadásból kaphattak átfogó képet az iparág kihívásairól és lehetőségeiről.
Jövőbemutató intelligens mezőgazdaság
A Fruit Logistica 2025 minden eddiginél nagyobb teret adott az agrártechnológiának: a Smart Agri részleg 18 országból 36 a maga területén úttörő kiállítót vonultatott fel olyan megoldásokkal többek között, mint a gyümölcshozam előrejelzését segítő mesterséges intelligencia, a precíziós gazdálkodást támogató farmmenedzsment szoftverek, minőségellenőrzési eszközök, illetve fenntartható öntözési és beporzási technológiák. A drónalapú növénytermesztési alkalmazásokra külön figyelem irányult.
Az esemény egyik csúcspontját a Smart Agri színpad kétnapos programsorozata jelentette, ahol vezető vállalatok összesen 24 előadását hallgathatták meg az érdeklődők. A témák igen változatosak voltak, kezdve a gyümölcsök nem invazív technológiákkal történő minőség-ellenőrzésének javításától az üvegházak mesterséges intelligencia alapú vezérlésén át egészen az ellátási lánc átláthatóságáig.
A látogatók választottak
Vonzó fajták, okos marketingkoncepciók és intelligens technológiák: ez jellemezte idén a FLIA és FLIA Technology innovációs díjakra beérkezett közel hetven nevezést, amelyek közül a zsűri öt-öt innovációt választott ki a végső szavazásra.
A döntés joga idén újra a látogatókat illette meg, akik leadhatták szavazatukat a számukra legmeggyőzőbb újításra.
Az Innovációs Díj döntősei között volt organikus, kizárólag esővízzel öntözött, folyton termő avokádó Hollandiából, valamint – az ALDI SÜD kezdeményezésére – egész évben elérhető, Németországban termesztett földieper, mely az ALDINA nevet kapta. A vadonatúj Halloweena™ mandarin halloween-tök formájú, könnyen hámozható, mag nélküli és édes, míg Samantha a világ első csúcsos fejű kelkáposztája Dániából különleges formájával, édeskés ízével és sokoldalú felhasználhatóságával nyit nemesítői szerint új dimenziót a káposztafogyasztásban.
A Technológiai Innovációs díj döntősei között magyar újdonság is helyet kapott – az ABZ Innovation LiDAR-alapú helyzetfelismerő rendszerrel felszerelt drónja, amely GPS nélkül is biztonságosan és precízen permetez szőlőültetvényeken és gyümölcsösökben mérsékelve a vegyszerfelhasználást és kímélve a környezetet.
Az új-zélandi FarmRoad öntözési modulja mesterséges intelligencia segítségével optimalizálja a gazdák vízhasználatát, lehetővé téve a napi szintű, helyi adottságokra szabott öntözéstervezést és az időben történő beavatkozást.
A brit It’s Fresh által fejlesztett RYPEN Case Liner technológia a szállítóládákban megköti a felesleges etilént, így vegyi beavatkozás nélkül is képes hosszabb ideig frissen tartani a gyümölcsöket és ezzel csökkenteni a selejtarányt és az élelmiszer-pazarlást.
A spanyol Citrosol CATsystem® nevű intelligens rendszere valós időben online elemzi és szabályozza a gombaölő szerek és más megoldások összetevőinek koncentrációját a betakarítás utáni feldolgozás során az optimális adagolás és a mérsékelt vegyszerhasználat érdekében.
Fődíjas narancs és AI
A szakmai közönség szavazatai alapján az FLIA innovációs fődíját az AMFRESH Onix narancsa, míg a technológiai innovációs elismerést a Fermata Croptimus™ képelemző technológiája érdemelte ki.
Onix narancs – a prémium kategória új sztárja
Az Onix narancs különleges lángoló narancssárga és mély bordó színvilágával, valamint ízletes, pigmentált húsával lenyűgözte a szakmai látogatókat. A Spanyolországban termesztett gyümölcs nemcsak küllemében és intenzív ízében egyedi, de antioxidáns- és vitamintartalma is kiemelkedő, valamint hosszú eltarthatósága is újszerű a citrusfélék piacán. Az AMFRESH innovációját Németországban nemesítették elsősorban a prémium fogyasztók felé történő értékesítésre.

Figyelemfelkeltő küllem és értékes beltartalom – ez a spanyol Onix narancs
Croptimus – képelemzés a mezőgazdaság szolgálatában
Az FLIA Technology kategóriában a szavazatok több mint felét a ciprusi Fermata fejlesztése, a Croptimus™ kapta. A szoftveralapú képelemző technológia lehetővé teszi a termelők számára, hogy az üvegházakban már korai szakaszban észleljék a növénybetegségeket vagy kártevőfertőzéseket. A rendszer nem igényel külön hardvert, kamerarendszerekkel vagy akár mobiltelefonnal készített képekkel is működik.
A gyártó szerint az izraeli innováció segítségével akár 50%-kal csökkenthető a felderítési munka, 30%-kal a termésveszteség és 25%-kal az inputanyag-felhasználás – mindez fenntartható és hatékony módon.

Munkát, veszteséget és inputot is spórolhat, aki a Croptimus™ képelemző technológiát használja
Megjelent a European Statistics Handbook 2025
A FRUIT LOGISTICA hivatalos kiadványa, a European Statistics Handbook legfrissebb kiadása az európai zöldség-gyümölcs piac aktuális helyzetét tekinti át, különös tekintettel a termelési volumenekre, a külkereskedelmi folyamatokra, a gazdasági nehézségekre és az éghajlati hatásokra.

Az ágazat kihívásait és lehetőségeit tárgyaló kiadvány letölthető a FRUIT LOGISTICA weboldaláról
A Fruitnet Media International és az AMI közreműködésével készült kézikönyv öt legfontosabb megállapítása a következő:
1. Továbbra is nehéz gazdasági helyzetben a fogyasztók
Bár 2024-ben nőttek a bérek, az árak – így zöldség- és gyümölcsárak – is emelkedtek, ami jelentősen hozzájárult az élelmiszerárak drágulásához. A megvásárolt mennyiségek azonban nem csökkentek, és az organikus, fenntartható és helyi termékek iránti kereslet is stabil.
2. Szélsőséges időjárás sújtja az ágazatot
2024-ben is gyakoriak voltak az éjszakai fagyok, áradások és özönvízszerű esőzések, különösen Közép-Európában és Valenciában. Ezek a szélsőséges időjárási jelenségek komolyan veszélyeztették a termelést és a szállítást, ráadásul új kártevők is megjelentek.
3. Csökkenő működési költségek, tartós költségnyomás
Noha a műtrágyaárak tavaly mérséklődtek, ám a gépek, karbantartás és munkabérek költségei nőttek, és a munkaerőhiány továbbra is súlyos probléma. Az üzemeltetési költségek árindexének 9 százalékpontos csökkenése sem javított a gazdálkodók jövedelmi helyzetén.
4. Geopolitikai feszültségek hatása
Az ukrajnai és gázai konfliktusok, valamint az uniós választások eredményei az agrárpolitikai légkört is befolyásolták. A támogatások csökkentéséről és a bürokráciáról szóló viták tiltakozásokhoz és szállítási fennakadásokhoz vezettek. Eközben a klímavédelem és fenntarthatóság hangsúlyosabbá vált a döntéshozásban.
5. Vegyes terméseredmények
A gyümölcstermés – különösen az alma – némiképp visszaesett, míg a zöldségek terméshozama összességében stabil maradt, sőt, például a hagyma és a paprika esetében nőtt is. A fagykárok és áradások azonban ismét rávilágítottak a termelés sebezhetőségére. //
Kapcsolódó cikkeink
Parázs helyzet
Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >További cikkeink
MEGJELENT A TRADE MAGAZIN LEGFRISSEBB SZÁMA!
Megjelent a Trade magazin legújabb, 2025/5. száma, amelynek bővített digitális…
Tovább olvasom >Hatezren vettek részt az Etesd az Eszed program Fenntarthatósági Kihívásában
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az…
Tovább olvasom >A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >