Ünnepi fogások a forgalomnövekedésért
A letisztult kategóriaszerepek, a célkategóriák, úticél-termékek definiálásának fontossága, a rutin, a kényelmi és alkalmi áruk kezelése több cikk témája is volt már az üzletfejlesztési rovatban. Az alkalmak alkalmának, vagyis a karácsony kapcsán mégis érdemes ezeket a teóriákat a girlandos, télapós szemüvegen át újra megvizsgálni.Az amerikai karácsonyi filmekből ismert felhajtás még nem honosodott meg nálunk. Bár csak idő kérdése, hogy melyik kereskedő veti majd be először a Télapó ölébe ülős, manóruhás segítőkkel körülvett gyermekbirodalmat, ahol, amíg egyik szülővel a kicsi sorban áll, addig a család többi tagja vásárol és vásárol és vásárol… Aztán persze, a gyermek titkos kívánságát a beépített fehérszakállas közvetítőtől megtudva, újra vásárol.
Tematizált luxus
Szerencsére nekünk magyaroknak megy ez a dolog amerikai klisék nélkül is. Mivel szívesen ajándékozunk ínyencségeket, magas minőségű italokat és a gyermekeknek játékokat, így nem csoda, ha az alkalmi cél kategória szerepekben szinte minden láncolatnál ezek a termékek kerülnek akciós újságba, fősorra, gondolavégre. A különböző termékek közös, valamilyen ötlet, tematika alapján történő kihelyezését nevezzük crossmerchandisingnak.
Az ünnepekhez, alkalmakhoz kapcsolódóan, de bármilyen más vezérelv mentén is kialakíthatók ezek az érdekes, a vásárlás monotonitását megtörő, figyelemfelkeltő szigetek, gondolavégek vagy polci társítások. Az év többi részében kényelmi vagy luxustermékként kezelt magas árkategóriájú csokoládék, kávék, alkoholos italok, kozmetikumok ebben az időszakban eluralják az akciós újságokat. A gyártók pedig különböző csomagolásokkal, egyedi díszdobozolásban, kreatívabbnál kreatívabb hozzáadott értékkel, fogyasztói ajándékokkal készülnek az ünnepre.
Megjelennek a szaloncukor-kihelyezések, általában márkánként, így a vevők az ismert márkaszínek között kereshetik a megszokott ízeket vagy épp az új variánsokat. Sok családnál a novemberben kiválasztott izgalmas, új ízű szaloncukrokat megdézsmálják, így a fára decemberben újra vásárolnak az akkor még rendelkezésre álló választékból.
Tény, hogy ami novemberben tiltott csemege, a gyerekek kívánságának célpontja, az általában januárra eladhatatlan, ráunt, visszautasítás tárgyává válik, a tiszavirág életgörbéjével jellemezhető. Épp ezért a választékkialakításnak, a készleteknek, az árazásnak, az akcióknak még inkább a vásárlóközönség igényei szerint kell alakulni, hiszen egy prémium igényű vásárlókörnek hiába akciózunk olcsó szaloncukrot, nem fogja az érdeklődését megragadni, nekik szélesebb választékban a magas minőségi kategóriába tartozó termékeket kell bemutatni. Ugyanígy az árérzékeny vevőkörnek pedig a megfelelő ár-érték arányú, akár kimérten, kisebb mennyiségben is beszerezhető szaloncukor lesz érdekes.
Praktikus csomagolóanyagok, humoros mütyürök
A karácsonyi kihelyezések az ajándékozás jegyében kerülnek megépítésre, felbomlanak az eddigi szabályok, a kreatív ötletek nyomán eddig sosem látott áruk kerülnek kombinálva egy helyre.
A hagyományos ajándékötletek mellé érdemes különlegességeket is kihelyezni, halas termékeket, aszalt gyümölcsöket, kosarakat, konyhafelszerelést is. A csomagolási kellékekről se feledkezzünk meg, a díszes zacskók, papírok, szalagok, apró díszítőelemek, de komolyabb fadobozok, háncstermékek, fémdobozok is kerülhetnek az ajándéknak szánt cikkek mellé. Forgalmuk így, kapcsolt módon kihelyezve, biztos, hogy többszörösére növekedik.
Mi magyarok, bár sötéten látunk, a humort nagyra értékeljük, nem véletlen, hogy a humoros reklámok vagy épp filmek, vígjátékok a legkedveltebbek. Ezért érdemes az ajándékozásnál is felkínálni a humor lehetőségét, vicces figurák, plüssök, kiegészítők, kártyák, kulcstartók, egyéb apróságok formájában. Ezekkel az ajándékok egyedivé tehetők, amit az ajándékozók nagyra értékelnek.
Konyha a boltban
A kombinált árukihelyezés szolgálhatja az emlékeztetést is, hiszen ne feledjük, a vevők 70 százaléka bevásárlólista nélkül érkezik. Ezért érdemes egy-egy ételhez való összes nálunk vásárolható kelléket egy kihelyezésen felkínálni, legyen szó akár a halászléről, töltött pulykáról, karácsonyi kalácsról vagy éppen bóléról. Elférnek ezeken a kihelyezéseken a tálak, sütőformák, de a különböző szakácskönyvek is, amik ajándékba is vehetők, de beléjük lapozva akár főzési és vásárlási ötleteket is találhatnak az érdeklődők.
Osztrák szomszédjainknál nagy keletje van így ünnepek táján a különböző sajtválogatásoknak, főleg, ha ezeket valamilyen kiegészítővel, falapon vagy sajtszeletelővel együtt kínálják. Ezen ötlet alapján, például sajtokat újszerűen, étvágygerjesztően bemutatva, a köré helyezett fa vágólapokra, szeletelőkre, alátétekre, késekre, sőt borkülönlegességekre, lassabban forgó termékekre is felhívhatjuk a figyelmet, felkelthetjük a vásárlási kedvet. Az újdonságra nyitott vásárlókörrel rendelkező üzleteknek érdemes más országok karácsonyi ételeit, italait is felkínálni, hiszen ezek ajándéknak is alkalmasak, de saját fogyasztásra is üdítő változatosságot jelenthetnek a hagyományos karácsonyi menetrendben.
Buli van
A gyerekek az ünnep főszereplői, az ő szemmagasságukba épített, akár aktivitási lehetőséget is biztosító szigetek, sarkok biztos sikert jelenthetnek, egy körbefutó kisvonat vagy mozgó játékfigura pedig értékes percekig lekötheti a kicsik figyelmét, vásárlásra felszabadítva így valamelyik szülőt, családtagot. Egyre divatosabb dolog a házi kedvenceknek is ajándékot vásárolni, így állatbarát vásárlókörrel rendelkező boltokban érdemes ezt a választékot is megújítani, a készleteket feltölteni, a figyelmet ide is irányítani.
Karácsony után pedig rögtön ott a szilveszter, amire a kötelező pezsgőn és virslin kívül eldobható poharak, tányérok, dudák, szerpentinek, szobadíszek vagy éppen plüss, marcipán, vagy egyéb anyagból készült malacok, kéményseprők is kínálhatók. Újdonságok kipróbálását ösztönözheti egy-egy kevéssé ismert termék elhelyezése a szezontermék mellé, például szénsavas üdítőkhöz limettát, színes szívószálakat, snackeket helyezhetünk, és máris partihangulat kerekedik az eladótérben, amiből az árucikkekkel együtt hazavihet egy kicsit a vásárló.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >