Uniós stop a hazai élelmiszerek arányát jelző tábláknak a szlovákiai üzletláncokban
Egy európai uniós (EU) rendelkezés szerint Szlovákiában az év végéig meg kell szüntetni azt a gyakorlatot, miszerint az üzletekben feltüntetik, hogy ott milyen arányban árulnak hazai élelmiszert – írta az Új Szó szlovákiai magyar nyelvű napilap kedden.
Az uniós rendelkezés a Szlovákiában 2013-ban módosított élelmiszertörvényre reagált. Az akkor megújított szabályozás bevezette, hogy az élelmiszer értékesítésével foglalkozó kereskedelmi üzletláncok boltjaiban a bejáratnál fel kell tüntetni, hogy az adott üzlet polcain milyen arányban jelennek meg a szlovákiai termékek.
Az EU a szlovák szabályozásnak ezt a részét a többi uniós tagország termékeire nézve diszkriminatívnak nyilvánította, s ezért az Európai Bizottság (EB) az arányt jelző táblák eltávolításáról intézkedett, illetve előírta a törvény módosítását – írta a szlovákiai magyar nyelvű lap. Hozzátették: bár a szlovák földművelésügyi tárca megpróbált enyhítést elérni a szlovákiai élelmiszergyártók által is negatívan fogadott uniós döntéssel szemben, Brüsszelben nem voltak hajlandóak kompromisszumos megoldásra.
Szlovákiában öt évnyi folyamatos csökkenés után az idén történelmi minimumra, 39 százalékra csökkent a szlovákiai élelmiszerek aránya az üzletek polcain. A Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) által májusban közzétett adatok szerint az arány a legkisebb üzletekben volt a legmagasabb, 57 százalékon állt, a diszkontokban és hipermarketeknél volt a legalacsonyabb, ahol 18 és 38 százalék közötti értéket mutatott. Tavaly Szlovákiában az élelmiszeripari ágazat import-export mérlege negatív rekordot ért el, 1,1 milliárd eurós külkereskedelmi hiánnyal zárt. (MTI, Starovic Tibor)
Kapcsolódó cikkeink
Fulladásveszélyes cumik és mérgező esőkabátok: uniós vizsgálat alatt a Temu és a Shein termékáradata
Babacumik, amelyek fulladást okozhatnak, UV-szűrő nélküli napszemüvegek, tiltott vegyi anyagokat…
Tovább olvasom >Az infláció az eurózónában 2 százalékra, az EU-ban 2,3 százalékra gyorsult éves szinten
Gyorsult az infláció növekedése az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >Helyi gyártókkal lépne az uniós piacra a Temu
Egyre nagyobb hullámokat vet a Temu térnyerése Európában – most…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >