Uniós Bizottság: egyre többen vásárolnak külföldről interneten
Az Európai Bizottság friss felmérése szerint egyre több uniós fogyasztó intézi vásárlásait az interneten keresztül, és erősödik az elektronikus kereskedelembe vetett bizalmuk is, különösen a más uniós országokból történő internetes vásárlásnál.
A fogyasztói szokásokat bemutató uniós bizottsági jelentés 2017-es kiadása szerint az elektronikus kereskedelembe vetett fogyasztói bizalom ugrásszerűen megnőtt. Tíz év alatt csaknem megkettőződött az interneten vásárló európaiak aránya, a 2007-ben mért 29,7 százalékról mára 55 százalékra emelkedett. A legutóbbi beszámoló óta a fogyasztói bizalom mértéke a belföldi kiskereskedőktől való vásárlás esetén 12 százalékponttal, a más uniós tagállamból történő vásárlás esetén pedig 21 százalékponttal emelkedett.
A jelentés szerint a kiskereskedők azonban továbbra sem szívesen bővítik internetes tevékenységeik körét, és változatlanul tartanak a más uniós országokba történő internetes értékesítéstől. A félelmük elsősorban abból fakad, hogy a határon átnyúló értékesítés során nagyobb a csalás és a nemfizetés kockázata, és a különböző tagállamokban egymástól eltérő az adószabályozás, a nemzeti szerződési jog és a fogyasztóvédelmi szabályozás.
A bizottság ezért javaslatot terjesztett elő a modern digitális szerződési szabályokra, amellyel az áruk internetes értékesítésére vonatkozó szerződéses szabályok uniós szintű harmonizálását támogatja, valamint a digitális tartalomhoz való hozzáférést és az internetes értékesítést mozdítja elő.
A jelentés kitért arra is, hogy a fogyasztók egyre kevesebb okot találnak a panaszra. Azok viszont, akik panaszt tesznek, elégedettebbek a panaszkezelés módjával. A fogyasztók csaknem egyharmada ugyanakkor nem kíván panaszt emelni, mivel 34,6 százalékuk megítélése szerint az összeg túl csekély, vagy 32,5 százalékuk szerint az eljárás túlságosan elhúzódna.
Kiderült az is, hogy a kiskereskedők fogyasztóvédelmi szabályokra vonatkozó ismeretei nem javultak tavaly óta. Az alapvető fogyasztói jogokról feltett kérdésekre csak 53,5 százalékuk adott helyes választ.
A tájékoztatás szerint a bizottság a fogyasztói szabályokat korszerűsítő javaslaton dolgozik azért, hogy minden európai fogyasztó tisztában legyen a jogaival és ezeket a jogokat az Európai Unió (EU) minden pontján megfelelően érvényesíthessék. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Nagyot nőtt a kifli.hu
A kifli.hu online élelmiszerkereskedő bevétele erőteljesen bővült egy év alatt,…
Tovább olvasom >Az e-kereskedelmet is átalakította a visszafogott lakossági fogyasztás
Az infláció, a megélhetési költségek emelkedése miatti anyagi bizonytalanság, valamint…
Tovább olvasom >A németországi e-kereskedelmet is megviselte a vásárlási kedv visszaesése
A vásárlási hajlandóság mérséklődése a németországi online kiskereskedelemre is hatással…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >