Újraéledező kiállítói és látogatói kedv
Szinte minden szakmai fórumon elhangzik az export, mint a kilábalás, túlélés lehetősége a magyar vállalatok számára. A külkapcsolatok kiépítésében jelentős szerepet kapnak a szakmai kiállítások, vásárok, ahol a termékek kézzelfoghatók, a partnerek megismerhetők, és akár azonnal komoly üzletek köttethetnek. Hatékony forma, hiszen a világpiac koncentrálódik ilyenkor egy helyre, csak tudatosan kell alkalmazni.
A moszkvai, ázsiai seregszemlék jelentősége folyamatosan nő, de az ágazati vezető szakvásárok továbbra is Európában, nagy részük pedig Németországban található. A nagy német kiállításokon a válság hatása már egyáltalán nem, illetve alig érzékelhető, míg régiónkban ez még jelentősen rányomja a bélyegét az iparágra – kezdi a téma áttekintését Máté Szilvia, a BD-Expo Kft., a Messe Düsseldorf és a Veletrhy Brno hivatalos magyarországi képviseletének képviseletvezetője.
A legkeresettebb vásárhelyszínek sem ülnek ölbe tett kézzel, folyamatosan fejlesztenek, áttekintik tematikájukat, összevonnak, átneveznek rendezvényeket vagy éppen újak létrehozásával kísérleteznek.
– Kétarcú, átrendeződő világunkban sokkal többet kell dolgozni egy-egy bejáratott kiállítás sikere érdekében, kiállítói, látogatói és kiállításszervezői oldalról is. Másfelől a világ nyitottságát mutatja, hogy a három éve Lipcséből Kölnbe „költözött”, így a Koelnmesse palettáján új GamesCom vásárunkra a nyári szabadságok ellenére is több mint 275 000 látogató érkezett – mondja Kakuk Márta, a Mon-Art Reklámiroda Kft., a Koelnmesse hivatalos magyarországi képviseletének vezetője.
A magyar vállalatoknak meg kell tanulni élni a kiállítások nyújtotta lehetőségekkel, amihez komoly támogatást jelenthet egy pályázat, a szakértő tanácsadás és a tudatos felkészülés.
– A külföldi kiállításokon való megjelenés
a külpiaci marketing egy nagyon fontos eleme. Önmagában nem biztosíték a sikeres piacra lépéshez, ám ha a kiállító vállalat szakemberei gondosan felkészülnek az eseményre, az eredmény nem maradhat el – hangsúlyozza Seifert Ibolya, az Interpress Kiállítások és Interpress Travel ügyvezető igazgatója, a vásárképviselet vezetője.
A német dominancia mellett van még néhány európai kiállítás-nagyhatalom, így Amszterdam és több francia helyszín is
a szakvásárok fellegvára maradt.
– Sajnos az utóbbi években, a megcsappant hazai érdeklődés miatt egyre több kiállítás mondta le magyar promócióját, és az ide szánt pénzt inkább Kína, India és Brazília piacain költik el. Reményt adhat, hogy a francia kiállítások lassanként visszatérnek az európai piacokra, így Magyarországon is újra elkezdenek dolgozni – emeli ki Györki Ágnes, a Villepinte Kft. Promosalons Képviselet vezetője.
A megatrend
Ebben az iparágban is igaz, hogy a nagyok nagyobbakká, a kisebbek kisebbé válnak. Egy-egy szakma vezető kiállításán való részvétel szinte kötelező, hiszen minden jelentős szereplő térben és időben ide koncentrálódik, itt jelentik be innovációikat, programjaikat a trendállító vállalatok, itt lehet képet kapni a világpiaci kínálatról és a legfrissebb aktualitásokról. Ez a tény tovább növeli a meghatározó „mega” seregszemlék jelentőségét, így a vásárok újabb pavilonokkal, programpontokkal teszik még vonzóbbá azokat.
– Tapasztalataink szerint a cégek jelenleg úgy gondolkodnak, hogy az első számú kiállításokon mindenképpen részt kívánnak venni, az egyes regionális eseményekről pedig, költségtakarékosság miatt, inkább lemondanak – teszi hozzá Máté Szilvia.
Jó példa minderre idei csúcsrendezvényük, a düsseldorfi Drupa, a négyévenként megrendezendő nyomdaipari világvásár. Több mint 1000 magyar nyomdász és nyomdaipari megrendelő látogatott el Düsseldorfba, hogy tájékozódjon a világ trendjeiről.
Nagyon fontos volt még a düsseldorfi ProWein, ahol 25 magyar borászat és 4 pálinkáscég mutatkozott be a nemzetközi szakmai közönségnek az AMC által szervezett magyar standon.
Düsseldorfban 2012-ben új erőre kapott
a friss áruk szakvására, az InterMopro-InterCool-InterMeat. A seregszemle új, átdolgozott kínálati struktúrával, a friss áruk bolti eladását ösztönző speciális bemutatókkal bővült. Ezen a rendezvényen három magyar kiállító képviselte élelmiszer-iparunkat.
Brnóban idén is megrendezésre került
a SALIMA, a régió legnagyobb élelmiszer-ipari vására. Ezen a kétévenként sorra kerülő seregszemlén februárban 10 magyar cég képviselte hazánkat. A mezőgépvásáron pedig több mint 400 m²-es közösségi standon jelentek meg a magyar cégek a HITA támogatásával.
Gyors döntés=jobb hely
Kölnben az FMCG számára legjelentősebb esemény az Anuga. Sajnos 2011-ben a mindenkori mélypontot érte el a magyar megjelenés. Hat éve még 84-en, négy éve 47-en, tavaly pedig csak 34-en állítottak ki különböző problémák miatt. Nagy dilemma
a kedvezőbb költségvetésű közösségi stand vagy az önálló megjelenés közötti választás, de egyáltalán: a részvétel eldöntése is. Így viszont a magyar cégek rendre lemaradnak a jó helyekről, az „earlybird” kedvezményekről és a felkínált szakmai kísérőprogramokról is.
– A hazánkhoz hasonló országok egészen más hozzáállással képviseltetik magukat.
A lengyelek, bolgárok, görögök, csak hogy néhányat kiemeljek, sokkal nagyobb kiállítói számmal vonulnak fel. Az olaszok önálló információs irodát hoztak létre a 21 400 négyzetméteren több mint 1000 kiállítójuk támogatására, a know-how biztosítására. Ezek beszédes számok, jól szemléltetik a különbséget – jelenti ki Kakuk Márta.
A német nyelvterület országai mindig nagy befolyással bírtak a magyar gazdaságra, nem véletlen, hogy a mai napig több ágazat elsőszámú célpiacai, vevői innen kerülnek ki.
– Nem titkolt feladatunk, hogy minél több magyar szakembert juttassunk ki egy-egy szakkiállításra, akár kiállítóként, akár látogatóként. Mi látjuk el néhány neves, külföldi vásár – Lipcse, Stuttgart, Messe Schweiz, Salzburg – kizárólagos magyarországi vásárképviseletét. Előminősített kiállításszervező cégként és ugyanakkor utazási irodaként komplett szolgáltatást kínálunk kiállítóknak és látogatóknak egyaránt – hangsúlyozza Seifert Ibolya.
A megakiállítások között is vannak, amik eltűntek, mások összeolvadtak, vagy elvben külön maradtak, de egy helyen és időben kerülnek megrendezésre, mint idén
a SIAL-IPA-In-Food, ahol 2012-ben újra volt magyar közösségi stand, és természetesen egyéni kiállítók is megjelentek.
– Idei csúcsrendezvényünk a SIAL volt, ahol most először magyar termék, a Budaörsi Halpiac Selfish Pisztrángja nyerte el a SIAL d’Or termékverseny fődíját! – hangsúlyozza Györki Ágnes, aki azt is hozzátette, hogy természetesen a francia kiállításokon is mindent az interneten lehet intézni (belépő, repülő, szállás, tárgyalások stb.).
Neten keresztül könnyebb, olcsóbb
– Minden idők legnagyobb ProWein szakkiállítására készülünk Düsseldorfba 2013. március 24–26. között. Két csarnokkal bővül a ProWein területe, így bőven lesz hely minden olyan nemzet és régió számára, amely tevékeny szerepet vállal a nemzetközi bor és minőségi szeszes ital kereskedelmében. Új, feltörekvő piacok is bemutatkoznak a világ retail és horeca-beszerzőinek, várakozás övezi többek között Tunézia első közösségi megjelenését – sorolja a híreket Máté Szilvia.
A Magyar Turizmus Zrt. AMC vezérigazgatósága a 2013-as ProWeinre egy több mint 200 m²-es közösségi standot foglalt le, a legnagyobb pavilonban, ahol várhatóan 20-25 magyar borász fogja képviselni hazánkat.
A legtöbben ismét a tokaji borvidékről érkeznek, de képviselteti magát sok más borrégió is, többek között Villány, Eger, Badacsony, Balaton, Somló-hegy is.
Düsseldorf vásárvárosban minden évben újítanak valamit. Az interneten ma már
a „Standbaukonfigurator” programmal akár teljesen egyedi standot is tervezhetnek maguknak a kiállítók, és mindezt kulcsrakészen meg is rendelhetik. A látogatók nemcsak a belépőjegyet és a szállást, utazást tudják az interneten lefoglalni, hanem okostelefonjukra vagy tabletjükre letölthetik azokat az applikációkat, amelyek segítségével a helyszínen is könnyen és gyorsan tudnak tájékozódni, informálódni.
– Kölnben az Anuga lesz az egyik csúcsrendezvényünk 2013-ban. Igyekszünk még több potenciális kiállítót megszólítani, ezért egy workshopot tervezünk év elejére. Gyakorlati, praktikus témákat mutatunk majd be, amiket az is hasznosíthat, aki még sosem állított ki az Anugán – ismerteti a jövő évi terveket Kakuk Márta.
Az utóbbi időben sokkal kevesebben mennek egy vállalat képviseletében egy-egy kiállításra, mint régebben, mert a látogatás finanszírozására pályázni sem lehet. Csoportok létrehozására is történt kísérlet, hiszen például Ázsiából szervezett, vezetett, 50-80 fős csoportokban érkeznek a szakemberek, de hazánkban erre elenyésző a kereslet.
A kölni vásárváros jelentős kedvezményeket ad az internetes ügyintézés kapcsán. Nemcsak a belépőt lehet olcsóbban igényelni, de folyamatosan követni lehet a kiállítói listákat, szakmai programokat, így előre lehet tervezni a látogatás menetrendjét, ütemezni a tárgyalásokat. Ezzel az intenzív hatékonyságigénnyel érkezik nagyon sok döntéshozó a vásárra, és ugyanezt várja el a kiállítóktól is, így erre az elvárási szintre kell felpörögni annak, aki eredményeket szeretne elérni.
– Örömmel tapasztaljuk, hogy a magyar üzletkötők és marketingszakemberek felkészültsége egyre jobban megfelel az „uniós” normáknak. Ma már csak elvétve fordul elő, hogy a kiállító beül a standjára a termékei közé és várja, hogy jöjjenek a vevők. A kiállítóknak legalább olyan komolyan kell készülniük a kiállításra, mint a kiállítási részvételt lebonyolító szervezőnek – tanácsolja Seifert Ibolya.
Kiemelkedő eseményük 2013-ban a Messe Stuttgart háromévente megrendezésre kerülő Intervitis/Interfructa kiállítása lesz, amely a borászat legújabb trendjei mellett az ágazathoz kapcsolódó tudományos és kutatóintézetek eredményeit, a szőlő- és gyümölcstermesztés technikai és technológiai újdonságait vonultatja fel.
– Úgy tűnik, mintha új lendületet kapnának a cégek. A SIMA 2013. februári mezőgazdasági és állattenyésztési kiállítására nagyon nagy az érdeklődés és a júniusi bordeaux-i VINEXPO 2013-al kapcsolatban is már számos helyről megkerestek – mondja bizakodóan Györki Ágnes.
A minden páratlan évben megrendezésre kerülő Vinexpót jövőre június 16–20. között látogathatják a speciálisan francia és a világ minden tájáról érkező borok és szeszes italok iránt érdeklődők, ahol 45 ország 2400 kiállítójával találkozhatnak.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Még mindig lehet spórolni, de nem minden árrésstopos terméken
Bár a magyarországi árrésstopok hatása kezd érezhetővé válni a hazai…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Fagyos tavasz, súlyos károk: összeomolhat a gyümölcstermés 2025-ben
Az áprilisi fagyok komoly pusztítást végeztek a magyar gyümölcstermesztésben: egyes…
Tovább olvasom >