Újraéledező kiállítói és látogatói kedv
Szinte minden szakmai fórumon elhangzik az export, mint a kilábalás, túlélés lehetősége a magyar vállalatok számára. A külkapcsolatok kiépítésében jelentős szerepet kapnak a szakmai kiállítások, vásárok, ahol a termékek kézzelfoghatók, a partnerek megismerhetők, és akár azonnal komoly üzletek köttethetnek. Hatékony forma, hiszen a világpiac koncentrálódik ilyenkor egy helyre, csak tudatosan kell alkalmazni.
A moszkvai, ázsiai seregszemlék jelentősége folyamatosan nő, de az ágazati vezető szakvásárok továbbra is Európában, nagy részük pedig Németországban található. A nagy német kiállításokon a válság hatása már egyáltalán nem, illetve alig érzékelhető, míg régiónkban ez még jelentősen rányomja a bélyegét az iparágra – kezdi a téma áttekintését Máté Szilvia, a BD-Expo Kft., a Messe Düsseldorf és a Veletrhy Brno hivatalos magyarországi képviseletének képviseletvezetője.
A legkeresettebb vásárhelyszínek sem ülnek ölbe tett kézzel, folyamatosan fejlesztenek, áttekintik tematikájukat, összevonnak, átneveznek rendezvényeket vagy éppen újak létrehozásával kísérleteznek.
– Kétarcú, átrendeződő világunkban sokkal többet kell dolgozni egy-egy bejáratott kiállítás sikere érdekében, kiállítói, látogatói és kiállításszervezői oldalról is. Másfelől a világ nyitottságát mutatja, hogy a három éve Lipcséből Kölnbe „költözött”, így a Koelnmesse palettáján új GamesCom vásárunkra a nyári szabadságok ellenére is több mint 275 000 látogató érkezett – mondja Kakuk Márta, a Mon-Art Reklámiroda Kft., a Koelnmesse hivatalos magyarországi képviseletének vezetője.
A magyar vállalatoknak meg kell tanulni élni a kiállítások nyújtotta lehetőségekkel, amihez komoly támogatást jelenthet egy pályázat, a szakértő tanácsadás és a tudatos felkészülés.
– A külföldi kiállításokon való megjelenés
a külpiaci marketing egy nagyon fontos eleme. Önmagában nem biztosíték a sikeres piacra lépéshez, ám ha a kiállító vállalat szakemberei gondosan felkészülnek az eseményre, az eredmény nem maradhat el – hangsúlyozza Seifert Ibolya, az Interpress Kiállítások és Interpress Travel ügyvezető igazgatója, a vásárképviselet vezetője.
A német dominancia mellett van még néhány európai kiállítás-nagyhatalom, így Amszterdam és több francia helyszín is
a szakvásárok fellegvára maradt.
– Sajnos az utóbbi években, a megcsappant hazai érdeklődés miatt egyre több kiállítás mondta le magyar promócióját, és az ide szánt pénzt inkább Kína, India és Brazília piacain költik el. Reményt adhat, hogy a francia kiállítások lassanként visszatérnek az európai piacokra, így Magyarországon is újra elkezdenek dolgozni – emeli ki Györki Ágnes, a Villepinte Kft. Promosalons Képviselet vezetője.
A megatrend
Ebben az iparágban is igaz, hogy a nagyok nagyobbakká, a kisebbek kisebbé válnak. Egy-egy szakma vezető kiállításán való részvétel szinte kötelező, hiszen minden jelentős szereplő térben és időben ide koncentrálódik, itt jelentik be innovációikat, programjaikat a trendállító vállalatok, itt lehet képet kapni a világpiaci kínálatról és a legfrissebb aktualitásokról. Ez a tény tovább növeli a meghatározó „mega” seregszemlék jelentőségét, így a vásárok újabb pavilonokkal, programpontokkal teszik még vonzóbbá azokat.
– Tapasztalataink szerint a cégek jelenleg úgy gondolkodnak, hogy az első számú kiállításokon mindenképpen részt kívánnak venni, az egyes regionális eseményekről pedig, költségtakarékosság miatt, inkább lemondanak – teszi hozzá Máté Szilvia.
Jó példa minderre idei csúcsrendezvényük, a düsseldorfi Drupa, a négyévenként megrendezendő nyomdaipari világvásár. Több mint 1000 magyar nyomdász és nyomdaipari megrendelő látogatott el Düsseldorfba, hogy tájékozódjon a világ trendjeiről.
Nagyon fontos volt még a düsseldorfi ProWein, ahol 25 magyar borászat és 4 pálinkáscég mutatkozott be a nemzetközi szakmai közönségnek az AMC által szervezett magyar standon.
Düsseldorfban 2012-ben új erőre kapott
a friss áruk szakvására, az InterMopro-InterCool-InterMeat. A seregszemle új, átdolgozott kínálati struktúrával, a friss áruk bolti eladását ösztönző speciális bemutatókkal bővült. Ezen a rendezvényen három magyar kiállító képviselte élelmiszer-iparunkat.
Brnóban idén is megrendezésre került
a SALIMA, a régió legnagyobb élelmiszer-ipari vására. Ezen a kétévenként sorra kerülő seregszemlén februárban 10 magyar cég képviselte hazánkat. A mezőgépvásáron pedig több mint 400 m²-es közösségi standon jelentek meg a magyar cégek a HITA támogatásával.
Gyors döntés=jobb hely
Kölnben az FMCG számára legjelentősebb esemény az Anuga. Sajnos 2011-ben a mindenkori mélypontot érte el a magyar megjelenés. Hat éve még 84-en, négy éve 47-en, tavaly pedig csak 34-en állítottak ki különböző problémák miatt. Nagy dilemma
a kedvezőbb költségvetésű közösségi stand vagy az önálló megjelenés közötti választás, de egyáltalán: a részvétel eldöntése is. Így viszont a magyar cégek rendre lemaradnak a jó helyekről, az „earlybird” kedvezményekről és a felkínált szakmai kísérőprogramokról is.
– A hazánkhoz hasonló országok egészen más hozzáállással képviseltetik magukat.
A lengyelek, bolgárok, görögök, csak hogy néhányat kiemeljek, sokkal nagyobb kiállítói számmal vonulnak fel. Az olaszok önálló információs irodát hoztak létre a 21 400 négyzetméteren több mint 1000 kiállítójuk támogatására, a know-how biztosítására. Ezek beszédes számok, jól szemléltetik a különbséget – jelenti ki Kakuk Márta.
A német nyelvterület országai mindig nagy befolyással bírtak a magyar gazdaságra, nem véletlen, hogy a mai napig több ágazat elsőszámú célpiacai, vevői innen kerülnek ki.
– Nem titkolt feladatunk, hogy minél több magyar szakembert juttassunk ki egy-egy szakkiállításra, akár kiállítóként, akár látogatóként. Mi látjuk el néhány neves, külföldi vásár – Lipcse, Stuttgart, Messe Schweiz, Salzburg – kizárólagos magyarországi vásárképviseletét. Előminősített kiállításszervező cégként és ugyanakkor utazási irodaként komplett szolgáltatást kínálunk kiállítóknak és látogatóknak egyaránt – hangsúlyozza Seifert Ibolya.
A megakiállítások között is vannak, amik eltűntek, mások összeolvadtak, vagy elvben külön maradtak, de egy helyen és időben kerülnek megrendezésre, mint idén
a SIAL-IPA-In-Food, ahol 2012-ben újra volt magyar közösségi stand, és természetesen egyéni kiállítók is megjelentek.
– Idei csúcsrendezvényünk a SIAL volt, ahol most először magyar termék, a Budaörsi Halpiac Selfish Pisztrángja nyerte el a SIAL d’Or termékverseny fődíját! – hangsúlyozza Györki Ágnes, aki azt is hozzátette, hogy természetesen a francia kiállításokon is mindent az interneten lehet intézni (belépő, repülő, szállás, tárgyalások stb.).
Neten keresztül könnyebb, olcsóbb
– Minden idők legnagyobb ProWein szakkiállítására készülünk Düsseldorfba 2013. március 24–26. között. Két csarnokkal bővül a ProWein területe, így bőven lesz hely minden olyan nemzet és régió számára, amely tevékeny szerepet vállal a nemzetközi bor és minőségi szeszes ital kereskedelmében. Új, feltörekvő piacok is bemutatkoznak a világ retail és horeca-beszerzőinek, várakozás övezi többek között Tunézia első közösségi megjelenését – sorolja a híreket Máté Szilvia.
A Magyar Turizmus Zrt. AMC vezérigazgatósága a 2013-as ProWeinre egy több mint 200 m²-es közösségi standot foglalt le, a legnagyobb pavilonban, ahol várhatóan 20-25 magyar borász fogja képviselni hazánkat.
A legtöbben ismét a tokaji borvidékről érkeznek, de képviselteti magát sok más borrégió is, többek között Villány, Eger, Badacsony, Balaton, Somló-hegy is.
Düsseldorf vásárvárosban minden évben újítanak valamit. Az interneten ma már
a „Standbaukonfigurator” programmal akár teljesen egyedi standot is tervezhetnek maguknak a kiállítók, és mindezt kulcsrakészen meg is rendelhetik. A látogatók nemcsak a belépőjegyet és a szállást, utazást tudják az interneten lefoglalni, hanem okostelefonjukra vagy tabletjükre letölthetik azokat az applikációkat, amelyek segítségével a helyszínen is könnyen és gyorsan tudnak tájékozódni, informálódni.
– Kölnben az Anuga lesz az egyik csúcsrendezvényünk 2013-ban. Igyekszünk még több potenciális kiállítót megszólítani, ezért egy workshopot tervezünk év elejére. Gyakorlati, praktikus témákat mutatunk majd be, amiket az is hasznosíthat, aki még sosem állított ki az Anugán – ismerteti a jövő évi terveket Kakuk Márta.
Az utóbbi időben sokkal kevesebben mennek egy vállalat képviseletében egy-egy kiállításra, mint régebben, mert a látogatás finanszírozására pályázni sem lehet. Csoportok létrehozására is történt kísérlet, hiszen például Ázsiából szervezett, vezetett, 50-80 fős csoportokban érkeznek a szakemberek, de hazánkban erre elenyésző a kereslet.
A kölni vásárváros jelentős kedvezményeket ad az internetes ügyintézés kapcsán. Nemcsak a belépőt lehet olcsóbban igényelni, de folyamatosan követni lehet a kiállítói listákat, szakmai programokat, így előre lehet tervezni a látogatás menetrendjét, ütemezni a tárgyalásokat. Ezzel az intenzív hatékonyságigénnyel érkezik nagyon sok döntéshozó a vásárra, és ugyanezt várja el a kiállítóktól is, így erre az elvárási szintre kell felpörögni annak, aki eredményeket szeretne elérni.
– Örömmel tapasztaljuk, hogy a magyar üzletkötők és marketingszakemberek felkészültsége egyre jobban megfelel az „uniós” normáknak. Ma már csak elvétve fordul elő, hogy a kiállító beül a standjára a termékei közé és várja, hogy jöjjenek a vevők. A kiállítóknak legalább olyan komolyan kell készülniük a kiállításra, mint a kiállítási részvételt lebonyolító szervezőnek – tanácsolja Seifert Ibolya.
Kiemelkedő eseményük 2013-ban a Messe Stuttgart háromévente megrendezésre kerülő Intervitis/Interfructa kiállítása lesz, amely a borászat legújabb trendjei mellett az ágazathoz kapcsolódó tudományos és kutatóintézetek eredményeit, a szőlő- és gyümölcstermesztés technikai és technológiai újdonságait vonultatja fel.
– Úgy tűnik, mintha új lendületet kapnának a cégek. A SIMA 2013. februári mezőgazdasági és állattenyésztési kiállítására nagyon nagy az érdeklődés és a júniusi bordeaux-i VINEXPO 2013-al kapcsolatban is már számos helyről megkerestek – mondja bizakodóan Györki Ágnes.
A minden páratlan évben megrendezésre kerülő Vinexpót jövőre június 16–20. között látogathatják a speciálisan francia és a világ minden tájáról érkező borok és szeszes italok iránt érdeklődők, ahol 45 ország 2400 kiállítójával találkozhatnak.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >