Újra szabad a pálya!
A koronavírus-világjárvány hatására komoly visszaesés volt megfigyelhető a funkcionális italok piacán, azonban az utóbbi egy évben ismét növekedés látható. Ez egyrészt az edzőtermek és munkahelyek újranyitásának köszönhető, hiszen számos fogyasztó ezeken a helyeken szerzi be az ilyen típusú italokat. Emellett egyre inkább előtérbe kerül az egészségmegőrzés és a tudatos életmód folytatása, ezáltal pedig a hozzáadott vitaminokkal vagy funkcionalitással rendelkező termékek fogyasztása is.
Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója azt tapasztalja, hogy a sportitalok kategóriája is jelentős értékbeni és mennyiségbeli növekedést mutat.
– A sportitalok alatt olyan izotóniás italokat értünk, amelyek az azonnali vagy gyors hidratálást és a szervezet által elveszített nátrium visszapótlását biztosítják. Kifejezetten a testedzések alatti folyadékpótlásra lettek kifejlesztve. A Coca-Cola Magyarország által forgalmazott Powerade márka évek óta az abszolút piacvezető a kiskereskedelmi értékesítési csatornában, ahol nagyjából 60%-os értékbeni piacrésszel rendelkezik – fejti ki a szakember.
Elmondása szerint a gyümölcslevek piacát tekintve a funkcionális italokkal jellemzően nagy kiszerelésben találkozhatnak a fogyasztók, ezzel támogatva az otthoni fogyasztási alkalmakat. Emellett a kisebb kiszerelések is elérhetőek a kiskereskedelmi vevőpartnereik kínálatában.
– A jelenleg tapasztalható inflációs környezet hatására a többi termékkategóriához hasonlóan a hozzáadott funkcionalitással rendelkező italok átlagára is emelkedésnek indult. A sportital kategória értékesítési struktúráját tekintve enyhén növekvő tendenciát mutatnak a diszkontőr láncok a teljes tortából, ugyanakkor még így is jelenleg egy számjegyű a csatorna értékbeni részesedése a teljes kiskereskedelmi forgalomból. Az edzőtermek újranyitásával, illetve azzal, hogy a testmozgásra és az egészséges életmódra nyitott fogyasztók mindennapjaiba ismét visszatért a rendszeres mozgás iránti igény, felértékelődnek a kiskereskedelmen túli értékesítési csatornák is, mint például a sportáruházak, a futóversenyeken és sportrendezvényeken való jelenlét, az on-the-go helyszínek és a sportpályák – avat be Palkó András.
Van der Wildt Nikolett, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója úgy látja, a fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a megvásárolt termékek összetételére, egészségre gyakorolt hatására, tudatosan és aktívan tájékozódnak arról, hogy mit visznek be a szervezetükbe.
A HELL ENERGY Magyarország Kft.-nél kifejezetten attraktív piacként tekintenek a funkcionális italokra, amelyben fontos szereplő a SWISS Laboratory. A márka, amely többféle gyümölcsízzel és svájci herbáriakivonatokkal készül, jó teljesítményt mutat a HELL Energy portfóliójában, dinamikusan tudták növelni az elérhetőségét, és értékesítési volumenén sem láthatóak a piacon megfigyelhető bizonytalanságok.
– A vitamintartalmú italokat egyértelműen a prémium kategóriába soroljuk. Ettől függetlenül termékeink árszabásánál figyelünk arra, hogy potenciális fogyasztóink számára a SWISS Laboratory termékcsalád egyes tagjait elérhető áron kínáljuk, hiszen nem lehet luxus az, ha valaki vitaminokkal és ásványi anyagokkal szeretné magát frissen tartani – jegyzi meg Vecsei Márton, a vállalat senior brand managere.
Hódít a nagy kiszerelés
Kaszás Attila, a Viwa Product Europa Kft. ügyvezetője arra mutat rá, hogy az elmúlt időszakban jelentősebb szerepet kaptak az online vásárlási formák. Elsődlegesen a COVID által előtérbe kerülő vitaminszükségletek pótlására felszólító üzenetek és reklámok hatására a fogyasztók „szívesebben” vásárolják a vitaminozott termékeket. A Viwa eladásai folyamatosan nőnek, egyre több tudatos fogyasztót tudnak megszólítani és elérni.
Szabó Judit, az R-Water Kft. kereskedelmi vezetője rávilágít, hogy a funkcionális italok iránt megnövekedett fogyasztói igény magával hozta a piac bővülését, aminek következtében az egyes gyártóknak és forgalmazóknak egyre nagyobb kihívást jelent, hogy kitűnjenek a tömegből. Mindemellett cégük a 14 éves múltjának köszönhetően továbbra is kielégítő pozícióban van.
– A kisebb kiszerelésű termékeink iránt csökkent az érdeklődés, a nagyobb kiszerelésű termékeinkre pedig megnőtt kereslet. Ennek oka lehet, hogy a COVID alatt megváltoztak a fogyasztói szokások, és az emberek inkább „felhalmoznak”, a nagyobb kiszerelést keresik mindenben. Export kereskedelmünk folyamatosan fejlődik és bővül, míg a hazai csatornák tekintetében az a célunk, hogy minél szilárdabb lábakra helyezzük az együttműködéseinket – ismerteti Szabó Judit.
Péchy Melinda, a Foltin Globe Kft. key account managere az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a jelen helyzetben fellépő viszontagságok, úgymint a csomagolóanyag-hiány vagy az alapanyaghiány ezeket a termékeket is érinti.
– Igyekszünk ezeket az akadályokat leküzdeni és piaci stabilitást biztosítani a termékek elérhetőségében. Az értékesítési csatornák esetében már nem csak a drogériákra gondolhatunk, egyre nyitottabbak a hipermarketek és az online hálózatok is – jelzi a key account manager.
Lényeges a funkció, de nem mellékes az íz sem
A fogyasztók egyre inkább keresik a számukra kedvező beltartalommal rendelkező termékeket. Céljuk a folyadékpótláson túl a megfelelő vitamin- és ásványianyag tartalom biztosítása, frissítő, gyümölcsös ízekkel kombinálva.
– A Viwa kiemelkedő vitamintartalommal bír, emellett igyekszünk minél változatosabb termékpalettát biztosítani. A 2022-es évben az eddig 500 ml-es vitaminvizeket megújult formában, 600 ml-es kiszerelésben hoztuk vissza, ráadásul a cukormentes, mangós, ginkgo bilobás termékünk az eddigi visszajelzések alapján a vásárlók új kedvence lett – mondja Kaszás Attila, a Viwa product Europa Kft. ügyvezetője.
Szabó Judit azt látja, hogy vásárlóik egyre inkább visszatérnek az alapízekhez, mint a málna, erdei gyümölcs és alma, összetételek tekintetében viszont egyre többet várnak el egy-egy terméktől.
– Igyekszünk minél több hozzáadott értéket egyetlen palackba sűríteni (tiszta alapanyagok, magas beltartalmi érték), viszont a kalóriatartalmat továbbra is alacsony szinten tartjuk – informál az R-Water Kft. kereskedelmi vezetője.
Péchy Melinda a trendeket vizsgálva azt állapítja meg, hogy a minőségi alapanyag és a minél természetesebb ízhatás mellett az is lényeges szempont, hogy a termék tartósítószer-mentes legyen. A Foltin Globe Kft. a hölgyekre külön gondol beauty italával, míg az immuno és a detox italokat mindkét nem előszeretettel fogyasztja.
– Megfigyelésünk szerint továbbra is az íz a vásárlók elsőszámú választási mozgatórugója, így arra kifejezetten nagy figyelmet fordítunk a beltartalom mellett, hogy izgalmas és egyedi variánsokkal legyünk jelen a polcokon és a hűtőkben – fűzi hozzá Vecsei Márton.
A HELL ENERGY Magyarország Kft.-nél úgy tapasztalják, hogy az alapvető vitaminok és ásványi anyagok kiemelt figyelemben részesülnek, így portfóliójukban olyan termékek találhatóak meg, amelyek B-, C- és D-vitaminokon túl akár magnéziumot vagy kalciumot is tartalmaznak.
Palkó András arra hívja fel a figyelmet, hogy az úgynevezett „superfood” összetevők, mint például az acai is megjelentek a gyümölcslevekben, amelyek sokoldalú tulajdonságaikkal hozzájárulnak a kiegyensúlyozott életmód megteremtéséhez.
– A sportitalok kategóriájában a fogyasztók preferenciáját a márka, az íz, és a termék által kínált termékelőny határozza meg. A sportitalok jellemzően szénsavmentes formában vannak jelen a vevőpartnereink kínálatában – nyilatkozza a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.
Vitaminok kellő mennyiségben
Peres Patríciától megtudjuk, hogy az Apenta+ új termékkategóriába lépett be 2022-ben. A PET szénsavmentes kategóriában már bizonyított a márka, a vadonatúj Apenta+ Elements pedig készen áll felpezsdíteni a szénsavas vitaminitalok piacát.
– A 0,33 l-es szénsavas üdítőital vitaminokkal és ásványi anyagokkal 3 ízben elérhető. A Superfruit Splash gránátalma-acai-kékszőlő ízben, C-, B-vitaminokkal és cinkkel, míg a White Peach Vibe fehér barack ízben, C-, B-vitaminokkal és D-vitaminnal biztosítja a felfrissülést. A harmadik termék 0% hozzáadott cukorral a Pink Grapefruit Boost, amely C-, B-vitaminokkal és magnéziummal segíti a hidratálást – vázolja a Maspex Olympos Kft. brand managere.
A Szentkirályi Magyarország termékportfóliójában többféle funkcionális ital szolgálja ki a fogyasztók igényeit. A természetesen magas magnéziumtartalmú Magnesia ásványvíz szénsavas és szénsavmentes változatban is elérhető, másfél literes kiszerelése remekül beilleszthető az egészséges életmódot folytatók étrendjébe.
– Két évvel ezelőtt bővítettük a termékcsaládot, és piacra dobtuk a Magnesia RED ízesített ásványvizet, amely négyféle népszerű gyümölcsös ízben került a boltok polcaira. A B-vitaminokkal, tartósítószer és édesítőszer felhasználása nélkül készült természetesen magas magnéziumtartalmú italok elsősorban azoknak a fogyasztóknak kedveznek, akik jobban kedvelik az ízesített termékeket a hagyományos ásványvizeknél. A termék azóta is töretlen népszerűségnek örvend, így a tavalyi évtől a legjobban kedvelt málna- és gránátalma-ízeket már 0,5 literes impulz kiszerelésben is elérhetővé tettük. Az ízesített italokat előnyben részesítő, aktív életmódot folytató vásárlóink másik kedvence a vállalatunk által forgalmazott Gatorade, amely a benne található elektrolitoknak és szénhidrátoknak köszönhetően akár jelentős igénybevétel mellett is segít az állóképesség megőrzésében, pótolja az elvesztett folyadékot és ásványi anyagokat – osztja meg lapunkkal van der Wildt Nikolett.
A Coca-Cola Magyarország italportfóliójában megtalálhatóak funkcionális vizek, valamint a sportitalok, emellett idén tavasszal a hozzáadott funkcióval rendelkező gyümölcsitalok piacára is beléptek.
– A Cappy Immunerő termékben a narancs, az őszibarack, a sárgarépa és az alma különleges ízélményt nyújt, a C-vitamin, a B12-vitamin és a cink támogatja az immunrendszer működését, pajzsként óvva a szervezetet. A Cappy Belső Erő termék pedig narancs, mangó, alma és őszibarack ínycsiklandó kombinációját egyesíti a D-vitamin csontokat és izmokat támogató funkciójával – tájékoztat Palkó András.
A vállalat másik népszerű terméke, a Powerade izotóniás sportital, mint a szénhidrát-elektrolit oldatok általában, hozzájárulnak a teljesítmény hosszú távú fenntartásához. A márka három variánsa érhető el jelenleg Magyarországon a Coca-Cola Magyarország kínálatában: a Powerade Mountain Blast, a Powerade Blood Orange, valamint a Powerade Lemon.
– Az Aquarius egy alacsony kalóriatartalmú italcsalád, melynek termékei vizet és a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyagokat tartalmaznak: a citromos variáció (Aquarius Water+Lemon) cinket, a vérnarancsos (Aquarius Water+Blood Orange) pedig magnéziumot – újságolja a marketingigazgató.
Különleges összetevők
A Viwa product Europa Kft. idei újdonsága a VIWA Brainboost, a szellemi frissesség megőrzéséért. Az energia- és szénsavmentes mangó-lime-licsi ízű üdítőital steviával, ginkgo bilobával, zöldtea-kivonattal és vitaminokkal dúsított.
– A ginkgo biloba javíthatja a memóriát és az agyműködést, jó hatással lehet depresszió, szorongás és migrén ellen. A zöld tea tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal és antioxidánsokkal. Rendszeres fogyasztása az egész szervezetre jótékonyan hat. A C-vitamin antioxidáns, képes megvédeni a szervezetet a szabadgyökök kialakulásától, emellett az immunrendszerünket is kordában tartja. A B-vitaminkomplex pedig részt vesz a szervezet energiatermelésében, segíti a megfelelő agyműködést, és biztosítja az emésztőrendszer egészséges működését – sorolja a termékelőnyöket Kaszás Attila.
Arról is említést tesz, hogy a vállalatnál jelenleg is zajlanak termékfejlesztések, amelyeknek a premierje év végére várható.
Vecsei Márton arra mutat rá, hogy a korábbi években egyértelmű versenyelőnyüknek számított az alumíniumdobozos kiszerelés, amelynek sikerét az is mutatja, hogy több versenytársuk is megjelent ebben a formátumban – még olyan márkák is, amelyeknél korábban csak műanyag palackban voltak a termékek elérhetők.
– Üdvözöljük ezeket a kezdeményezéseket, hiszen tudjuk, hogy fenntarthatósági szempontból ez az a csomagolástípus, amellyel biztosítható, hogy a lehető legkisebb környezeti lábnyommal rendelkezzen ez a kategória. A vásárlók szomjaznak az új és különleges ízekre, ebben pedig a SWISS Laboratory sem szűkölködik, sőt a jövőre gondolva már több olyan terméken dolgozunk, amelyekkel fenntartható a márka és a kategória iránti figyelem, izgalom – vetíti előre a HELL ENERGY Magyarország Kft. senior brand managere.
Az R-Water Kft. 2022-ben új, 0,9 literes kiszerelésben vezette be a piacra az izotóniás italait, ezzel kedvezve a futóknak és biciklizőknek. A portfóliójukat a közeljövőben két kollagénes termékkel kívánják bővíteni, illetve meglévő Absolute Live termékcsaládjukon terveznek „ráncfelvarrást” végezni, ezzel megújulást biztosítva a terméknek.
– A fogyasztók, kifejezetten az Y-generáció szülöttei keresik és vágynak az újdonságra, szívesen kísérleteznek és próbálnak ki új dolgokat, így fejlesztéseink során próbálunk kilépni a megszokottból, és eleget tenni ezen igénynek. 2022-ben új piacra való belépéssel is kísérletezünk, de fő innovációink továbbra is az üdítőitalok piacán várhatóak. Ehhez kapcsolódóan rengeteg ötletünk született már, amihez fejlesztés is folyik, számunkra is új alapanyagokkal. E fejlesztéseket is – ahogy az már tőlünk megszokott – teljes mértékben a fogyasztói igényekre szabjuk, hazai és külföldi trendek alapján – ígéri Szabó Judit.
A Foltin Globe Kft. szintén további ízekkel kedveskedik a vásárlóinak. Új ízek és új típusú funkcionális italok bevezetésére készülnek.
//
Ez a cikk a Trade magazin 2022.08-09. 110-113. oldalán olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
280 milliárd forintos piacon fejleszti a reggelizés kultúráját a Caffè Vergnano és a Félegyházi Családi Pékség
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Kávé és művészet
300 pályázat érkezett a Coca-Cola HBC Magyarország által szervezett Costa…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >