GfK: újra növekedési pályán az energiaitalok piaca

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 07. 25. 12:55

Egyre fiatalabbak az energiaitalok fogyasztói, ugyanakkor az alacsonyabb jövedelmű háztartások sem ezen az italfajtán spórolnak, hiszen a megvásárolt mennyiség egyre nagyobb hányadát ők fogyasztják – derül ki a GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait monitorozó Háztartáspanel adataiból. A tavalyi év jelentős visszaesését követően a kereskedelmi márkák teljesítményének további csökkenése megállt és 2013 első öt hónapjában újra javítani tudtak pozícióikon.

Jól indult az év az energiaitalok piacán: 2013 első öt hónapjában közel 23 százalékkal több energiaital fogyott az élelmiszer-kiskereskedelemben mint az előző év azonos időszakában. Bár a chipsadó bevezetését követően jelentősen – közel harmadával – nőtt az energiaitalok átlagára, az értékesített mennyiséget tekintve 2012 első felében sem volt jelentős visszaesés, az gyakorlatilag stagnált 2011 első öt hónapjával összehasonlítva. Ugyanakkor a tavalyi év jelentősebb átlagár emelkedését követően az idei évben mérséklődtek az árak és a vásárlók átlagosan 3-4 százalékkal fizettek kevesebbet a kategória termékeiért, mint tavaly ilyenkor.

Az idei év első öt hónapjában hatból egy magyar háztartás vásárolt energiaitalt. Az energiaitalokat vásárló kör csekély bővülést is mutat az előző évhez viszonyítva elsősorban a gyártói márkák piaci sikerének köszönhetően. A gyártói márkákat vásárló háztartások aránya folyamatosan emelkedett az elmúlt években, miközben a kereskedelmi márkás termékek vásárlói bázisa tavaly jelentősen visszaesett. Bár a valamely kereskedelmi lánc nevével fémjelzett energiaitaloknak 2013 első öt hónapjában sikerült új vásárlókat is elcsábítania, e vásárlói kör nagysága még nem éri el a 2011-es szintet.

A chipsadó bevezetését követően mintegy 30 százalékkal magasabb energiaital árak hatására a sajátmárkák átlagára áttört egy pszichológiai határt és a márkatermékek – literenként átlagosan mintegy 100 forintos – felára arányaiban kevésbé tűnt már magasnak. Így a gyártói márkák tavaly képesek voltak mennyiségben növekedni, míg a változások hatására a sajátmárkák piaci részesedése volumenben megfeleződött 2012 első öt hónapjában az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ez jelentős átrendeződést hozott a gyártói és kereskedelmi márkák piaci részesedésében. Ugyanakkor az idei évben a sajátmárkás termékek átlagára nagyobb mértékben esett vissza, mint a gyártói márkáké, így a további csökkenés megállt: mind mennyiségben, mind értékben nagyobb mértékben nőtt a kereskedelmi márkák teljesítménye, így stabilizálni tudták pozíciójukat, sőt némi részesedés növekedést is sikerült elérniük a kategóriában.

„A vásárolt mennyiséget tekintve egyre nagyobb szerep jut a fiatalabbaknak, ám a kategória bolti forgalmának több mint felét továbbra is a 30-49 éves háziasszony vezette családok adják” – mondta el Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. „Feltehetően egészségügyi megfontolásból és a költéseik terén talán nagyobb tudatosság okán a magasabb jövedelmű háztartások súlya folyamatosan csökken, azaz ők egyre kevesebb energiaitalt vásárolnak. Ezzel egyidejűleg az átlagnál alacsonyabb jövedelmű háztartások a megvásárolt mennyiség egyre nagyobb hányadát adják” – mutat rá a szakember.

A megvásárolt energiaital mennyiség megoszlása a vásárló háztartás jövedelmi szintje, illetve a háziasszony életkora függvényében (az adatok százalékban kifejezve)

Energiaital
Jövedelmi szint 2011. január-május 2012. január-május 2013. január-május
átlagnál alacsonyabb 21 23 35
közepes 19 20 24
átlagnál magasabb 60 57 41
Háziasszony életkora 2011. január-május 2012. január-május 2013. január-május
–          29 éves 18 16 23
30 – 49 éves 55 59 53
50 éves vagy idősebb 27 25 24


Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Kapcsolódó cikkeink