Újra nemzeti többségi tulajdonban a budapesti repülőtér, megszűnik a légitársasági különadó

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 07. 09. 11:30

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Nicolas Notebaert, a Vinci Airports elnöke közös sajtótájékoztatón ismertették a budapesti repülőtér jövőbeli célkitűzéseit és üzleti tervét. A közelmúltban lezárult tranzakció révén 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a Budapest Airport.

Megszűnik a légitársasági különadó

A repülőtér vételára 3,1 milliárd euró volt, amelyhez hozzáadódott a korábbi tulajdonos által felvett 1,44 milliárd eurós hitel meghosszabbítása. A vételárból a magyar állam 80 százalékot, azaz 2,48 milliárd eurót fizetett, míg a Vinci 20 százalékot, vagyis 620 millió eurót vállalt. Az adásvétel teljes mértékben piaci alapon történt, és a vételár megfelel a piaci sztenderdeknek.

Fejlesztési tervek és célkitűzések

Nagy Márton elmondta, hogy a magyar állam nem fogja üzemeltetni a repülőteret, mivel ehhez nem rendelkezik megfelelő szakértelemmel, ezért a feladatot a Vinci látja el. A repülőtér fejlesztési céljai között szerepel, hogy az idei évben 15 millió, 2030-ra 20 millió, 2040-re pedig 25 millió utas érje el a repülőteret. A fejlesztéseket a Vinci végzi, de a stratégiai célokat a magyar állammal közösen határozzák meg.

Infrastrukturális fejlesztések

Az állam feladata lesz a repülőtér megközelítésének javítása, beleértve a gyorsforgalmi út felújítását és a gyorsvasúti kapcsolat kialakítását. A tervezési munkálatokat már most el kell kezdeni, hogy a 3-as terminál megépítésekor megfelelő színvonalú bejutási lehetőségek álljanak rendelkezésre. A 3-as terminál várhatóan 2032-ben nyílhat meg.

A Vinci Airports tervei

Nicolas Notebaert elmondta, hogy a Vinci 20 éve üzemeltet repülőtereket és jelenleg 75 repülőteret működtet világszerte. A budapesti repülőtér fejlesztésének elsődleges célja a járatok számának növelése, amelyhez szoros partnerséget kívánnak kialakítani a légitársaságokkal. A Vinci tíz év alatt egymilliárd eurót tervez befektetni a repülőtér fejlesztésébe, és céljuk, hogy a reptér bevételeit dinamikusan növeljék.

Energiahatékonyság és terminálfejlesztés

Rövid távon az energiahatékonyság növelése érdekében tesznek konkrét lépéseket. Az utasforgalom terén elsőként a 2-es terminált bővítik, majd megépítik a 3-as terminált. Emellett az állam feladata lesz a repülőtér gyorsforgalmi útjának és gyorsvasútjának üzemeltetési kérdéseinek megoldása.

Adók és tulajdonrészek

Nagy Márton bejelentette, hogy 2025 január elsejétől kivezetik a légitársaságokat terhelő különadót. Továbbá tárgyalásokat folytatnak a katari befektetési alappal egy maximum 10 százalékos tulajdonrész megszerzéséről, amelyről a magyar állam és a Vinci közösen fog dönteni.

Járatkésések és légtérhasználat

A miniszter kitért a járatkésések problémájára is, amelyeket a magas légtérben történő áthaladások okoznak, főként a globális turizmus növekedése és az ukrán háború miatti beszűkült légtér következtében. Nagy Márton szerint a magyar légtér használatának árai túl alacsonyak, ezért ezen a területen jelentős változásokat kell végrehajtani.

A repülőtér fejlesztése és a jövőbeli tervek nagyban hozzájárulnak majd a magyar turizmus és a cargo forgalom növekedéséhez, valamint a Budapest Airport regionális jelentőségének erősítéséhez.

Kapcsolódó cikkeink