Újra nemzeti többségi tulajdonban a budapesti repülőtér, megszűnik a légitársasági különadó
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Nicolas Notebaert, a Vinci Airports elnöke közös sajtótájékoztatón ismertették a budapesti repülőtér jövőbeli célkitűzéseit és üzleti tervét. A közelmúltban lezárult tranzakció révén 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a Budapest Airport.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2021/11/plane-gd881f56bd_640-300x169.jpg)
Megszűnik a légitársasági különadó
A repülőtér vételára 3,1 milliárd euró volt, amelyhez hozzáadódott a korábbi tulajdonos által felvett 1,44 milliárd eurós hitel meghosszabbítása. A vételárból a magyar állam 80 százalékot, azaz 2,48 milliárd eurót fizetett, míg a Vinci 20 százalékot, vagyis 620 millió eurót vállalt. Az adásvétel teljes mértékben piaci alapon történt, és a vételár megfelel a piaci sztenderdeknek.
Fejlesztési tervek és célkitűzések
Nagy Márton elmondta, hogy a magyar állam nem fogja üzemeltetni a repülőteret, mivel ehhez nem rendelkezik megfelelő szakértelemmel, ezért a feladatot a Vinci látja el. A repülőtér fejlesztési céljai között szerepel, hogy az idei évben 15 millió, 2030-ra 20 millió, 2040-re pedig 25 millió utas érje el a repülőteret. A fejlesztéseket a Vinci végzi, de a stratégiai célokat a magyar állammal közösen határozzák meg.
Infrastrukturális fejlesztések
Az állam feladata lesz a repülőtér megközelítésének javítása, beleértve a gyorsforgalmi út felújítását és a gyorsvasúti kapcsolat kialakítását. A tervezési munkálatokat már most el kell kezdeni, hogy a 3-as terminál megépítésekor megfelelő színvonalú bejutási lehetőségek álljanak rendelkezésre. A 3-as terminál várhatóan 2032-ben nyílhat meg.
A Vinci Airports tervei
Nicolas Notebaert elmondta, hogy a Vinci 20 éve üzemeltet repülőtereket és jelenleg 75 repülőteret működtet világszerte. A budapesti repülőtér fejlesztésének elsődleges célja a járatok számának növelése, amelyhez szoros partnerséget kívánnak kialakítani a légitársaságokkal. A Vinci tíz év alatt egymilliárd eurót tervez befektetni a repülőtér fejlesztésébe, és céljuk, hogy a reptér bevételeit dinamikusan növeljék.
Energiahatékonyság és terminálfejlesztés
Rövid távon az energiahatékonyság növelése érdekében tesznek konkrét lépéseket. Az utasforgalom terén elsőként a 2-es terminált bővítik, majd megépítik a 3-as terminált. Emellett az állam feladata lesz a repülőtér gyorsforgalmi útjának és gyorsvasútjának üzemeltetési kérdéseinek megoldása.
Adók és tulajdonrészek
Nagy Márton bejelentette, hogy 2025 január elsejétől kivezetik a légitársaságokat terhelő különadót. Továbbá tárgyalásokat folytatnak a katari befektetési alappal egy maximum 10 százalékos tulajdonrész megszerzéséről, amelyről a magyar állam és a Vinci közösen fog dönteni.
Járatkésések és légtérhasználat
A miniszter kitért a járatkésések problémájára is, amelyeket a magas légtérben történő áthaladások okoznak, főként a globális turizmus növekedése és az ukrán háború miatti beszűkült légtér következtében. Nagy Márton szerint a magyar légtér használatának árai túl alacsonyak, ezért ezen a területen jelentős változásokat kell végrehajtani.
A repülőtér fejlesztése és a jövőbeli tervek nagyban hozzájárulnak majd a magyar turizmus és a cargo forgalom növekedéséhez, valamint a Budapest Airport regionális jelentőségének erősítéséhez.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: megindultak a magyar turisták, egyre népszerűbb a mobilos megoldás
Jelentős, két számjegyű növekedés látható az utasbiztosításoknál az idén –…
Tovább olvasom >Nagy Márton: minden várakozást felülmúlt az infláció júniusi mérséklődése
A kormány célzott intézkedései letörték és visszaszorították az inflációt. Az…
Tovább olvasom >Bezárja debreceni bázisát a Wizz Air
A Wizz Air légitársaság bejelentette, hogy 2024 októberében Debrecenből Budapestre…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar szakembert lett a Danone kelet- és közép-európai értékesítési vezetője
Bolyós Enikő idén júliustól budapesti székhellyel szervezi és irányítja a…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >