Újra nemzeti többségi tulajdonban a budapesti repülőtér, megszűnik a légitársasági különadó
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Nicolas Notebaert, a Vinci Airports elnöke közös sajtótájékoztatón ismertették a budapesti repülőtér jövőbeli célkitűzéseit és üzleti tervét. A közelmúltban lezárult tranzakció révén 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a Budapest Airport.

Megszűnik a légitársasági különadó
A repülőtér vételára 3,1 milliárd euró volt, amelyhez hozzáadódott a korábbi tulajdonos által felvett 1,44 milliárd eurós hitel meghosszabbítása. A vételárból a magyar állam 80 százalékot, azaz 2,48 milliárd eurót fizetett, míg a Vinci 20 százalékot, vagyis 620 millió eurót vállalt. Az adásvétel teljes mértékben piaci alapon történt, és a vételár megfelel a piaci sztenderdeknek.
Fejlesztési tervek és célkitűzések
Nagy Márton elmondta, hogy a magyar állam nem fogja üzemeltetni a repülőteret, mivel ehhez nem rendelkezik megfelelő szakértelemmel, ezért a feladatot a Vinci látja el. A repülőtér fejlesztési céljai között szerepel, hogy az idei évben 15 millió, 2030-ra 20 millió, 2040-re pedig 25 millió utas érje el a repülőteret. A fejlesztéseket a Vinci végzi, de a stratégiai célokat a magyar állammal közösen határozzák meg.
Infrastrukturális fejlesztések
Az állam feladata lesz a repülőtér megközelítésének javítása, beleértve a gyorsforgalmi út felújítását és a gyorsvasúti kapcsolat kialakítását. A tervezési munkálatokat már most el kell kezdeni, hogy a 3-as terminál megépítésekor megfelelő színvonalú bejutási lehetőségek álljanak rendelkezésre. A 3-as terminál várhatóan 2032-ben nyílhat meg.
A Vinci Airports tervei
Nicolas Notebaert elmondta, hogy a Vinci 20 éve üzemeltet repülőtereket és jelenleg 75 repülőteret működtet világszerte. A budapesti repülőtér fejlesztésének elsődleges célja a járatok számának növelése, amelyhez szoros partnerséget kívánnak kialakítani a légitársaságokkal. A Vinci tíz év alatt egymilliárd eurót tervez befektetni a repülőtér fejlesztésébe, és céljuk, hogy a reptér bevételeit dinamikusan növeljék.
Energiahatékonyság és terminálfejlesztés
Rövid távon az energiahatékonyság növelése érdekében tesznek konkrét lépéseket. Az utasforgalom terén elsőként a 2-es terminált bővítik, majd megépítik a 3-as terminált. Emellett az állam feladata lesz a repülőtér gyorsforgalmi útjának és gyorsvasútjának üzemeltetési kérdéseinek megoldása.
Adók és tulajdonrészek
Nagy Márton bejelentette, hogy 2025 január elsejétől kivezetik a légitársaságokat terhelő különadót. Továbbá tárgyalásokat folytatnak a katari befektetési alappal egy maximum 10 százalékos tulajdonrész megszerzéséről, amelyről a magyar állam és a Vinci közösen fog dönteni.
Járatkésések és légtérhasználat
A miniszter kitért a járatkésések problémájára is, amelyeket a magas légtérben történő áthaladások okoznak, főként a globális turizmus növekedése és az ukrán háború miatti beszűkült légtér következtében. Nagy Márton szerint a magyar légtér használatának árai túl alacsonyak, ezért ezen a területen jelentős változásokat kell végrehajtani.
A repülőtér fejlesztése és a jövőbeli tervek nagyban hozzájárulnak majd a magyar turizmus és a cargo forgalom növekedéséhez, valamint a Budapest Airport regionális jelentőségének erősítéséhez.
Kapcsolódó cikkeink
A belgák 23,7 millió utazást tettek 2024-ben
A belga állampolgárok 2024-ben 23,7 millió külföldi utazást tettek, mintegy…
Tovább olvasom >Az utazók 70%-a fizetne többet a zöld alternatíváért
A turizmus a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 10%-áért felel, így egyre…
Tovább olvasom >Unitravel-csőd: utazás is lehet a kártérítés – de van, amit zsebből kell fizetni
Nemcsak pénzbeli kártérítést, hanem új utazási lehetőséget is választhatnak azok…
Tovább olvasom >További cikkeink
EM: tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése
Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős…
Tovább olvasom >Lassulás és áremelkedés egyszerre – így alakul a tejpiac nyáron
A tejágazatban egyszerre van jelen a nemzetközi árnövekedés és a…
Tovább olvasom >