Újra lendületben a magyar dinnye: nőtt a termőterület, erősödik az export
Bár a boltok polcain már megjelentek az idei nyár első dinnyéi – akár kilónként 800–1200 forintos áron is –, a hazai termelők most készülnek a szezon valódi rajtjára. A nehézségek ellenére a magyar dinnyetermesztés fokozatosan növekedési pályára állt: a görögdinnye és a sárgadinnye esetében is nőtt a termőterület, és a várható termés messze meghaladja a hazai fogyasztást – írja az Agrárszektor.
Nő a termőterület, stabilizálódik az ágazat
A 2024-es év kedvező fordulatot hozott a hazai dinnyetermesztők számára: a görögdinnye esetében 10%-os területnövekedés valósult meg, így idén már 3700 hektáron folyik termesztés. A sárgadinnye esetében még jelentősebb, 15%-os bővülést regisztráltak, így ez az édes húsú fajta közel 500 hektáron kapott helyet. A legnagyobb termőterületek továbbra is Kelet-Magyarországon koncentrálódnak: Békés vármegyében 1320 hektár, míg a keleti régióban összesen 1350 hektár van dinnyére hasznosítva. Heves vármegye szintén jelentős szereplő 377 hektárral.
A termelés szerkezeti átalakulásában szerepet játszott a 2024 tavaszán tapasztalt fagykár is: több gyümölcstermesztő a károsodott ültetvények helyére dinnyét – főként sárgadinnyét – telepített, így diverzifikálva a termelési kockázatokat.
Kínálat bőven lesz – itthon és külföldön is
A várható termésmennyiség elérheti a 170–180 ezer tonnát, miközben a belföldi fogyasztás továbbra is évi 110–120 ezer tonna körül mozog. Ez azt jelenti, hogy a magyar dinnye nemcsak az itthoni igényeket képes kielégíteni, hanem jelentős exportlehetőséget is kínál.
A nemzetközi piacok továbbra is stabilak, de a verseny fokozódik: a hagyományos dél-európai (spanyol, olasz) konkurencia mellett a marokkói dinnye is egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be Európában. A külpiaci pozíciók megtartása és bővítése érdekében egyre fontosabb a termelők közötti együttműködés és a termelői szervezetek megerősítése.
Dráguló dinnye vagy promóciós vonzerő?
A fogyasztók számára egyelőre nehéz eligazodni az árak között: míg egyes áruházláncokban már 265 forintos akciós áron is kínálnak görögdinnyét, másutt 800–1200 forintba is kerülhet kilója – egy-egy nagyobb darab így akár 10–12 ezer forintos kiadást is jelenthet. A széles árskála a különböző származású, minőségű és méretű termékek mellett a szezon eleji pozicionálás következménye is lehet.
A termelők szerint a nyár második felére kiegyenlítettebb és megfizethetőbb árak várhatók, különösen, ha a belföldi kínálat tömegével megérkezik a piacra.
Import helyett hazai
A hazai termesztők pozícióját erősíti, hogy 2023-hoz képest idén 51%-kal csökkent a görögdinnye-import mennyisége. A csökkenés mögött részben az áll, hogy a hazai ágazat – a korábbi visszaesések után – újra képes kielégíteni a belső keresletet. A megbízható minőség, a frissesség és a rövid szállítási lánc a magyar dinnye fő vonzereje, amelyet a vásárlók is egyre inkább értékelnek.
Versenyképesség csak összefogással
A piacok megtartása és a nemzetközi jelenlét bővítése nemcsak mennyiségi, hanem szervezeti kérdés is. A termelői összefogás, a közös logisztikai és értékesítési csatornák, valamint a célzott marketing nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a magyar dinnye tartósan jelen maradhasson az európai polcokon. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy ahol erős a szervezettség – például TÉSZ-ek formájában –, ott a piaci pozíciók is stabilabbak.
A hazai dinnyeszezon tehát nemcsak időjárás- és keresletfüggő, hanem gazdasági és szervezeti szempontból is összetett kihívásokat tartogat. A lehetőségek adottak – de hogy ki tud élni velük, az a következő hetekben dől el.
Kapcsolódó cikkeink
Félidei dinnyekörkép: nehéz szezon, piacromboló akciók, elkeseredett termelők
A hazai dinnyeszezon egy-két hét csúszással indult a szokatlanul hűvös…
Tovább olvasom >AM-államtitkár: a kertészeti pályázatok segítik a magyar dinnyetermesztés fennmaradását
A magyar dinnyetermesztés fennmaradását segítik a vidékfejlesztési keretből finanszírozott kertészeti…
Tovább olvasom >Dübörög a dinnyeszezon, elindult a kampány
Idén is elindult a nyár egyik legkedveltebb gyümölcsének, a hazai…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >