Újra kell gondolni az infláció mérését a digitális korban
A fejlett országok jegybankjai közel egy évtizede jelentős erőfeszítéseik ellenére sem képesek elérni inflációs céljaikat – olcvasható a Világgazdaság Online-on. Az inflációs célt követő országok kétharmadában a fogyasztói árak növekedése jelenleg sem éri el a kívánt célértéket. Ezek az országok adják a világ GDP-jének több mint 60 százalékát.
Matolcsy György, a jegybank elnöke, Nagy Márton alelnök, Palotai Dániel és Virág Barnabás ügyvezető igazgató hétfőn a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján is megjelent írásában a jelenség hátterét igyekszik feltárni. Az egyik kihívást annak megértésében vélik felfedezni, hogy pontosan milyen erők mozgatják korunk inflációs trendjeit és hogyan változtak meg ezek a tényezők a megelőző évtizedekhez képest. Másrészt úgy vélik, hogy a digitális átalakulás kezdetén elkerülhetetlenül felmerül az a kérdés is, hogy vajon a jelenlegi rendszerek képesek-e megfelelően mérni gazdaságok és azon belül az infláció mozgásait.
Mint írták, a digitális fejlődés nem csak a gazdaság keresleti-kínálati viszonyait alakítja át, hanem az infláció- és általában a gazdasági teljesítmény mérését is új alapokra helyezheti. Erre azért is komoly szükség van, mert az ötödik ipari forradalom minden korábbinál nagyobb hatással bír, ám a következmények jelenleg még alig számszerűsíthetők – mutatnak rá a jegybank vezetői.
A tanulmány szerint a gazdasági tranzakcióink és társadalmi interakcióink egyre nagyobb szelete kerül át a virtuális térbe, miközben a fizikai tárgyak birtoklása helyett az élmények vagy épp a legkülönbözőbb platformokhoz való hozzáférés válik értékké. Már pénz helyett is egyre gyakrabban információval fizetünk.
Egy ilyen világról a 20. század közepén kialakított statisztikai rendszerek egyre kevésbé lesznek képesek megfelelő helyzetképet mutatni. Egyre több elemzés jelzi, hogy a hivatalos statisztikák a fogyasztói árak alakulását akár jelentősen is felülbecsülhetik. És ez a torzítás a jelenlegi digitalizációs, technológiai forradalomban egyre jelentősebbé válik – állapítja meg a tanulmány.
A digitális kor inflációjának természetes szintje alapvetően eltérhet a 20. században kialakított normáktól – írják a jegybanki vezetők.
Az inflációt meghatározó tényezők mélyelemzése mellett legalább ennyire fontos az infláció mérésének megreformálása is. A helyes, megfelelően időzített gazdaságpolitikai döntések alapja, hogy gazdaság működéséről a létező legpontosabb információkkal rendelkezzenek a döntéshozók. A technológiai fejlődés a méréssel kapcsolatban új problémákra világít rá. Sürgető lépés az ezekhez történő gyors alkalmazkodás – szögezik le.
Mint fogalmaznak, szerencsére a technológia a statisztikusoknak is segítőkezet nyújt. Csak rajtuk múlik, hogy milyen gyorsan hasznosítják az óriási adatbázisok és a mesterséges intelligencia által kínált lehetőségeket. Aki e téren korábban és merészebben reagál majd, sokkal hamarabb képet alkothat a világunkat alakító új erők természetéről – állapítja meg összegzésképpen közös elemzésében a jegybank elnöke, alelnöke és két ügyvezető igazgatója. (vg.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Romániában drágulással indult az új év, de a miniszterelnök tetoválással is megerősítette, hogy az áfát nem emelik
Romániában befagyasztották a közalkalmazotti béreket, a nyugdíjakat és a családi…
Tovább olvasom >MNB: átmenetileg emelkedik, de 2025-ben a három százalékos sávban alakulhat az infláció
A következő hónapokban átmenetileg emelkedik, 2025 egészében azonban jobbára a…
Tovább olvasom >Decemberben július óta a legmagasabbra emelkedett az euróövezeti infláció
Decemberben már sorban a harmadik egymást követő hónapban emelkedett az…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: az egy évvel korábbihoz viszonyítva 1,7, az előző hónaphoz képest 2,0 százalékkal mérséklődött az építőipari termelés volumene novemberben
2024 novemberében az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Felvásárolja a L’Oréal a koreai Dr.G bőrápolási márkát
Megállapodást írt alá a L’Oréal Groupe a Gowoonsesang Cosmetics Co.,…
Tovább olvasom >Csaknem 50 ezer darab csokoládét, játékot és írószert gyűjtött a Mátrix Közhasznú Alapítvány
Csaknem 50 ezer darab csokoládét, játékot és írószert gyűjtött a…
Tovább olvasom >