Újra élénkül a kereskedelmi ingatlanok piaca
A tavalyi második félévben megkezdődött az élénkülés a kereskedelmi ingatlanok piacának többségén, mely idén is folytatódni fog, hangzott el az egyik vezető ingatlan-tanácsadó cég sajtótájékoztatóján.
A kiskereskedelmi piacon a válságot a legjobban a plázák vészelték át, amelyekben idén a tavalyi árszinten, de a néhány évvel korábbiakhoz képest sokkal jobb feltételekkel lehet lecsapni megüresedő üzletekre.
"2009 első félévében nagyot zuhant a piac, a második hat hónapban azonban már emelkedést tapasztaltunk, 2010-ben pedig jelentős javulást várunk" – mondta Hadley Dean, a Colliers International ingatlan-tanácsadó cég ügyvezető partnere. Szerinte idén a nyugati befektetők aktivitása térségünk piacán ismét fokozódik, bár a piac ezzel együtt sem fog visszaállni a két-három évvel ezelőtti szintre.
Csörgő Anita, a kiskereskedelmi üzletág igazgatója emlékeztetett arra, hogy tavaly a nem-élelmiszer kereskedelmi szektor forgalmának 7,6 százalékos csökkenése miatt a kereskedő cégek tevékenységük racionalizálására kényszerültek – sokan bezárták egyes üzleteiket vagy a bérleti díjak újratárgyalását kezdeményezték. A bérleti díjak összességében 10-30 százalékkal csökkentek a kiskereskedelemben. A legjobban a budapesti bevásárlóközpontok tartották magukat: a Westendben és a Mammutban például csupán 5-10 százalékkal vitték lejjebb az árakat, a MOM Parkban pedig – a piacon unikumként – még nőttek is a bérleti díjak, mintegy 10 százalékkal.
Összességében idén további árcsökkenés már nem várható, 2010 azonban még így is nagy lehetőségeket tartogat a bérlőknek. Csörgő Anita példaként említette, hogy míg a Mammutban három éve akár a félmillió eurót is meghaladta az úgynevezett kulcspénz (az az összeg, amelyért a távozó bérlő az üzlethelyiséget még a bérleti szerződés lejárta előtt átadja a következő bérlőnek), addig most e nélkül is le lehet csapni egy-egy megüresedő helyiségre – írja az mfor.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >