Újra az európai dobogón
Magyarország újra dobogós helyen az európai élelmiszer-kiskereskedelem növekedési rangsorában. Hazánkban a boltok bevétele 5,8 százalékkal emelkedett élelmiszerből, valamint háztartási vegyi áruból a harmadik negyedév alatt tavaly július–szeptemberhez viszonyítva. Ez a harmadik legnagyobb mutató Törökország és Ausztria után. (Előbbinél 12,4 százalék, utóbbinál 5,9 százalék). A huszonegy fejlett európai ország átlaga plusz 3,0 százalék. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat „Growthreporter” című negyedévenkénti európai elemzése.
Már egymás után hatodszor került be élelmiszer-kiskereskedelmünk Európában a legjobb három közé bevételének nagy növekedési arányával. Mennyiséget tekintve a magyar élelmiszerüzletek 4,3 százalékkal többet adtak el egyik harmadik negyedévről a másikra. Ennél nagyobb növekedést csak Lengyelországban értek el (5,0 százalék). A vizsgált huszonegy európai ország átlaga plusz 1,3 százalék.
Két országban csökkent az élelmiszerüzletek értékben mért eladása. Értéket tekintve Svájc újra sereghajtó mínusz 1,5 százalékkal, előtte Finnország (0,9 százalék) áll. Finnországban már a hatodik egymás után következő negyedévben negatív a trend, Svájcban pedig a harmadik negyedévben regisztráltak kisebb forgalmat.
Ha a többi visegrádi országot nézzük, a forgalom növekedésének üteme mindegyikben meghaladja a 3,0 százalékos európai átlagot. Lengyelországban 4,4 százalék a mutató, Csehországban 3,5 százalék, míg Szlovákiában 3,3 százalék.
Az öt nagy európai piac, a „big five” közül leginkább Spanyolországban javult a trend: a tavaly negyedik negyedévi mélypont óta meredeken emelkedik az értékben mért bolti eladások grafikonja, és most 3,0 százalékos bővülést jelez múlt év július–szeptemberhez viszonyítva. Ebből a szempontból Németországnál hullámvasútra emlékeztet a legutóbbi kilenc negyedév trendvonala. Most éppen plusz 2,3 százaléknál tart. Olaszországban 2, Franciaországban 1,1 százalék a növekedés mértéke a tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva. Az Egyesült Királyságban stagnál az eladás értéket tekintve.
A vizsgált országok közül legnagyobb mértékben, 12,4 százalékkal a török élelmiszerboltok forgalma bővült a harmadik negyedév során. Igaz, ezt az árak átlag 9,5 százalékos emelkedésével érték el. Második Ausztria, ahol a forgalom plusz 5,9 százaléka mellett az árak átlagosan csak 1,9 százalékkal nőttek. n
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Szárazság, technológiai verseny és összefogás: beindult a hazai dinnyeszezon
Komoly kihívások közepette indul a 2025-ös magyar dinnyeszezon: a csapadékhiány,…
Tovább olvasom >Romló, de a nemzetgazdasági átlagnál jobb konjunktúra a turizmusban
2025. júniusban a turisztikai cégek 70%-a szolgáltatási árainak növekedéséről számolt…
Tovább olvasom >Áremelkedés, exportcsökkenés, új fogyasztói szokások – így alakult a baromfi- és tojáspiac 2025 első felében
Látványos változások jellemezték 2025 első félévét a hazai baromfi- és…
Tovább olvasom >