Újabb uniós lépés a fogyasztók védelmében: itt a védjegyreform
Életbe lépett az új átfogó uniós közösségi védjegyreform: „Bizonyos közösségi védjegyek harmadik fél bejelentése alapján 5 éves türelmi időszakot követően törölhetők lesznek. Emellett létrejön az új EU tanúsító védjegy is, mely kifejezetten egy adott termék meghatározott minőségét vagy egyéb jellemzőjét tanúsítja.” – mondta Bánki Orsolya, a Taylor Wessing ügyvédi iroda partnere.
Egy pamutvirágot ábrázoló EU közösségi védjegy ügyében indított eljárásban az Európai Unió Bírósága nemrég iránymutató döntést hozott. A szóban forgó EU közösségi védjegy tulajdonosa védjegyét olyan textilgyártó cégek részére adta használatba, hogy védjegyét egy bizonyos minőségű pamutból készült textilek megjelölésére használják. Ezen védjegy megszűnésének megállapítása iránt egy harmadik fél indított keresetet és kérelmét a 207/2009. (EC) rendelet 15 (1) bekezdésének értelmében a használat elmulasztására alapozta. A rendelet 15 (1) bekezdése kimondja, hogy a védjegy kérelemre törölhető, amennyiben a jogosult a regisztrációt követő öt éven belül nem kezdte meg a védjegy tényleges használatát azon termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, amelyekre vonatkozóan a védjegy lajstromozásra került.
„A Bíróság döntése értelmében azon EU közösségi védjegyek, melyeket kizárólag a minőség jelölésére használtak, nem képezik védjegyoltalom tárgyát.” – hangsúlyozta Bánki Orsolya, a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda partnere. A Bíróság magyarázata szerint a 15 (1) bekezdést úgy kell értelmezni, hogy egy EU közösségi védjegy termékre való felhelyezése a minőség jelzésére a jogosult által vagy az ő beleegyezésével nem minősül a védjegy „tényleges használatának”.
A Bíróság továbbá azt is kiemelte, hogy a védjegy „tényleges használata” olyan eseteket jelent, amikor azt a valódi funkciójának megfelelően alkalmazzák. „Ennek a funkciónak a célja, hogy gyártók termékeit egyértelműen megkülönböztesse egymástól. A képviselt minőség tanúsítása csak a védjegy másodlagos célja lehet. Amennyiben a védjegyjogosult csupán használatba adja a minőséget tanúsító védjegyet mások számára, ez nem minősül a védjegy „tényleges használatának” az uniós védjegyrendelet értelmében.” – tette hozzá Bánki Orsolya.
A kérdéskörhöz kapcsolódik az új európai uniós tanúsító védjegy kategória is, amelyet 2017. október 1-jén, az átfogó közösségi védjegy reform részeként vezettek be. Az új európai uniós tanúsító védjeggyel a védjegy jogosultja megkülönböztetheti a termékeit és szolgáltatásait az anyagok, a termék gyártásának illetve a szolgáltatás elvégzésének módja szerint, valamint a képviselt minőség, pontosság és egyéb tulajdonságok alapján. „A tanúsító védjegyét annak tulajdonosa nem használhatja; a védjegyjogosult feladata a minőségtanúsítás: azaz a minőségi jellemzőknek vagy egyéb feltételeknek megfelelő termékeket gyártók és szolgáltatást nyújtók számára biztosítani a tanúsító védjegy használatát. A jelenlegi ügy alapján az EU tanúsító védjegye sokak számára vonzó lehet majd. A jogosultaknak, akik a közösségi védjegyet kizárólag csak minőségjelzésre használják, érdemes megfontolni a címke EU tanúsító védjegyként való regisztrálását, hogy a jövőben megelőzzék a bizonytalan helyzeteket.” – mondta Bánki Orsolya, a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda partnere.
Kapcsolódó cikkeink
Új szintre lépett a fogyasztóvédelem: jogi eljárás nélkül segít az AECRA
Egyre több fogyasztót érintő ügyben jár el sikerrel az Európai…
Tovább olvasom >Fulladásveszélyes cumik és mérgező esőkabátok: uniós vizsgálat alatt a Temu és a Shein termékáradata
Babacumik, amelyek fulladást okozhatnak, UV-szűrő nélküli napszemüvegek, tiltott vegyi anyagokat…
Tovább olvasom >Nébih: leveskockát hívtak vissza a forgalomból nem jelölt szójaallergén miatt
Több magyarországi vállalkozáshoz is eljutott az a vietnámi leveskocka, amit…
Tovább olvasom >További cikkeink
Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Kiszámíthatatlan szezont hozott 2025 a csonthéjas gyümölcsök piacán
Ellentétes tendenciák jellemzik a 2025-ös csonthéjas gyümölcsszezont világszerte: miközben egyes…
Tovább olvasom >Hódít a #MatchaTok: a japán zöldtea por lett a közösségi média új kedvence
A TikTokon elindult #MatchaTok trend szélsebesen meghódította a világot: a…
Tovább olvasom >