Újabb nehéz évre számítanak a német kiskereskedelemben
A tavalyi visszaesés után az idén tovább csökkenhet reálértéken a kiskereskedelmi forgalom Németországban az ágazat vezető érdekképviseletének kedden közölt előrejelzése szerint.

Tovább csökkenhet a kereslet
A Német Kereskedelmi Szövetség (HDE) prognózisa szerint a 3,1 millió embert foglalkoztató kiskereskedelmi ágazat forgalma a tavalyi 631,9 milliárd euróról az idén 644,5 milliárdra emelkedik, ami nominálisan ugyan 2 százalékos növekedés, de reálértéken – az infláció hatását kiszűrve – 3 százalékos csökkenés.
A forgalom legnagyobb részét kitevő hagyományos, bolti vásárlások visszaesése még nagyobb, reálértéken számolva 4 százalékos lehet. Az online kiskereskedelem viszont az idén ismét bővülhet, forgalma 85 milliárd euróról 91 milliárd euróra emelkedhet, ami nominálisan 8 százalékos, reálértéken 4 százalékos növekedés.
A németországi online kiskereskedelem történetében tavaly fordult elő először csökkenés, a forgalom több mint másfél milliárd euróval maradt el a 2021-ben elért 86,7 milliárd eurótól. Ebben azonban nagy szerepe volt egy rendkívüli tényezőnek, a koronavírus-világjárványnak, amely a boltokat bezárásra ítélő korlátozások révén 2021-ben nagyban ösztönözte az online vásárlás terjedését.
Az ágazat legnagyobb lehetősége a digitalizáció, a legnagyobb kihívás pedig a munkaerő-utánpótlás biztosítása – áll a HDE közleményében. A digitalizációban rejlő lehetőségeket jelzi, hogy a német kiskereskedők 56 százaléka még semmilyen formában nem kínálja termékeit az interneten. A munkaerőpiaci nehézségeket mutatja, hogy több mint 50 ezer állásra keresnek jelentkezőket az ágazatban – fejtették ki.
A HDE adatai szerint a kiskereskedelem tavalyi 631,9 milliárd eurós forgalma nominálisan 7,2 százalékos növekedés, reálértéken 0,8 százalékos csökkenés a 2021-es 589,5 milliárd euróhoz képest.
Decemberben visszaesett, az egész évben csökkent a kiskereskedelmi forgalom Németországban
A szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) ugyancsak kedden közölt első becslése szerint a visszaesés valamivel kisebb mértékű, 0,6 százalékos lehetett. A legnagyobb mértékben, reálértéken 4,6 százalékkal az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma csökkent, amiben az élelmiszerek árát különösen nagy mértékben emelő infláció mellett annak is fontos szerepe lehetett, hogy a koronavírus-járvány lassítását szolgáló korlátozások enyhítésével a németek ismét gyakrabban jártak vendéglőbe és kevesebbet főztek otthon.
Kapcsolódó cikkeink
Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >Digitális betétdíj-kupont vezet be a Lidl Németországban
2025. augusztus 4-től a Lidl valamennyi németországi üzletében digitális betétdíj-kupont…
Tovább olvasom >Lakásépítést szorgalmaz a német építésügyi miniszter az élelmiszerüzletek fölé
Verena Hubertz német építésügyi miniszter arra ösztönözné a nagy kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >