Újabb nehéz évre számítanak a német kiskereskedelemben
A tavalyi visszaesés után az idén tovább csökkenhet reálértéken a kiskereskedelmi forgalom Németországban az ágazat vezető érdekképviseletének kedden közölt előrejelzése szerint.

Tovább csökkenhet a kereslet
A Német Kereskedelmi Szövetség (HDE) prognózisa szerint a 3,1 millió embert foglalkoztató kiskereskedelmi ágazat forgalma a tavalyi 631,9 milliárd euróról az idén 644,5 milliárdra emelkedik, ami nominálisan ugyan 2 százalékos növekedés, de reálértéken – az infláció hatását kiszűrve – 3 százalékos csökkenés.
A forgalom legnagyobb részét kitevő hagyományos, bolti vásárlások visszaesése még nagyobb, reálértéken számolva 4 százalékos lehet. Az online kiskereskedelem viszont az idén ismét bővülhet, forgalma 85 milliárd euróról 91 milliárd euróra emelkedhet, ami nominálisan 8 százalékos, reálértéken 4 százalékos növekedés.
A németországi online kiskereskedelem történetében tavaly fordult elő először csökkenés, a forgalom több mint másfél milliárd euróval maradt el a 2021-ben elért 86,7 milliárd eurótól. Ebben azonban nagy szerepe volt egy rendkívüli tényezőnek, a koronavírus-világjárványnak, amely a boltokat bezárásra ítélő korlátozások révén 2021-ben nagyban ösztönözte az online vásárlás terjedését.
Az ágazat legnagyobb lehetősége a digitalizáció, a legnagyobb kihívás pedig a munkaerő-utánpótlás biztosítása – áll a HDE közleményében. A digitalizációban rejlő lehetőségeket jelzi, hogy a német kiskereskedők 56 százaléka még semmilyen formában nem kínálja termékeit az interneten. A munkaerőpiaci nehézségeket mutatja, hogy több mint 50 ezer állásra keresnek jelentkezőket az ágazatban – fejtették ki.
A HDE adatai szerint a kiskereskedelem tavalyi 631,9 milliárd eurós forgalma nominálisan 7,2 százalékos növekedés, reálértéken 0,8 százalékos csökkenés a 2021-es 589,5 milliárd euróhoz képest.
Decemberben visszaesett, az egész évben csökkent a kiskereskedelmi forgalom Németországban
A szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) ugyancsak kedden közölt első becslése szerint a visszaesés valamivel kisebb mértékű, 0,6 százalékos lehetett. A legnagyobb mértékben, reálértéken 4,6 százalékkal az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma csökkent, amiben az élelmiszerek árát különösen nagy mértékben emelő infláció mellett annak is fontos szerepe lehetett, hogy a koronavírus-járvány lassítását szolgáló korlátozások enyhítésével a németek ismét gyakrabban jártak vendéglőbe és kevesebbet főztek otthon.
Kapcsolódó cikkeink
Modern arculattal újít a Rossmann Németországban
A Rossmann drogérialánc átfogó bolti arculatváltásba kezdett Németországban: az új…
Tovább olvasom >Hódítanak a Tante Enso közösségi alapokon működő okosboltjai a vidéki Németországban
Németországban a Tante Enso a legnagyobb lefedettséggel bíró okosbolt-üzemeltető a…
Tovább olvasom >Átszervezi a németországi gyártást a Danone
A francia Danone „Renew Danone” programjának keretében átalakítja gyártási struktúráját,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Megnövelt kapacitással segíti a húsvéti visszaváltást a MOHU
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog, így…
Tovább olvasom >