Újabb fogyasztói csoportok a GVH látókörében
A fogyasztói csoportokat szervező vállalkozások a hirdetéseikben azt a látszatot keltik, mintha kölcsönt nyújtanának, megtévesztve a fogyasztókat. A Gazdasági Versenyhivatal újabb két ilyen céget tiltott el a megtévesztő reklámok közlésétől.
A GVH a Hungarian Economy Partners Kft. és az Exit Finance Constitution Kft. ellen indított versenyfelügyeleti eljárást, mert a vállalkozások hirdetéseikben nem, vagy nem egyértelműen adnak információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól – közölte a GVH szerdán az MTI-vel.
A versenyhivatal még az eljárás lezárása előtt, ideiglenes intézkedésként megtiltotta a szóban forgó hirdetések közlését. A GVH az elmúlt öt évben összesen tizenkét eljárást folytatott le különböző fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásokkal szemben, a vizsgálatok szinte kivétel nélkül elmarasztalással és összesen 143 millió forintot meghaladó bírság kiszabásával zárultak.
Az ilyen vállalkozások újságokban megjelent tájékoztatásai összhatásukban azt a látszatot keltik, mintha e cégek kölcsönt, hitelt nyújtanának. A fogyasztók számára sokszor még a szerződéskötéskor sem derül ki a fogyasztói csoport működésének sajátossága, vagyis az, hogy ez előtakarékoskodást takar, és a fogyasztói igényt egy jövőbeni, de előre nem meghatározott időben elégíti ki.
Az ügyfelek annak reményében köthetnek szerződést, hogy hamarosan pénzhez jutnak, ezzel szemben részben a szerencsétől függ, hogy a futamidőként megjelölt időtartam során mikor jutnak a tulajdonjoghoz és az sem ismert előttük, hogy nem készpénzhez jutnak. Ráadásul e vállalkozások többnyire az átlagosnál jóval kiszolgáltatottabb helyzetben lévő, jellemzően anyagilag megszorult, a hitelintézetek banki szolgáltatásaiból kirekesztett (BAR-listások, nyugdíjasok) fogyasztókat célozzák meg.
A GVH a közleményében arra is felhívja a figyelmet, a versenyhivatal magát a konstrukciót nem vizsgálhatja, csak a tagokat toborzó hirdetések, tájékoztatások tartalmát. Ám gyakran hiába mondja ki a jogsértést, szab ki bírságot, írt elő kötelezettséget, a vállalkozások némileg módosítva tájékoztatási gyakorlatukat, folytatják azt. Nem ritka az a jelenség sem, hogy e cégek egyik napról a másikra megszűnnek, majd új néven, ám azonos gyakorlatot folytatva működnek tovább. A GVH a jogalkotó felé már többször jelezte, hogy szükség lenne e csoportok működésének szabályozására, ám a jogszabály hatályba lépése azóta is várat magára – közli az MTI.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >