Újabb árstopot vezet be Horvátország: hetven termék árát korlátozzák
A horvát kormány február 9-től újabb árstopot vezet be, amely immár hetven termékre terjed ki, beleértve az alapvető élelmiszereket, higiéniai cikkeket és italokat is. Az intézkedés célja az infláció visszaszorítása és a lakosság megélhetési költségeinek csökkentése.
Az árkorlátozás először 2023 tavaszán lépett életbe, amelyet a kormány sikeresnek ítélt meg, ezért most további negyven árucikkel bővítik a rendszert. Az intézkedés olyan termékekre is kiterjed, mint a túró, a vaj, a dió, az aszalt szilva, az ecet, a lekvár, a tea, a kávé és a fagyasztott hekk. Emellett a horvát kabinet az árstopos termékek áfakulcsát az eddigi 26%-ról 5%-ra csökkentette, hogy még kedvezőbbé tegye az árakat a vásárlók számára.
A kormányhatározat szerint a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben a korlátozott árú termékeket egy helyen kell elhelyezni, és ha egy kijelölt termék elfogy, akkor a boltban elérhető legközelebbi alternatívát is a hatósági árakon kell értékesíteni.
A horvát lakosság általában pozitívan fogadta az intézkedést, ugyanakkor egyesek attól tartanak, hogy a kereskedők az elmaradt profitot más termékek árába építik be. A fogyasztói szervezetek ígéretet tettek arra, hogy ha ez bekövetkezik, újabb kiskereskedelmi bojkottot hirdetnek.
Horvátországban az üzemanyagárak is hatósági szabályozás alatt állnak. Az ország először 2022-ben vezette be az árstopot, amelyet egy időre felfüggesztettek, majd 2023-ban ismét hatályba lépett. A kormány a benzin és a gázolaj árát jelenleg 1,4–1,6 euró között tartja, amelyet a jövedéki adók csökkentésével és a nagykereskedők árrésének korlátozásával ér el. A legutóbbi kormányülésen Zágráb megerősítette, hogy az üzemanyagár-szabályozás továbbra is fennmarad.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szintén jelezte, hogy folyamatosan figyelemmel kíséri az élelmiszerárakat. A kormány kilátásba helyezte az online árfigyelő rendszer további tejtermékekkel való bővítését, hogy biztosítsa az infláció alacsony szinten tartását és a lakosság terheinek csökkentését – mutat rá a VG.hu.
Kapcsolódó cikkeink
A Coop Italia saját márkás termékeivel erősít a horvát Tommy
Stratégiai együttműködést kötött a horvát Tommy kiskereskedelmi lánc és az…
Tovább olvasom >A horvát gazdasági miniszter szerint a turizmus miatt nőnek az árak Horvátországban
A turisztikai szezon miatt fellépő szezonális hatások okozzák az újabb…
Tovább olvasom >Áremelkedés veszélyezteti Horvátország turisztikai versenyképességét
Az elmúlt három évben 50 százalékkal emelkedtek a horvátországi turisztikai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fitch: élénkülő világgazdaság a vámháborús enyhülés nyomán – Kína és az USA húzhatja a növekedést
A vártnál erősebb gazdasági teljesítményre számít 2025-ben a Fitch Ratings:…
Tovább olvasom >A dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökken
A tavalyihoz képest a dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökkent, ami…
Tovább olvasom >A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad
A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat…
Tovább olvasom >