Új vásárlási szempontok erősödtek fel
Az európai gazdálkodók (COPA) és gazdaszervezetek (COGECA) érdekvédelmi szervezetének 2012. október 1–3. között Budapesten megtartott kongresszusa gazdag programot kínált a mezőgazdasági termelés jövedelmezőségét és a termelékenységet alakító tényezőktől kezdve az élelmiszerlánc működéséig. Az elhangzottakból emelünk ki néhány gondolatot.
A Carrefour kereskedelmi vezérigazgatója, Jérôme Bédier érzékletesen vázolta fel a fogyasztói szokások napjainkban tapasztalható átalakulását. Szerinte egyértelmű, hogy a nagy bevásárlóközpontok veszítenek pozíciójukból, és egyre nagyobb a fogyasztói igény a kisebb méretű, belvárosokba visszatelepülő, a fogyasztóhoz minél közelebb kerülő értékesítési egységek iránt. Ezért a városközpontok újrafoglalása jellemzi
a kiskereskedelmi hálózatok fejlesztési koncepcióját.
A mai fogyasztó takarékosabban és a valós szükségleteit racionálisabban lefedő módon vásárol, legalább is Nyugat-Európában, mondta Bédier úr. Olyan termékek iránt érdeklődik, amelyek hasznosságáról, egészségességéről és származási helyéről meggyőződik. Így nagy
a keletje a biotermékeknek, az eredetmegjelölt, illetve márkanévvel fémjelzett termékeknek. Felfutóban van a helyi termékek iránti kereslet is, ami mögött erősödő identitástudat, az élelmiszer-biztonság
és egészségtudatosság, valamint a helyi gazdaságot támogató patriotizmus húzódik meg.
A Carrefour számára is preferált partneri csoport a termelők szövetkezete, hiszen a méret, az azonos minőség, az egységes megjelenés könnyebb kezelhetőséget kölcsönöz.
Párbeszédre van szükség
Felfutóban van az internetes kereskedelem is, ami a nem élelmiszer típusú termékek kiskereskedelmi forgalmát teljesen kibillentette a megszokott kerékvágásból. Pozitívuma ennek az értékesítési formának az árak minőséghez kötött összehasonlíthatósága. Ma már mintegy 700 ezer fogyasztó vesz élelmiszert is az interneten. Az új értékesítési csatorna innovatív hozzáállást igényel termelőtől, feldolgozótól és forgalmazótól egyaránt. Az ár azonban továbbra is központi kérdése a fogyasztói piacnak.
A fogyasztói szokások változásából levonható következtetések:
– Közvetlen párbeszédre van szükség az ágazat szereplői között.
– Meg kell osztani a problémákat ahhoz, hogy a másik belátással kezelje a kapcsolatot.
– Az ágazatközi szervezetekre egyre nagyobb szükség lesz, velük lehet értelmes párbeszédet folytatni a konfliktusok elrendezésében. A konfrontálódás ugyanis megrengetheti a fogyasztói bizalmat, és mindkét fél számára veszteséget okoz.
– Minőség, eredet, nyomon követhetőség, azaz átláthatóság a fogyasztói bizalom megszerzésének és megtartásának
a záloga.
– Meg kell adni a fogyasztó számára a választhatóság esélyét.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >Decemberben alig változott a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt.– az EU támogatásával –felmérése szerint decemberben…
Tovább olvasom >Ünnepi fogások: bacon kuglóf, baconos sajttorta és szilveszteri kandírozott virslifalatkák
Sokszor egy-egy szokatlanabb hozzávaló, vagy akár maga a tálalás is…
Tovább olvasom >