Új, uniós kategóriákban a magyar borok
Új, az uniós borreform során kialakított kategóriákba kerülnek a magyar borok is, ezért készítettek el 34 új termékleírást, amelyet legkésőbb ez év december 31-éig juttatnak el a Vidékfejlesztési Minisztériumból az Európai Bizottsághoz – ezt közölte Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter és Feldman Zsolt, a VM helyettes államtitkára csütörtökön több szakember jelenlétében újságírókkal Budapesten.
Az új borbesorolási rendszer a korábbi kategorizálást váltja fel. Így mostantól nem lesznek majd Magyarországon minőségi, védett eredetű, táj- és asztali borok, ehelyett oltalom alatt álló eredet-megjelöléssel ellátott; továbbá oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott valamint földrajzi jelzés nélküli kategóriákba sorolják a hazai borokat.
Az első két kategóriába tartozó – az uniós követelményeknek megfelelő – rendszerbe tartozó magyar borok termékleírása most készült el – jelentette be a sajtótájékoztatón a vidékfejlesztési miniszter. Hozzátette: ez összesen 34 termékleírást jelent: 29-et az első kategóriából, ötöt pedig a másodikból.
A termékleírások elkészítésének országos szintű koordinációját az Agrármarketing Centrum (AMC) pályázatán nyertes Nemzeti Borakadémia Kft. végezte a 22 magyarországi borvidékkel együttműködve. A Vidékfejlesztési Minisztériumnak a még szükséges utómunkálatokat követően ez év december 31-éig kell a végleges anyagokat az Európai Bizottsághoz elküldenie.
Magyarországnak az az érdeke, hogy a szóban forgó termékleírások jók legyenek, ugyanis csak ezekkel lehet a hagyományos magyar borokat megvédeni, és a nagy értékű földrajzi eredet-megjelöléseket – így például Tokaj, Eger, Hajós, Villány, Somló és a többi neves termőhelyről származó bort – piacon tartani, folyamatosan fejleszteni.
Feldman Zsolt jelezte, hogy a termékleírások a 2009. nyár közepi állapotokat tükrözik. A termékleírásokat ez év május végéig kellett véglegesíteni Magyarországon. Ez a határidő jogvesztő hatályú. A helyettes államtitkár utalt arra is, hogy új borbesorolási rendszer elkészítése javítja a magyar borok piacképességét, és egyben eleget tesz az uniós követelményeknek is.
Fazekas Sándor kitért arra: a magyar borok ismertségének fokozására jó alkalmat kínált Magyarország soros uniós elnöksége, mivel az ehhez kapcsolódó események jó alkalmat kínáltak a kiváló minőségű magyar borok megkóstoltatására az itt megjelenő vendégekkel. Ez a folyamat az év második felében is folytatódik, ugyanis a sorra kerülő lengyel soros elnökség idején is magyar borokat kínálnak majd a hivatalos rendezvényeken.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyszerre rajongunk a mesterséges intelligenciáért és tartunk tőle
Az Ipsos 2024 júniusában megjelent, 32 ország bevonásával és közel…
Tovább olvasom >Digitális vállalatok Magyarországon
Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek…
Tovább olvasom >Megnőtt a vegán ételek iránti kereslet a brit reptereken
Az Egyesült Királyság legnagyobb, a London Stansted, az East Midlands…
Tovább olvasom >