Új szintre lépett a fogyasztóvédelem: jogi eljárás nélkül segít az AECRA

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 07. 25. 11:07

Egyre több fogyasztót érintő ügyben jár el sikerrel az Európai Fogyasztók Érdekképviseleti és Jogvédelmi Egyesülete (AECRA). A civil szervezet legfrissebb beszámolója szerint az elmúlt félévben számos fogyasztóvédelmi és adatvédelmi jogsértéssel szemben léptek fel – sok esetben úgy, hogy a vitás felek között az AECRA közvetítésével peren kívüli megállapodás született.

Az AECRA egyik legnagyobb erőssége, hogy nemcsak jogi eszközökkel, hanem alternatív vitarendezési megoldásokkal is segíti a fogyasztókat – legyen szó online vásárlásról, szolgáltatási panaszról vagy adatkezelési problémáról. Az egyesület hangsúlyozza: különösen büszkék azokra az esetekre, amikor a beavatkozásuknak köszönhetően a felek jogi eljárás nélkül, békésen rendezték a vitát.

Az Egyesület munkáját a Nemzetgazdasági Minisztérium is elismerte: 2025 tavaszán az AECRA-t hivatalosan is feljogosították arra, hogy a fogyasztók kollektív érdekeinek védelmében képviseleti keresetet indítson – nemcsak belföldön, hanem határon átnyúló ügyekben is.

Ez azt jelenti, hogy az AECRA mostantól olyan ügyekben is jogi útra léphet, ahol nagyszámú fogyasztót érint egy-egy szabálytalanság, például egy megtévesztő online szolgáltatás, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat vagy tömeges adatkezelési hiba.

A közlemény szerint az AECRA jogi csapata már dolgozik egy olyan ügyön, amely egy jelentős számú magyar és uniós fogyasztót érintő jogsértéshez kapcsolódik. A nyár folyamán várhatóan fellépnek az érintett digitális szolgáltatóval szemben – részleteket ugyan még nem közöltek, de a szervezet célja, hogy a közérdekű igényérvényesítés eszközeivel élve valódi változást érjenek el.

Kapcsolódó cikkeink