Új receptekkel elkerülhető a chipsadó
Lehetőség szerint új recepteket fejlesztenek a gyártók, hogy elkerüljék a chipsadót. A sós magvak nyerőben, az energiaitalok bukóban vannak, írja a Figyelő nyomán az Index..
Talán még a legjobb ízlelőbimbókkal megáldott fogyasztók sem veszik észre, ha kedvenc sósmogyorójuk tömegarányos sótartalma egyik napról a másikra 1,2–1,6 százalékról 1 százalékra csökken. A gyártó azonban óriási előnyre tehet szert, mert ezzel a minimális csökkentéssel elérheti, hogy ne kelljen megfizetnie a népegészségügyi termékdíjat, közismert néven a chips adót.
Mivel a sós magvak esetében viszonylag könnyű a törvény által meghatározott határértékre való csökkentés, a Figyelőnek nyilatkozó piaci szereplők egyöntetűen arra számítanak, hogy a gyártók többsége él a lehetőséggel, és nagyon rövid időn belül adómentes sávba viszi le a ropogtatnivalók sótartalmát. A törvényalkotó tehát örülhet, ha valóban elsősorban népegészségügyi célok miatt hozta meg a jogszabályt, hiszen a vásárlók kevesebb sót fogyasztanak majd.
Ha viszont az adóbevételek növelése volt a fő szempont, akkor részben nem ér célt az intézkedés, mert ma már biztosnak látszik, hogy az érintett gyártók jelentős része új, adómentes receptek keresésébe kezdett, és egy-két éven belül találhat is ilyeneket.
Nyilvánvaló, hogy bizonyos termékek esetében nem lehet, vagy nem érdemes receptet váltani. Az egyik érintett, a Coca-Cola például már jó ideje létezik cukormentes verziókban, az eredeti összetevőket pedig egy magyar jogszabály miatt aligha módosítják. A vezető kóla ára tehát biztosan emelkedni fog, de a márka annyira erős, hogy a gyártó ennek ellenére sem számít a forgalom csökkenésére.
Ehhez hasonló helyzetben van például az Unilever is, a napi fogyasztási cikkek meghatározó gyártója, amelyet súlyosan érint a chips adó, de bizonyos termékek esetében nem tud védekezni ellene. A cég évek óta folyamatosan csökkenti termékeinek, főleg levesporainak sótartalmát, és vállalta, hogy 2012 végéig 15 százalékkal vesz vissza a sótartalomból, a Delikát8 ételízesítő esetében azonban tehetetlen.
„Ez gyakorlatilag egy finom fűszerekkel dúsított sópótló termék. Ilyenkor merül fel az az ellentmondás, hogy a sópótló funkcióval rendelkező ételízesítő adóköteles, a só maga viszont nem” – hívta fel a figyelmet Molnár Kálmán kommunikációs igazgató.
Hasonlóan kizárt mindenfajta receptmódosítás az energiaitalok esetében, ám ezzel kapcsolatban a Coca-Colánál úgy számolnak, hogy a fogyasztók nem fogják lenyelni az áremelést, és a forgalom várhatóan kétszámjegyű százalékkal csökken majd – írja a Figyelő nyomán az Index.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >