Új nyitvatartással növelni lehetne a termelői piacok vonzerejét

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 10. 01. 12:27
🎧 Hallgasd a cikket:

Többet járnak a magyarok termelői piacra, mint az olaszok vagy a britek. Akik viszont távol maradnak, azok szerint a termelői piacok messze vannak, drágák és kényelmetlenek – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem vezetésével készült európai kutatásból.

A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.

A Magyarországon, Olaszországban és az Egyesült Királyságban végzett reprezentatív online felmérés szerint a megkérdezettek közel kétharmada (átlagosan 64,5%) vásárolt a megelőző hat hónapban termelői piacon. A legmagasabb arányt, 75%-ot, Magyarországon mérték, a legalacsonyabbat az Egyesült Királyságban (51%).

Bár a vásárlási hajlandóság magas, sokakat visszatart a fizikai távolság: a válaszadók 52%-ának okoz ez gondot – leginkább a briteknél, legkevésbé a magyaroknál. A távolmaradás második leggyakoribb oka a magasabb ár (35%) a szupermarketekhez képest, amit a magyarok emeltek ki leginkább. A nyitvatartási idő korlátozottsága, a kényelem és az információhiány szintén sokakat tántorít el, emellett a szűk termékkínálatot is gyakran kifogásolják.

A magyarok inkább a nyitvatartási időt és az információk hiányát jelölték meg problémaként.

– Van igény és nyitottság ezekre a piacokra, ám ehhez az üzemeltetőknek és döntéshozóknak is alkalmazkodniuk kell a modern városi életmódhoz. Bár a magasabb árakon vagy a szűk választékon nehéz változtatni, de például a piacok nyitvatartását érdemes jobban a városi fogyasztók ritmusához igazítani – például péntek délutánonként (is) nyitva tartani, hogy a vásárlók friss alapanyagokkal készülhessenek a hétvégére

– mondta Török Áron, a Corvinus egyetemi tanára.

A tanulmány szerzői arra is rámutattak, hogy a termelői piacok jelenlegi kommunikációja sok esetben nem hatékony. Célszerű lenne a közösségi médiában, célzott hirdetésekkel és információkkal jobban elérni azokat, akik nyitottak lennének a piacokra, de nem tudnak róluk eleget. A családosokat tematikus programokkal lehetne megszólítani, az atipikus vásárlókat (pl. diákokat, nyugdíjasokat) pedig célzott kedvezményekkel lehetne motiválni.

Kapcsolódó cikkeink