Új módszerrel monitoringozott az ÖRT
A gyerekeknek szóló digitális reklámok kérdése az ÖRT fókuszában van, és ennek vizsgálatára új vizsgálati módszert vezettek be. Munkatársuk avatar profillal (13 éves) jelent meg a digitális térben, és rögzítette az így megjelenő reklámokat. A vizsgálat reklámetikai szempontból megnyugtató eredménnyel zárult.
Fontos és izgalmas kérdés, hogy a gyerekek által leginkább látogatott oldalakon milyen reklámmal találkozhat egy – az ÖRT vizsgálata szerint – 13 éves gyerek, aki már önjáró lehet a digitális térben, ráadásul az általa látott tartalom rejtve marad a felnőttek előtt – tette fel a kérdést az ÖRT. A vizsgálat módszertanának ötletét az angol önszabályozó szervezet (ASA) adta, igaz, az angolok nagy kutatócéggel, míg az ÖRT vizsgálata kísérleti jelleggel, saját munkával készült. Az ÖRT munkatársa tizenhárom éves gyerek profiljával jelent meg a digitális térben, hogy a célzott reklámokat „tetten érje”.
Szakmai konzultációk, az érintett korosztállyal folytatott beszélgetések, valamint médiaadatok alapján került kiválasztásra tizennyolc, a gyerekek által (is) kedvelt influencer, tizennégy, a témája alapján gyereknek szóló, és a statisztikák szerint legnagyobb havi látogatottsággal rendelkező honlap, valamint tizenhat YouTube csatorna. A megjelent reklámokról naponta készített képernyőfotók vizsgálata és elemzése hasznos eredményekkel szolgált.
A reklámszakmai szempontok értékelése nem az ÖRT feladata, de azt azért megállapíthatjuk, hogy úgy tűnik, elsősorban a látogatottság és nem a célcsoport alapján jelentek meg a reklámok. A reklámok tárgya ugyanis elsősorban felnőtteknek szóló termék volt (Samsung a Gyerekdalok oldalon, alza.hu – Halász Judit oldalán, ágyneműhuzatok a Disneynél.) Az influencereknél megjelent például az Ikea, Fressnap, Salgó polcok, szabályozó szelepek és gyerekülés reklámja is, valamint a kormány kampánya. Az elvétve megjelenő néhány játék reklámja pedig kijelentő módban volt, és többnyire ingyenes online játékról szólt. (Pl. Egy kalandokkal teli lovasjáték – Barbie, és a célcsoportnak szólt a grammarly, és egy szakiskola tájékoztatója is.)
Izgalmas kaland volt a vizsgálat, büszke vagyok arra, hogy a digitális világ kihívásaira újszerű megoldásokkal keresi a választ az ÖRT. Megnyugtató, hogy nem találkoztunk tiltott termékek reklámjával – nyilatkozta Fazekas Ildikó az ÖRT igazgatója.
Tudatosan választottuk a tizenhárom évet az avatar személy korának, hiszen ettől a kortól regisztrálhat saját nevén például a Facebookra, de itthon hivatalosan még gyereknek számít. Lehet, hogy óvatosságból, lehet, hogy a célcsoport kicsiny száma miatt – nem tisztünk a miértekre keresni a választ -, de tény, hogy a gyerekeknek szóló reklámok elenyészőek voltak, sokkal inkább a meglévő reklámanyagokat helyezték el az általunk vizsgált oldalakon. Összességében elmondhatjuk, hogy szülőként nem szorult össze a gyomrunk, mint ÖRT pedig megnyugodva jelenthetjük, hogy nem találtunk problémát – tette hozzá Gerendi Zsolt az ÖRT főtitkára.
Kapcsolódó cikkeink
ÖRT-NKFH workshop: fókuszban az etikus reklámozás és a hatósági együttműködés
Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) és a Nemzeti Kereskedelmi és…
Tovább olvasom >A generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >ÖRT és NMHH közös workshop: Az emberi testkép ábrázolásának hatása a fogyasztókra
Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) és a Nemzeti Média- és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Árrésstop árnyékában: így alakulnak a húsvéti bevásárlás költségei 2025-ben
Az idei húsvéti bevásárlási szezon igazi meglepetése nem a csokinyúl…
Tovább olvasom >Innovatív gombafehérjés desszerteket fejlesztett az Eroski
A spanyol Eroski áruházlánc a catering terén vezető Ausolannal, az…
Tovább olvasom >Csökkenő születésszám, növekvő kihívások
A demográfiai trendek és a fogyasztói szokások alakulása egyaránt formálja…
Tovább olvasom >