Új lendületet vett a magyar tengeri konténerforgalom
Miután tavaly a Szuezi-csatorna lezárása és a globális útvonalak átszervezése súlyos fennakadásokat okozott, 2025 első negyedévében konszolidálódott és megerősödött a magyar tengeri konténeres áruszállítás: a forgalom látványosan, több mint 15 százalékkal nőtt. Az import fellendülését a gyárépítési hullám és az alacsony tengeri fuvardíjak hajtották, míg a déli kikötők ismét visszanyerték vezető szerepüket. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint ezzel a szektor ismét stabil növekedési pályára állt, bár az export gyengesége továbbra is intő jel.
Az MLSZKSZ 2025. első negyedévi értékelése alapján a magyarországi tengeri konténeres intermodális forgalom a várakozásokat meghaladva, 15,1 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest. Ez a javulás különösen biztató piaci korrekció a 2023 és 2024 közötti időszakban tapasztalt 13 százalékos visszaesést követően, így a két év átlagában nettó 2,1 százalékos növekedés realizálódott.
A növekedés elsődleges mozgatórugói a magyar gazdaság szerkezeti átalakulásából fakadnak: jelentős szerepet játszott a gyárépítési hullám, valamint a lakossági fogyasztás élénkülése, különösen a Délkelet-Ázsia felől érkező áruk tekintetében. A kilenc, magyar piacon aktív hajóstársaság közül hét társaságnál növekedett a forgalom, míg kettőnél kisebb visszaesés történt – ez a hajóstársasági piac konszolidációjának jele.
Felértékelődik a déli tengeri kapuk szerepe
A részletes irányforgalmi elemzések alapján világosan látszik, hogy a déli importforgalom továbbra is domináns: 51 152 TEU-ról 62 796 TEU-ra nőtt, ami több mint 20 százalékos emelkedést jelent. Ezzel szemben az északi irányú importforgalom enyhén csökkent (11 961 TEU-ról 11 644 TEU-ra). A déli kikötők így az összes tengeri forgalom 72,1 százalékát adták, míg az északi irány 27,9 százalékkal részesedett.
Az északi irányú forgalomban tapasztalható visszafogottság részben annak tudható be, hogy a tavalyi év során kialakított, a Szuezi-csatorna zárása miatt kényszerűen megváltoztatott hajózási útvonalak stabilizálódtak, és az adriai kikötők ismét megerősödtek szerepükben. A korábban kedvezőbb elérhetőségű északi kikötők így veszíthettek némi versenyelőnyükből.
Kedvező díjstruktúra a tengeri szállítás javára
2025 első negyedévében jelentős versenyelőnyt jelentett a tengeri fuvarozás számára, hogy a fuvardíjak jelentősen csökkentek. Míg tavaly a tengeri és selyemúti (vasúti) fuvarozási költségek hasonló szinten mozogtak, idén már a vasúti díjak több mint kétszeresét teszik ki a tengeri áraknak. Ez az árkülönbség az importforgalmat egyértelműen a tengeri szállítás irányába terelte.
Bár az összesített konténerforgalom pozitív képet mutat, az exportoldal teljesítménye továbbra is gyenge. Ennek főbb okai között szerepel az exporttermékek korlátozott versenyképessége a nem EU-s piacokon, valamint az autóipari szektor visszaesése, amely az export-orientált magyar ipar egyik kulcsterülete. A gyenge exportadatok ellenére az MLSZKSZ több hajóstársaságnál is növekedést tapasztalt az északi exportirányban, ami a piac strukturális átrendeződését is jelezheti.
Kiemelt szakmai fórum az intermodális szállítás jövőjéről
A magyar tengeri konténerforgalom dinamikus bővülése is megerősíti, hogy egyre nagyobb szükség van az intermodális szállítás fejlesztésére. Ezzel a céllal rendezi meg az MLSZKSZ az 5. Kelet-Európai Intermodális Konferenciát 2025. október 9-én, a budapesti Marriott Hotelben. A konferencia fókuszában a Kárpát-medence közlekedési infrastruktúrája, terminál- és kikötőfejlesztések, intermodális technológiák, támogatási rendszerek és új megoldások állnak. A rendezvény az árutulajdonosokat, szállítmányozókat és közúti fuvarozókat célozza meg, és lehetőséget kínál első kézből értesülni a legfrissebb szakmai trendekről, kihívásokról és megoldásokról. Három kerekasztal-beszélgetés és számos előadás várja a résztvevőket – a fenntarthatóság, a kikötői helyzetkép és a logisztika jövője is terítékre kerül.
A közleményben szereplő forgalmi adatok 100 százalékban lefedik a magyar tengeri konténeres intermodális piacot, mivel azok minden magyarországi terminál és piacon aktív hajóstársaság adatszolgáltatásán alapulnak.
Kapcsolódó cikkeink
Préda Máté a DODO új magyarországi vezetője
Az utolsó kilométeres, okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO Préda Mátét bízta…
Tovább olvasom >Megjelent a Debreceni Logisztikai és Kamion Terminál kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési hirdetmény
Jelentős mérföldkőhöz érkezett a debreceni észak-nyugati gazdasági övezet területén megvalósuló…
Tovább olvasom >A Waberer’s szállította a Zsolnay Fényfesztivál egyik legkülönlegesebb fényinstallációját
Amikor egy fényalkotás több mint ezer kilométerről érkezik, hogy a…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >