Új lendületet kapna az egységes piac: uniós stratégia a kereskedelmi akadályok lebontására
Az Európai Bizottság új stratégiával frissítené fel az egységes piacot: a cél, hogy a tagállamok közötti kereskedelmi akadályok felszámolásával növeljék az EU gazdasági teljesítményét és versenyképességét – különösen az USA-val és Kínával szemben. A tervezet szerint a címkézési szabályok harmonizálása, a digitális adminisztráció fejlesztése és a cégalapítás gyorsítása is a fő intézkedések között szerepel – mutat rá a G7.hu cikke.
Az egységes piac 1987 óta létezik, de a tagállamok közötti gazdasági integrációt még mindig számos nemzeti szintű szabályozás lassítja. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) becslései szerint ezek a korlátozások a termékek esetében 44, a szolgáltatásoknál pedig 110 százalékos effektív vámhatást eredményeznek. A Bizottság számításai szerint már egy 2,4%-os belső kereskedelmi élénkülés is ellensúlyozhatná az amerikai export 20%-os csökkenését – amely Donald Trump vámemelési politikája nyomán különösen aktuális kihívás.
A stratégia egyik kulcseleme a címkézési szabályok egységesítése: jelenleg az eltérő tagállami előírások jelentős többletköltséget jelentenek a vállalkozásoknak. Emellett napirenden van a digitális termékútlevelek bevezetése, amely átláthatóbbá tenné a termékek eredetét, összetételét és fenntarthatósági jellemzőit. Az adminisztrációs akadályok lebontásával egy jövőre induló program célja, hogy egy cég akár 48 órán belül megkezdhesse működését a regisztrációt követően.
Bár a stratégia számos ágazatot érint, a pénzügyi szektort – amely különösen alacsony szintű integrációt mutat az EU-n belül – nem foglalja magába. Ennek fejlesztését egy külön terv, a befektetési és megtakarítási unió irányozza elő.
A siker kulcsa azonban a tagállami együttműködés: a Bizottság javaslata szerint minden kormányzati vezetésben kellene lennie egy felelős személynek, aki számon kéri a nemzeti szinten megvalósuló uniós piacfejlesztési lépéseket. A tervezet előrehaladását 2026-ban értékelnék, és szükség esetén 2027-ben újabb törvénycsomag következhet.
Az egységes piac megerősítése nemcsak gazdasági kérdés, hanem geopolitikai válasz is – egy olyan világban, ahol a blokk saját belső erejére egyre nagyobb szüksége van.
Kapcsolódó cikkeink
Fulladásveszélyes cumik és mérgező esőkabátok: uniós vizsgálat alatt a Temu és a Shein termékáradata
Babacumik, amelyek fulladást okozhatnak, UV-szűrő nélküli napszemüvegek, tiltott vegyi anyagokat…
Tovább olvasom >Az infláció az eurózónában 2 százalékra, az EU-ban 2,3 százalékra gyorsult éves szinten
Gyorsult az infláció növekedése az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >Helyi gyártókkal lépne az uniós piacra a Temu
Egyre nagyobb hullámokat vet a Temu térnyerése Európában – most…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >