Új kihívások várnak a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi bolthálózatára
A 7-Eleven, a világ legnagyobb kiskereskedelmi bolthálózata, több mint 84 ezer üzletet üzemeltet 19 országban, és ezzel meghatározó szereplő a globális kereskedelmi szektorban. A vállalatot 1927-ben alapították Texasban, de az 1990-es években japán tulajdonba került egy felvásárlással. A 7-Eleven név eredetileg a reggel 7-től este 11-ig tartó nyitvatartásra utalt, azonban ma már sok boltjuk napi 24 órában működik, bár ezek jellemzően kisebb alapterületű boltok, nem versenyeznek közvetlenül a nagy szupermarket-láncokkal.
A kiskereskedelmi szektor újabb jelentős átalakulás előtt állhat, mivel a kanadai Alimentation Couche-Tard, a K Circle boltok tulajdonosa, bejelentette szándékát, hogy felvásárolná a 7-Eleven japán anyacégét. Ez a lépés egy szuperláncot hozna létre, amely az amerikai piac közel ötödét fedné le. Az ajánlott árról különböző hírek láttak napvilágot, de a Fortune üzleti lap szerint a felvásárlás értéke 86 milliárd dollárra tehető, ami magyar forintban több mint 30 ezer milliárd, azaz Magyarország éves GDP-jének közel felével egyenértékű.
A felvásárlási szándék bejelentése azonnal éreztette hatását a 7-Eleven részvényein, amelyek értéke egy nap alatt 23%-kal emelkedett. Ez arra utal, hogy a piac pozitívan értékeli az üzlet lehetőségét, és úgy véli, hogy a japán anyacég számára előnyös lenne az eladás. Ha az üzlet létrejön, ez lesz minden idők legnagyobb összegű japán cégfelvásárlása.
Azonban a felvásárlás még messze nem biztos. Az amerikai versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia az összeolvadást, ami komoly akadály lehet, tekintve, hogy az új vállalatóriás létrejötte torzíthatja a piaci versenyt. A Couche-Tard már találkozott ilyen problémával: 2021-ben a francia Carrefour láncot próbálta felvásárolni, de az üzletet végül a francia állam blokkolta.
A 7-Eleven jövője most a versenyhatóságok kezében van, és a következő hónapokban dőlhet el, hogy létrejön-e az új kiskereskedelmi szuperóriás. A piac figyelemmel kíséri a fejleményeket, hiszen a felvásárlás sikeres lezárása alapjaiban változtathatja meg a globális kiskereskedelmi térképet.
Kapcsolódó cikkeink
AM: január 1-jétől a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetniük a termelőket
Január 1-jétől a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetniük…
Tovább olvasom >Szupermarket üzletágának eladásáról tárgyal a Seven & I
Magántőkealapokat és másokat is megkeresett a japán Seven & I…
Tovább olvasom >Alkoholmentes italmárkát vásárolt a Diageo az Egyesült Államokban
Bejelentette a Diageo, hogy megvásárolta az alkoholmentes Ritual Zero Proof…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >