Új kihívások várnak a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi bolthálózatára
A 7-Eleven, a világ legnagyobb kiskereskedelmi bolthálózata, több mint 84 ezer üzletet üzemeltet 19 országban, és ezzel meghatározó szereplő a globális kereskedelmi szektorban. A vállalatot 1927-ben alapították Texasban, de az 1990-es években japán tulajdonba került egy felvásárlással. A 7-Eleven név eredetileg a reggel 7-től este 11-ig tartó nyitvatartásra utalt, azonban ma már sok boltjuk napi 24 órában működik, bár ezek jellemzően kisebb alapterületű boltok, nem versenyeznek közvetlenül a nagy szupermarket-láncokkal.

A felvásárlási szándék bejelentése azonnal éreztette hatását a 7-Eleven részvényein
A kiskereskedelmi szektor újabb jelentős átalakulás előtt állhat, mivel a kanadai Alimentation Couche-Tard, a K Circle boltok tulajdonosa, bejelentette szándékát, hogy felvásárolná a 7-Eleven japán anyacégét. Ez a lépés egy szuperláncot hozna létre, amely az amerikai piac közel ötödét fedné le. Az ajánlott árról különböző hírek láttak napvilágot, de a Fortune üzleti lap szerint a felvásárlás értéke 86 milliárd dollárra tehető, ami magyar forintban több mint 30 ezer milliárd, azaz Magyarország éves GDP-jének közel felével egyenértékű.
A felvásárlási szándék bejelentése azonnal éreztette hatását a 7-Eleven részvényein, amelyek értéke egy nap alatt 23%-kal emelkedett. Ez arra utal, hogy a piac pozitívan értékeli az üzlet lehetőségét, és úgy véli, hogy a japán anyacég számára előnyös lenne az eladás. Ha az üzlet létrejön, ez lesz minden idők legnagyobb összegű japán cégfelvásárlása.
Azonban a felvásárlás még messze nem biztos. Az amerikai versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia az összeolvadást, ami komoly akadály lehet, tekintve, hogy az új vállalatóriás létrejötte torzíthatja a piaci versenyt. A Couche-Tard már találkozott ilyen problémával: 2021-ben a francia Carrefour láncot próbálta felvásárolni, de az üzletet végül a francia állam blokkolta.
A 7-Eleven jövője most a versenyhatóságok kezében van, és a következő hónapokban dőlhet el, hogy létrejön-e az új kiskereskedelmi szuperóriás. A piac figyelemmel kíséri a fejleményeket, hiszen a felvásárlás sikeres lezárása alapjaiban változtathatja meg a globális kiskereskedelmi térképet.
Kapcsolódó cikkeink
Belép a Colgate-Palmolive a friss állateledelek piacára
Az ausztrál Prime100 friss állateledel-márka felvásárlásával lép be a Colgate-Palmolive…
Tovább olvasom >Megvette a Ferrero a Power Crunch fehérjesnack márkát
A Ferrero, a Nutella és a Ferrero Rocher gyártója, megvásárolta…
Tovább olvasom >Felvásárolja a L’Oréal a koreai Dr.G bőrápolási márkát
Megállapodást írt alá a L’Oréal Groupe a Gowoonsesang Cosmetics Co.,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >