Új kihívások előtt az Alko, Finnország állami kézben lévő sommelier-je
Az állami tulajdonú szeszesital-kereskedő, az Alko Finland szigorú jogi és társadalmi előírások mentén működik egy olyan üzletformátumban, amelyhez hasonlót sem találunk sehol máshol Európában. Ez az exkluzív riport azt mutatja be, miként próbálja magát a monopóliumként üzemelő lánc folyamatosan újrapozícionálni a fokozatosan liberalizálódó piacon.

Sebastian Rennack
international retail analyst
Aletos Retail
Az 1932-ben alapított alkoholos italokat árusító finn Alko ma is egyike azon kevés kiskereskedelmi lánnak Európában, amelyek állami tulajdonú monopóliumként működnek. A Szociális és Egészségügyi Minisztérium alá tartozó Alko indulásakor kizárólagos joggal értékesíthetett az országban az 5,5%-nál magasabb alkoholtartalmú italokat.
Még ma is eredeti küldetése határozza meg a vállalat működését, ami nem más, mint hogy az alkohollal kapcsolatos társadalmi károkat csökkentse, egyben gondosan összeválogatott, kiváló minőségű termékek kínáljon.
Az „ország sommelier-jeként” ismert Alko több mint 369 fizikai üzletet és több mint 110 rendelés-átvételi pontot üzemeltet Finnországban. Online üzletében körülbelül 11000 cikkelem található, míg az egyes üzletek a helyszíntől függően 500-2500 terméket kínálnak. A munkatársak személyre szabott tanácsadással szolgálnak, és az üzletekben olyan hangulatot igyekeznek kialakítani, amely inkább egy butik borüzletre, mint egy tipikus kiskereskedelmi üzletre emlékeztet.
A kereskedő esetében az in-store marketing szigorúan szabályozott: 22%-nál magasabb alkoholtartalmú italok esetében nem engedélyezett az árpromóció, a kirakatokban való hirdetés és a keresztértékesítés. A vásárlói korhatár-ellenőrzést szigorúan veszik, és az üzletek vasárnap zárva tartanak. A törvény szerint a 22%-nál magasabb alkoholtartalmú italok vásárlásának alsó korhatára 20 év, az ennél kevesebb alkoholt tartalmazó italok esetében pedig 18 év.
Az Alko továbbra is felelős szereplőként pozícionálja magát az alkoholos italok kategóriájában, szolgáltatásokat kínálva ahelyett, hogy a fogyasztás növelésére ösztönözne.
Ám helyzete változik, ugyanis 2024 júniusától a finn szupermarketek a korábbi 5,5%-os határértékkel szemben már 8%-os alkoholtartalmú fermentált italokat is árulhatnak. Ezt megelőzően 2018-ban pedig 4,7%-ról 5,5%-ra emelték az élelmiszerboltokban árusítható alkoholos italok esetében az ABV-határértéket.
Bár a 2024-es törvény az Alko termékválasztékának becslések szerint csak 4%-át érinti, a hatása mindenképpen érezhető volt. A kereskedő literben mért értékesítési volumene csak 2024 júniusában 8%-kal, az első félévben összességében pedig 5,5%-kal esett vissza. Ahogy a vállalat egyik képviselője a Just Drinksnek elmondta: a vásárlók számára elérhető értékesítési pontok száma megtizenkétszereződött, az értékesítési idő pedig 20%-kal lett hosszabb, ami alapvetően megváltoztatta a piaci dinamikát.
Ebben a heyzetben felmerül a kérdés, vajon releváns maradhat-e egy állami alkoholkereskedő egy liberalizálódó piacon? Az Alko egyelőre továbbra is „fehér hollónak” számít a modern kiskereskedelemben, hisz küldetése nem a növekedés, hanem a fogyasztás visszafogása.

A Jumbo bevásárlóközpontban található Alko üzlet letisztult, prémium hangulatot árasztó bejárata környékén – összhangban a lánc küldetésével – egyetlen promóciós anyag sincs. Újdonság viszont, hogy a vásárlókat táblák tájékoztatják arról, hogy „a polcok körülbelül 11 órakor kerülnek feltöltésre”.

Az Alko üzletek finn és svéd nyelvű, egyértelmű feliratokkal segítik a vásárlókat a szeszes italok, sörök és kevert italok kategóriái közötti eligazodásában. A boltbelső elrendezése tágas, a látványt nem töri meg egyetlen akciós hirdetés sem, ami összecseng a kereskedő azon szándékával, hogy az impulzusvásárlások ösztönzése helyett a tanácsadásra összpontosítson.

Az „Erikoiserä” (Különleges kiadás) tábla alatt az Alko limitált kiadású borokat mutat be. A meleg fények és a többnyelvű krétatábla alapú feliratok teszik e tér hangulatát vonzóbbá a szokásos kiskereskedelmi polcok látványánál.

A rosé pezsgők szezonális kihelyezésénél finn és svéd nyelvű, krétatábla alapú feliratok irányítják a figyelmet a tavaszi kedvencekre. A butikszerű elrendezésben a hangsúly nem az árakon van – inkább egyfajta vizuális történetmesélés segíti a felfedezést.

Egy polcvégen elhelyezett tábla invitálja a vásárlókat a világ borvidékeinek felfedezésére, ami újfent az Alko edukációs szerepét erősíti a promóciós szereppel szemben. A kétnyelvű üzenet játékos, nem a kereskedelemben szokásos nyelvet használ: „Ha Ön a borvidékekkel kapcsolatos tudásra szomjazik, látogasson el az alko.fi/viinialueet oldalra.”, amely az Alko weboldalára vezet.

Az Alko termékinformációs címkéi teljes átláthatóságot kínálnak: többnyelvű kóstolási jegyzeteket, étel-ital párosításra vonatkozó ikonokat és digitális QR-kódos hozzáférést kínálnak. Az egyedi fa tartók használata a kiskereskedő prémium pozícionálását és fenntarthatóságra való összpontosítását támogatja.

Az Alko jelölésrendszere egyetlen pontból is azonnali tájékozódást tesz lehetővé. A kétnyelvű mennyezeti és fali táblák egyértelműen jelzik a részlegeket, a származási országokat és a kiszereléstípusokat, így még a boltba első alkalommal látogatók is képesek rendkívül könnyen eligazodni

Az Alko a feltűnő promóciós displayek helyett egyszerű fa keretezéssel és minimális jelöléssel ellátott, szerény polcvégeket választott. A bolt elrendezésében egyértelműen elkülönülnek a kevert italok, a desszertborokat és szeszes italok. Az RTD (Ready to Drink) szegmens az üzlet hátsó részében kapott helyet, ahol színes, egyadagos dobozokban jelenik meg a kényelem és a tudatos fogyasztás által vezérelt, növekvő kategória.

A bag-in-box borok külön helyet és kétnyelvű jelölést kapnak az Alko-ban, ami tükrözi fontosságukat a finn borfogyasztásban. Az országok és ízprofilok szerinti egyértelmű polcjelölés segíti a vásárlók magabiztos eligazodását a széles választékban. További előny, hogy ez a csomagolás egyben a legfenntarthatóbb is – a hagyományos üvegpalackoknál lényegesen kisebb CO₂-kibocsátású.

Ez a különleges, klímatudatosságra felhívó display a nehéz üvegpalackoktól a bag-in-boxig a különféle alkoholosital-csomagolások CO₂-hatását hasonlítja össze. Az „A csomagolás nem ízlés kérdése. Klímakérdés.” üzenettel az Alko a választék bemutatását fenntarthatósági edukációval kapcsolja össze.

A pezsgős részleg vizuális megjelenését egy falba épített digitális képernyő emeli, amely étel-ital párosítási javaslatokat és szezonális akciókat mutat be. A kategória prémium jellege ellenére a termékkihelyezés letisztult és visszafogott, alátámasztva az Alko borértékesítéshez való közelítését, mely a gyakorlati tanácsadást helyezi előtérbe.

A dedikált hűtött részleg pezsgőket és más, azonnal fogyasztható italokat kínál, a kényelmi szempontot előtérbe helyezve és árpromóciók nélkül. A háromnyelvű – finn, svéd és angol – feliratok révén a szolgáltatás minden – még a külföldi – vásárlók számára is – intuitív és könnyen hozzáférhető.

A krétatábla stílusú „a munkatársak ajánlata” feliratok személyes hangulatot teremtenek az Alko borválasztéka körül és átgondolt ajánlásokat kínálnak a vásárlóknak. A termékek megnevezése és ára szakértő módon, ám informális hangnemben, kézírással jelenik meg.

A nemzetközi választékot és a fenntarthatóságot ötvöző, jól strukturált display-en az Alko könnyű, tasakos borokat mutat be. A kompakt csomagolás még a bag-in-box formátumoknál is kisebb CO₂-kibocsátású, így stílusosan kínál klímabarát választást anélkül, hogy a minőség terén kompromisszumot igényelne.

„Segítő szimbólumok”: egy központi információs tábla magyarázza az Alko címkéin szereplő, az ízprofilokat, párosítási javaslatokat és termékjellemzőket jelző szimbólumok jelentését. A rum és brandy részlegen a promóciós táblák helyett oktató táblák láthatók, támogatva az Alko szakértő útmutatásra épülő kiskereskedelmi modelljét.

A hátsó falon elhelyezett digitális képernyő az árkommunikáció helyett étel-bor párosításokat népszerűsít. A „Risotto Milanese és citrusos fehérbor” receptje a kijelzőn az Alko weboldalára mutat, még hangsúlyosabbá téve a kereskedő tanácsadói szerepvállalását.

Az Alko alkoholmentes részlege maximum 0,5% alkoholtartalmú italokat kínál finn és svéd nyelven. A stílusos berendezés és a választék teljessége jól mutatja, hogy ezek a termékek ugyanolyan figyelmet kapnak a polcokon, mint alkoholos változataik.
Kapcsolódó cikkeink
400 millió euróból épít csokigyárat a Fazer Finnországban
A finn Fazer csoport bejelentette, hogy mégis megvalósítja új csokoládégyárának…
Tovább olvasom >Közép-Európa a non-food diszkontok célkeresztjében
Az Action, a Woolworth és a Tedi Közép- és Délkelet-Európában…
Tovább olvasom >La Cocoș: „Többet kevesebbért” – raktáráruház csak márkáknak!
Sebastian Rennack kiskereskedelmi szakértő alábbi képes összeállításában Románia leggyorsabban növekvő…
Tovább olvasom >További cikkeink
OKSZ: Átlátszó szőnyeg alá söpri az inflációt az árrésstop
A lakosság háromnegyede szerint emelkednek az élelmiszerárak Magyarországon, és ebben…
Tovább olvasom >Védelmet kapnak a húskészítmények elnevezései – irányt mutat az Európai Bizottság új javaslata
Újabb lépést tesz az átláthatóbb és tisztességesebb élelmiszerpiac irányába az…
Tovább olvasom >Dübörög a dinnyeszezon, elindult a kampány
Idén is elindult a nyár egyik legkedveltebb gyümölcsének, a hazai…
Tovább olvasom >