Új hullámok a logisztikában
A globális ellátási láncok és logisztikai rendszerek működésének optimalizálása soha nem volt még olyan kritikus jelentőségű, mint napjainkban. Az FMCG szektorban különösen nagy hangsúlyt kapnak a hatékony raktározási és logisztikai folyamatok, hiszen ezek alapvetően meghatározzák a termékek piacra jutási idejét és a végső fogyasztók elégedettségét. A modern technológiák rohamos fejlődése új lehetőségeket teremtett a raktárak és a logisztikai rendszerek hatékonyságának növelésére.
A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.
A fogyasztói szokások változása, az e-kereskedelem növekedése és a gyors szállítások iránti igény mind meghatározó tényezők a logisztikai szektorban. A hazánkba települő gyárak és üzemek megjelenése jelentős és komplex hatást gyakorol a piacra, növelve a fuvarozási és raktározási szolgáltatások iránti keresletet, valamint a technológiai fejlesztések és infrastrukturális beruházások igényét. Emellett a digitalizáció, az új technológiák alkalmazása is elengedhetetlen a szolgáltatók körében a versenyképesség megőrzése érdekében.
– A raktárak ma már nemcsak az áruk fizikai tárolását, disztribúcióját végzik, hanem a jelen egyik legfontosabb nyersanyagát, az adatokat is kezelik, amellyel segítik az ellátási lánc optimális működtetését – avat be Panyi Mihály, a Magyar Posta Zrt. csomaglogisztikai technológia és termékmenedzsment-igazgatója.
Erősödő fulfillment vonal
A Magyar Posta a csomaglogisztikai szolgáltatásait MPL márkanév alatt nyújtja. Célja, hogy egy fenntarthatóan működő nemzeti vállalat legyen, amely hosszú távon is versenyképes és hatékony, megfelelve a 21. századi változó ügyféligényeknek.
– A Magyar Posta SMART by MPL fulfillment szolgáltatása egy komplex, saját fejlesztésű management rendszer. 2000 m2 áll rendelkezésére a partnerek kiszervezett logisztikai tevékenységének kiszolgálására. A fulfillment központ 800 m2 robotizált kapacitással, 10 csomagolóállomáson, akár napi 1000 csomag előállítását is el tudja látni. Az elmúlt évek piaci trendjei azt mutatták, hogy jó döntés volt az MPL csomagautomata-hálózat bővítése is – informálja lapunkat Panyi Mihály.
Terveik szerint 2025 őszén felépítik a csomagfeldolgozó logisztikai központjukat, ahol óránként nagyjából 30 000 db csomagküldemény feldolgozására képes korszerű, automatizált válogató, feldolgozó gépsor telepítése is megvalósul. Még az idén 700 MPL csomagautomata áll szolgálatba hálózatukban, 2025-re pedig már 1000 eszközzel terveznek.
Fókuszban a fogyasztói igények
Balázs Attila, a GLS Hungary ügyvezető igazgatója arról számol be, hogy egyre népszerűbb a nagyméretű csomagok szállítására specializálódott GLS XXL szolgáltatásuk, amelyet alig több mint egy évvel ezelőtt vezettek be. Lehetővé teszi akár 80 kg-os és 2,5 méter hosszúságú csomagok gyors és megbízható eljuttatását az ország bármely pontjára, mindössze egy munkanapos átfutási idővel.
– Mindemellett folyamatosan bővül a fix átadópontjainkat használók köre is, amelyekből jelenleg több mint 2900 található országszerte. Hálózatunkban mintegy 1070 GLS CsomagPont és közel 1850 GLS Automata üzemel. Ezek közül a csomagautomaták különösen sikeresek, köszönhetően annak, hogy döntő többségük 0–24 órában elérhető, így mindenki a saját időbeosztásához igazodva veheti át és adhatja fel csomagjait. Célunk, hogy minél szélesebb kör számára tegyük elérhetővé rugalmas szolgáltatásainkat, ezért folyamatosan növeljük átadópontjaink számát – jelzi Balázs Attila. Hozzáteszi: arra törekszünk, hogy mindig a legjobbat nyújtsuk, ezért rendszeresen monitorozzuk a piaci igényeket és lehetőségeket, hogy még jobban megfelelhessünk partnereink jelenlegi és jövőbeni elvárásainak.
Nemrégiben vezették be a Locker Return Service-t, vagyis a GLS Automatán keresztüli visszáru-szolgáltatást, amelyet webáruházak számára kínálnak.
– Ennek köszönhetően a vásárlók már címke nyomtatása nélkül, csomagautomatákon keresztül is vissza tudják küldeni a csomagokat a feladónak – tudjuk meg a GLS Hungary ügyvezető igazgatójától.
Rugalmas alkalmazkodás
A piac koncentrálódik, a forgalomnak egyre nagyobb hányada összpontosul a legnagyobb e-kereskedőknél. A fulfillment szolgáltatók belépése tovább növeli a piaci koncentrációt, a cégek pedig rapid tempóban bővítik szolgáltatási palettájukat.
A hazai piac nagyon árérzékeny, ennek ellenére a logisztikai szolgáltatók költségei megnövekedtek, ugyanazt a színvonalat magasabb költségekkel tudják szavatolni.
– Mind nagyobb népszerűségnek örvend a fulfillment, bár ennek vannak korlátai, és nem minden termék esetében lehetséges kiszervezni a logisztikát. Ezenkívül számos felvásárlást, összeolvadást, racionalizálást, befektetői együttműködést láthattunk idén megvalósulni a magyar piacon – nyújt betekintést Bory László, a DHL Express Magyarország kereskedelmi és marketingigazgatója.
Kiemelkedő vámtevékenység
A DHL Express Magyarország kulcsszolgáltatása a légi szállítás, az úgynevezett Time Definite International. Saját flottával rendelkező hálózatban valósítják meg az 1-2-3 napos szállítást a világ 220 országába és területére, expressz, nyomkövetéssel.
– Egyre inkább látjuk a még ennél is gyorsabb szolgáltatásra való igényt, például gyártócégek, orvosi minták vagy különleges élelmiszerek szállítása során. 3000 kg-ig (1000 kg darabonként) szállítunk, prémium szolgáltatásként ajánljuk az országonként elérhető 9, 10:30 vagy 12:00 előtti kézbesítést. Csomagolóanyagot biztosítunk, és egyedi megoldásokat kínálunk, úgymint borosdoboz, hűtődobozok jégakkuval vagy szárazjéggel – sorolja Bory László.
Kiemeli vámcsoportjuk tevékenységét is, amely különféle szolgáltatásokkal igyekszik enyhíteni a világgazdaságban felmerülő, vámterületre irányuló szállításokhoz kapcsolódó vámkérdéseket.
– Ügyfeleink dedikált kapcsolattartó kollégával rendelkeznek, aki segíti őket abban, hogy zökkenőmentes legyen a vállalkozásukhoz kapcsolódó logisztika, illetve tanácsadóként is mellettük állnak, hogy minél teljes körűbben kiaknázhassák a kereskedelemben rejlő lehetőségeiket. Iparági adatokat, kutatásokat, trendeket osztanak meg velük, akik ez alapján optimalizálni tudják logisztikájukat, vagy éppen ez alapján lesznek képesek terjeszkedni a világban – világít rá a DHL Express Magyarország kereskedelmi és marketingigazgatója.
Zöld alternatívák
A Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL számos szolgáltatással áll rendelkezésre.
– Félautomata copack gépeket helyeztünk üzembe az FMCG-termékek számára, és megkezdtük a voice picking alapú fulfillment módszerek bevezetését is. Emellett növeltük a belvárosi terítő fuvarozásban részt vevő kisautók számát, amelyek főként a HoReCa-üzletek igényeit szolgálják ki – ismerteti Garamvölgyi Glória, a WSZL társügyvezetője.
A fenntarthatóság érdekében nem csupán gyarapítják az elektromos és LNG-járműveik számát, de megismerve a megbízóik lehetőségeit és igényeit, hosszú távú, egyedi zöld koncepciókat dolgoznak ki számukra.
– Az e-commerce szolgáltatásaink iránt is egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik, mind az elektronika, mind az FMCG-gyártók részéről. Kínai partnereinkkel közösen teljes lefedettséget tudunk biztosítani a Távol-Kelet és Magyarország közötti szakaszon, gyártótól a B2C szállításig, beleértve az IOSS rendszerben való vámolást is. De portfóliónk egyik kulcsüzletágában is egyre növekszik a jelenlétünk, ugyanis a különféle inhouse szolgáltatások terén, legyen az automotive szektor vagy egyéb ipar logisztikai gyártáskiszolgálás, jelentős tapasztalattal bírunk nagy volumenű betanított munkaerő gyors kihelyezésében – nyilatkozza Garamvölgyi Glória, aki azt is elárulja, hogy az elmúlt időszakban adták át 47 000 m2-es ecseri logisztikai központjukat, amely főként elektronikai termékek kiszolgálását fogja ellátni, továbbá XD-központja lesz egyre növekvő HD-üzletáguknak is. A jövő évre készül el Debrecenben egy 22 000 m2-es raktár, az ottani automotive igények kiszolgálására.
Szigorodó szabályozások
Varga László, a DPD Hungary Kft. értékesítési és marketingigazgatója az idei lényeges változások között említi azt az új kormányrendeletet, miszerint minden Magyarországon forgalmazó webáruház köteles a Magyar Postát feltüntetni a kiszállítást végző cégek között.
– Ez a hirtelen rendelkezés rengeteg kérdést vetett fel a piac konkurensei és az ügyfelek körében – mondja Varga László.
Érdemleges változás még az útdíjak emelése is, mind Magyarországon, mind a környező országokban. Emellett az EU-szabályozások folyamatos módosulásait is le kell követniük a logisztikai szolgáltató vállalatoknak. Az egyik ilyen az EU Kibocsátáskereskedelmi Rendszerének (ETS) kiterjesztése a tengeri szállításokra, amelynek keretében az EU-ba irányuló, vagy onnan kiinduló hajózási tevékenységek is a kibocsátási kvóták hatálya alá kerülnek. Mindezeken túl, előráláthatóan az EU által bevezetett Szén-dioxid Határigazítási Mechanizmus (CBAM) is hatással lesz a logisztikai piacra, mivel az EU-n kívülről importált szénintenzív termékekre külön adót vezetnek be.
Egyszerűen, gyorsan
A DPD Hungary Kft. újdonsága a Wine Logistics, amelynek keretében teljes körű garanciával vállalja palackozott termékek szállítását. Logisztikai folyamatai által minden küldemény egyszerűen nyomon követhető, megbízható és környezettudatos szállítási opciókkal.
– Belföldi és nemzetközi lefedettségünk révén prémium szolgáltatásainkkal és digitalizációs megoldásainkkal szolgáljuk ki ügyfeleinket. Alapszolgáltatásaink közé tartoznak háztól házig történő szállítási módjaink, időgarantált másnapi kézbesítéssel és 1 órás kézbesítési időablakkal. Alternatív kézbesítési módokat is hozzáférhetővé teszünk, országszerte több mint 800 csomagponttal és csaknem 200 csomagautomatával – jegyzi meg Varga László.
A második félév fókusza a csomagautomatáik számának növelése, amelyhez beszerzési projektjük jelenleg is zajlik. Céljuk, hogy év végéig 480 db csomagautomata gondoskodjon az átvételi és feladási lehetőségekről.
Fokozódó igények
Továbbra is jellemző, hogy egyre kisebb raktárkészletet tartanak a kereskedők, viszont egyre szélesebb termékportfóliót kínálnak. Idén is előtérben van a költséghatékony csomagolás és a gyors, minőségi kiszolgálás. A kereskedők így próbálják alacsonyan tartani költségeiket és ellensúlyozni a raktárkészlet hiányából fakadó lassabb kiszolgálást.
Erősödik az igény arra, hogy a megrendelt termékek minél hamarabb, lehetőleg másnap megérkezzenek, és hogy a kézbesítési időablakot a szolgáltató pontosan tartsa be. Elvárás, hogy a kézbesítés időpontját és helyszínét az ügyfél szabhassa meg, valamint az is, hogy a visszárukezelés egyszerű és gyors legyen.
– Az egyre növekvő környezetvédelmi előírások és elvárások miatt a logisztikai szolgáltató vállalatoknak fenntarthatóbb stratégiát kell kialakítaniuk. Ez magában foglalja az energiahatékonyabb járművek és raktárak használatát, valamint a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló intézkedéseket – vázolja Fábián Tamás, a Ghibli Cégcsoport stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója.
Bővülő raktárkapacitás
A Ghibli Cégcsoport gyors, pontos és magas minőségű szállításokat garantál partnereinek, valamint az áruk naprakész nyomon követését, és szinte azonnali POD-elérést saját fejlesztésű mobilapplikációjával.
– Több mint 100 000 m2 raktárkapacitásunkkal országszerte 7 helyszínen kínálunk komplex raktárlogisztikai szolgáltatásokat. Raktárainkban automatizált rendszerek is segítik a termékek gyors és hatékony kezelését. Export és import viszonylatban közúti, légi, vasúti és tengeri szállításokhoz kapcsolódóan egyaránt vállalunk teljes körű vámügyintézést, maximálisan igazodva ügyfeleink igényeihez. Cégünk több mint 15 különböző vámengedéllyel, valamint AEO-F tanúsítvánnyal rendelkezik, ami hozzájárul az egyszerűsített vámeljáráshoz. Napi több mint 350 000 vámkezelést végzünk a Budapest Airport területén található raktárainkban, nagy teljesítményű szortírozógépeinkkel, ezáltal a reptér vámkezelési darabszámának 98%-a kötődik a Ghibli nevéhez – informál Fábián Tamás.
Több, szállítmányozó cégeket tömörítő nemzetközi világhálózat kizárólagos magyar tagjaként az árukat a lehető legkedvezőbb feltételekkel tudják eljuttatni a világ szinte bármely országába, földön, vízen vagy levegőben.
– Idén került átadásra Vácon egy okosraktárunk, ahol az automatizált működést 700 robot támogatja, több mint 30 000 m2 raktárterületen. Jövőre a jelenlegi raktárkapacitásaink számottevő bővítését tervezzük, Debrecenben 20 000 m2-rel fog növekedni a kapacitásunk, 2026-ban és 2027-ben pedig további raktárkapacitás-bővítés van kilátásban – vetíti előre a stratégiai és üzletfejlesztési igazgató.
Kihívások sora
Schmidt Dániel, a Boxy Logisztikai Zrt. chief strategy officere arra hívja fel a figyelmet, hogy a kiscsomag-logisztika – amely nagyban függ ez e-kereskedelemtől – igencsak szenved. Ezt a cégek a távol-keleti volumenek kezelésével próbálják ellensúlyozni, ezek a mennyiségek viszont ártanak a belföldi kiszolgálás színvonalának.
Véleménye szerint az egyik legnagyobb fejfájást továbbra is a munkaerő kérdése okozza. Amellett, hogy két számjegyű bérinflációval kell szembenézni, a nyugatra való elvándorlás és az autó és akkumulátorgyárak is folyamatos konkurenciát jelentenek, elszívják a munkaerőt a logisztikából.
Visszárukezelés
A Boxy Logisztikai Zrt. egyre több megkeresést kap az FMCG szektorból, így fokozott figyelmet fordít ezekre az igényekre.
– Biztosítunk webshopkiszolgálást, lejáratkezelést, nyereményjátékok kezelését, csomagtermék-összeállítást és visszárukezelést. Emellett, ha az FMCG-igények továbbra is tartósan jelentkeznek, akkor akár hűtött/fagyasztott raktári kapacitások kiépítésén is el fogunk gondolkodni – tájékoztat Schmidt Dániel.
Az alap fulfillment szolgáltatás mellett a nemrég elindított komplex visszárukezelési megoldásuk is kifejezetten népszerű, amellyel az át nem vett, akár 14 napos elállás miatt visszaküldött csomagokat is kezelik.
– Nálunk a termékfejlesztés folyamatos. Minden ügyfélvisszajelzést mérlegelünk, és akár napokon belül reagálunk is rá, ha szükséges – mondja a chief strategy officer.
Automatizált raktárak
Palasik Márton, az SSI Schäfer Systems International Kft. értékesítési igazgatója arról számol be, hogy az elmúlt időszakban jelentős változások történtek az automata raktározási rendszerek fejlesztésében és bővítésében. Az ügyfelek számára különösen fontosak az állami pályázatok, amelyek támogatják a logisztikai rendszerek fejlesztését. Az SSI SCHÄFER aktívan figyelemmel kíséri ezeket a lehetőségeket, és segíti partnereit a pályázatok benyújtásában és a szükséges dokumentáció elkészítésében. A megfelelő pályázati források igénybevételével az ügyfelek jelentős költségmegtakarítást érhetnek el, miközben modernizálják és bővítik automatizált rendszereiket.
– Az állami pályázatok fontos szerepet játszanak a logisztikai rendszerek fejlesztésében. Az SSI SCHÄFER elkötelezett amellett, hogy ügyfeleinek segítséget nyújtson a pályázati folyamatokban, ezzel is hozzájárulva a hatékonyabb és korszerűbb raktározási megoldások eléréséhez – emeli ki Palasik Márton.
A legnépszerűbb szolgáltatásaik közé tartoznak az automatizált raktározási módszerek, mint például a magasraktári rendszerek és a dinamikus tárolási lehetőségek. A közeljövőben az SSI SCHÄFER tervezi az adatvezérelt eljárások és a mesterséges intelligencia alkalmazásának bővítését a raktározási és logisztikai rendszereikben. Emellett nagy hangsúlyt fektetnek a fenntarthatósági funkciók fejlesztésére, hogy segítsenek ügyfeleiknek a környezetbarát működés megvalósításában.
Az automatizált rendszerek iránti kereslet jelentősen megnőtt, különösen a kiszervezett logisztikai és fulfillment szolgáltatások terén. Ez a tendencia komoly automatizálási potenciált rejt magában, így az SSI SCHÄFER folyamatosan nyomon követi a fejleményeket, és egyeztet partnereivel, hogy hogyan tudják a leghatékonyabban támogatni őket.
– Egyre nagyobb az igény az integrált és testre szabott megoldásokra, amelyek nemcsak a raktározási feladatokat látják el, hanem a teljes ellátási láncot lefedik. Az ilyen komplex rendszerek lehetővé teszik a hatékonyabb és költséghatékonyabb működést – avat be a szakember.
Támogató szoftverek
Szabó Endre, a GLABS LSS KFT. ügyvezetője úgy látja, szinte mindenhol előtérbe került a raktári operáció optimalizálása. Ennek egyik eszköze a rakodások hatékony szervezése, illetve a rakodáshoz szükséges humán és műszaki erőforrások legoptimálisabb kihasználtsága.
– A rakodási folyamatok kezelésére, tervezésére és az ezzel kapcsolatos folyamatok pontos mérésére nyújtanak megoldást GLABs szoftvercsaládunk Time Slot management és Yard management moduljai, amelyek iránt az elmúlt fél évben érezhetően aktívabb az érdeklődés. Érdekes tendencia, hogy már nemcsak a gyártó és a raktározási szektorból, hanem az építőiparból, építkezéslogisztika területről, valamint a kiskereskedelmi szektorból is egyre több megkeresést kapunk. A gazdasági változásokkal ezeken a területeken is megjelent az igény a rakodás tervezésével elérhető átláthatóság- és hatékonyságnövelésre – tudjuk meg Szabó Endrétől.
Jelenleg is több rakodásmanagementszoftver-bevezetési projektjük fut a retail kereskedelem területen, melyek a korábban megszokott modelltől eltérően nem a központi, disztribúciós raktári oldalon folynak, hanem az áruházakban. A TSM és a YARD használatával az áruházak is képesek lesznek a rakodásaik tervezésére és rakodási erőforrásaik (humánerőforrás, targonca, béka) optimalizálására, ami jelentős hatékonyságnövelést jelent majd számukra.
– Az első féléves fejlesztéseink kifejezetten a felek közötti kommunikációt helyezték fókuszba, míg második féléves újításaink között a hatékonyságot optimalizáló fejlesztéseken túl a fenntarthatóság támogatására is koncentrálunk – közli az ügyvezető.
Raktári robotok
Horváth Zoltán, a Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezetője szerint vállalatuk legnagyobb előnye, hogy teljes körű szolgáltatást nyújtanak a koncepció kialakításától a termékeken, az implementáción és az üzemeltetést támogató szolgáltatásokon keresztül egészen a gépek újrahasznosításáig.
– Tavaly március óta a Jungheinrich már kizárólag elektromos meghajtású targoncákat gyárt, így a fejlesztéseink is mind a fenntartható, hatékony működés irányába mutatnak. Évről évre egyre nagyobb az igény a biztonsági megoldások iránt is, így a hagyományos gépek, hardverek mellett a szoftveres alkalmazások terén is újabb rendszereket – mint például az intelligens kamerarendszereket – vezetünk be – ismerteti Horváth Zoltán.
Intralogisztikai termékeik szinte 100%-ban a villamosításra, valamint a környezetbarát teljesítmény és tartósság érdekében a lítium-ion technológia növekvő arányára támaszkodnak. A tavalyi évben ismét, sorozatban harmadszor nyerte el a vállalat az EcoVadis platina tanúsítványát, mellyel a világ legfenntarthatóbb vállalatainak legjobb 1%-ába tartozik.
– A legegyértelműbb irány a mobil robotok fejlődése és tömeges megjelenése. Kiemelkedő hangsúlyt kap a környezetbarát üzemeltetés, az ezekhez tartozó biztonsági tényezők, illetve az új típusú digitális szolgáltatások. A finanszírozási lehetőségeknek is fejlődniük kell, hogy ezek egyre szélesebb körben, kis- és középvállalatok számára is elérhetőek és megvalósíthatóak legyenek – néz a jövőbe az ügyvezető.
Okosodó raklapok
Polgár Ferenc, a P&P Budafok Kft. ügyvezető igazgatója a múlt év végén és ez év elején a raklapok iránti kereslet visszaesését tapasztalta.
– Legerőteljesebben az Ukrajnában zajló háború befolyásolja a piacot. Az ukrán raklap lenyomta a hazai piaci árakat, sok hazai fűrészüzem és raklapgyártó nehéz helyzetbe került emiatt. Másrészről viszont az ukrán fenyő és a fűrészelés minősége kiváló, az onnan származó raklapok jobbak, mint az itthoniak – emlékeztet Polgár Ferenc.
Meglátása szerint, mint minden eszköz, így a rakodólapok is a digitalizáció irányába mozdulnak el. Az áruk nyomon követése, folyamatos ellenőrzése egyre nagyobb igény, amit a rakodólap – mint gyűjtőcsomagolás – nyomon követése nagyban segít. Ezért már évek óta zajlik a raklapok „okosítása”.
– Legutóbb az EPAL cég mutatta be új, „smart” innovációját. Eszerint minden egyes raklap tuskójára QR-kódot festenek, amit bárki leolvashat egy mobiltelefon segítségével. Mivel olcsó és a világon bárhol használható, bizonyára nagy segítség lesz a logisztikában – jósolja az ügyvezető igazgató.
A közelmúltban megnövelték a raktárkapacitásukat annak érdekében, hogy folyamatosan megbízható minőségben tudjanak raklapokat kínálni. Környezetvédelmi törekvéseik részeként használt raklapok felújításával és javításával igyekeznek azok életútját meghosszabbítani. //
Kapcsolódó cikkeink
A GLS Hungary mindent előkészített, hogy az ünnepi csomagok is időben célba érjenek
Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a…
Tovább olvasom >Támogatás nélkül valósítja meg debreceni raktárfejlesztését a Waberer’s
A Waberer’s bejelentette, hogy raktárlogisztikai fejlesztést tervez Debrecen kiemelt ipari…
Tovább olvasom >Verseny az idővel
A hatékony árukiszállítási stratégiák kidolgozása nemcsak a költségek optimalizálása miatt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >