Új fókusz a SPAR magyarországi stratégiájában
A cég növekedésének forrása a jövőben a franchise hálózat, amellyel a családi magánkereskedők számára biztosít fejlődési lehetőséget a cég. Az új üzletek nyitása mellett csaknem 70-en jelentkeztek a SPAR dolgozói közül, hogy átvennének egy már működő üzletegységet a partnerprogram keretében.
Jelenleg 24 franchise partnere van a SPAR-nak Magyarországon, alapterülettől függően SPAR Market vagy SPAR Partner néven, valamint 5 üzletegység SPAR Express néven működik OMV töltőállomások mellett. Az első franchise üzlet 2012-ben nyílt meg Móron. A vállalat újragondolt stratégiája alapján a franchise partnerek száma a 2015-ös üzleti évben jelentősen növekedni fog, pontos áruházszámot azonban a SPAR még nem tud nyilvánosságra hozni, hiszen előkészítő tárgyalások folynak a lehetséges partnerekkel. Az érdeklődést jól mutatja, hogy egy vállalaton belüli felhívásra mintegy 70 munkatárs jelentkezett, hogy ők is szívesen átvennének vállalkozóként – a SPAR franchise keretében – egy-egy üzletegységet. A jelentkezők és az áruházak alkalmasságának vizsgálata hamarosan megkezdődik.
A SPAR a jövőben nagyobb hangsúlyt fektet a franchise népszerűsítésére a hazai piacon, azt remélve, hogy több magán kiskereskedő csatlakozik az osztrák családi tulajdonban lévő válla-lathoz.
– A SPAR franchise egyet jelent a világ több mint 30 országában: jó árszínvonalat, garantáltan jó minőséget, széles áruválasztékot, illetve változatlan árat a sajátmárkás termékekre vonatkozóan, minden üzletben. Az osztrák SPAR áruházak mintegy fele szintén franchise rend-szerben működik, s a márka 1932-es indulása óta a franchise jelentős szerepet tölt be, így joggal mondhatjuk, hogy az újragondolt stratégiájával a SPAR Magyarországon is visszatért a gyökereihez – mondta Erwin Schmuck, a SPAR Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a SPAR budapesti sajtótájékoztatóján. Hangsúlyozta: a franchise partnerrel való együttműködés során a kiskereskedők teljes önállóságukat megtartják, boltjaik választéka azonban nő, s élvezhetik a SPAR több szolgáltatását, mint például a heti hatszori szállítást, a saját húsüzem sertés és marha termékeit, a széleskörű marketingtámogatást, a korszerű informatikai rendszert, illetve a lojalitás promóciókat és a SuperShop hűségprogramot. A vásárlók ugyanakkor kedvezőbb fogyasztói árakkal, szélesebb áruválasztékkal és színvonalas kiszolgálással találkozhatnak.
A szupermarketek átadása-átvétele 2015 tavaszán indulhat el. A SPAR 2015-ös tervei szerint – a jelenlegi adópolitika következményeként – elmarad 8 új üzlet megnyitása, illetve országszerte mintegy 30 áruház korszerűsítése, felújítása. A vállalat az elmúlt 23 évben mintegy 1 milliárd eurót fektetett be a hazai piacon, 2014-ben csaknem 55 millió eurót, s 800 új munkahelyet is teremtett a bolthálózat bővítésével. Ez a hálózatbővülés és munkahelyteremtés szintén elmarad a következő üzleti évben. Eredeti elképzelések szerint a SPAR 59 millió eurót fektetett volna be Magyarországon jövőre, ehelyett mindössze 3 üzletegység megnyitása fog realizálódni Budapesten, ahol már szerződéses kötelezettségek vannak. Az érdi INTERSPAR áruházból is csak annyit tud megvalósítani a vállalat, amire már szerződés kötelezi.
– A SPAR franchise programjának bővítése mind a SPAR, mind a leendő partner számára sok előnnyel jár. Egyrészt magyar családi vállalkozásoknak adunk nemzetközi know-how-t, már meglévő üzleteik, vagy a SPAR-tól átveendő üzletek működtetéséhez és ezzel eredménye-sebbé válhatnak. A SPAR pedig jobban megismeri a magyar piacot és úgy tud nagykereskedelmi forgalmat növelni, hogy nem kell új ingatlanokba, üzletekbe beruháznia.– mondta Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kft. cégvezetője. Hozzátette: az élelmiszerlánc fel-ügyeleti díj több mint 30 szorosára növekedése miatt a költségstruktúrához hozzá kell nyúlnia a cégnek, de a SPAR mindent megtesz, hogy ez ne a dolgozók kárára történjen. A SPAR jelenleg hazánk ötödik legnagyobb munkáltatója, a munkatársi létszám meghaladja a 13 ezer főt.
A SPAR 2008 óta veszteséges, ebben az évben vásárolta meg a Plus bolthálózatot. A beruházások értékcsökkenése, valamint a válság alatt, szerencsétlen időpontban felvett svájci frank és euró hitelek miatt lett veszteséges. De a vállalat 2014-ben – a tervek szerint – operatív szinten eredményes évet fog zárni. A SPAR a forgalom alapján Magyarország negyedik leg-nagyobb kiskereskedelmi lánca, tavaly bruttó 453 milliárd forint forgalmat ért el. Több mint 400 áruházat működtet országszerte, amiket 5-600 ezer vásárló keres fel naponta. Csaknem 1000 magyar cég az állandó beszállítójuk, az értékesített áruk 90 százalékát Magyarországon szerzik be.
– A vasárnapi zárva tartás valamennyi üzletegységet érintheti a SPAR saját hálózatában. Az OMV-vel tárgyalások folynak arról, hogy a sikeres tesztidőszak után további töltőállomásoknál nyílhassanak SPAR Express üzletek, ám ez a projekt nincs összefüggésben a vasárnapi zárva tartással, hiszen több mint egy éve döntöttünk róla. – mondta Heiszler Gabriella.
A SPAR 2013-ban a vesztesége ellenére különböző adónemekben 26 milliárd forint adót fizetett be az államkasszába. Az élelmiszerlánc felügyeleti díj eddig 325 millió forint kiadást jelen-tett, ami jövőre mintegy 9 milliárd forintra emelkedik. A SPAR leginkább emiatt döntött a közvetlen magyar beruházások drasztikus csökkentése mellett.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >A brazil nap íze minden kortyban: új Single Origin kávét vezet be az OMV
Új taggal bővült az OMV kávékínálata: a VIVA Single Origin…
Tovább olvasom >