Új bevásárlóközpont nyílt a legendás berlini Wertheim Nagyáruház helyén
Új bevásárlóközpontot nyitottak meg Berlinben az egykori világhírű Wertheim Nagyáruház helyén. A Mall of Berlin a beruházók szerint méltó utód lesz, naponta legalább százezren keresik majd fel.
A csaknem egymilliárd eurós beruházással épült Mall of Berlin tervezői a híres előd előtt tisztelegtek az új épületegyüttes központi elemével, a Piazza nevű 23 méteres belmagasságú, üvegtetejű csarnokkal, amely körül négy szinten 250 üzlet helyezkedik el.
A Berlin központjában, a Brandendurgi kaputól alig néhány száz méterre fekvő Leipziger Platzon a 19-20. század fordulóján épült Wertheim Nagyáruház sokáig Európa legnagyobb áruháza volt, és a kontinens élvonalába emelte a feltörekvő Németország fővárosát. A fogyasztás kultúrájával foglalkozó társadalomtudósok a historizáló német áruházépítészet mintapéldájaként tartják számon az Alfred Messel tervei alapján emelt épületet, amelynek legjellemzőbb elemei az üvegtetővel fedett belső udvar és a hatalmas kirakatok között magasodó, gótikus templomokra emlékeztető oszlopok voltak.
A két építkezés között több mint száz év telt el. A Wertheim első részlegei 1897-ben nyitottak meg, és a tulajdonos – a Németországban számos áruházat üzemeltető – Wertheim család folyamatosan bővítette az épületet. A harmincas években, a náci hatalomátvétel után a családot zsidó származása miatt kisemmizték, üldözték, de az áruház egészen 1944-ig üzemelt, amikor bombatalálatok érték. A háború után már csak az élelmiszerosztályt tudták újra megnyitni, és végül 1956-ban lebontották a megrongálódott épületegyüttest.
A terület a háború után Kelet-Berlinhez tartozott, és közvetlen közelében húzódott az egykori fővárost kettészelő fal, ezért nem fejlesztették. Az ország és Berlin újraegyesítése után az egyetlen megmaradt épületrészben – a föld alatti páncéltermekben – egy technoklub telepedett meg. A világhírűvé vált Tresor mindig csak rövid időre kapott engedélyt a pincerendszer használatára, mert mindenki azzal számolt, hogy hamarosan nagyszabású beruházás indul. A tulajdonviszonyok körüli jogi viták miatt azonban a terület további bő húsz évig parlagon maradt, miközben körülötte újjáépült a város.
A Wertheim Nagyáruház helye így az egyik legnagyobb üres telek maradt Berlin központjában egészen 2012-ig, amikor Harald G. Huth ingatlanbefektető több berlini bevásárlóközpont felépítése után hozzákezdett a Mall of Berlin fejlesztéséhez. A beruházáson 2500 szakember dolgozott, 110 ezer köbéter betont és 18 ezer tonna vasat használtak fel, és egyebek között 56 mozgólépcsőt és 48 felvonót telepítettek az épületben.
A végeredmény a német főváros második legnagyobb – 80 ezer négyzetméter kereskedelmi területű – üzletközpontja, amelyet a következő ütemben további 20 ezer négyzetméterrel bővítenek, és így az elsőszámú berlini pláza lesz.
A csütörtökön megnyílt Mall of Berlin a fejlesztésnek csak az egyik része, a háztömb nagyságú telken 270 lakást, 4 ezer négyzetméternyi irodát és egy 12 négyzetméter területű szállodát is építenek az ezer férőhelyes mélygarázs fölé. (Bálint Marcell, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >