Új agrárstratégia körvonalazódik – fenntarthatóság, versenyképesség, méltányosság
A mezőgazdaság fordulóponthoz érkezett. A klímaváltozás, vízhiány, globális kereskedelmi nyomás, generációs kihívások és adminisztratív terhek együttesen alakítják a termelők mozgásterét. A Régiók Európai Bizottsága (CoR) legfrissebb véleménytervezete szerint az EU-nak új, rugalmasabb és méltányosabb agrárpolitikára van szüksége. A cél: az európai régiók agrárversenyképességének fokozása úgy, hogy közben a fenntarthatóság is érvényesül – írja a Pénzcentrum.
Szigorú szabályok itt, laza normák ott
Miközben az uniós gazdáknak szigorú környezetvédelmi, állatjóléti és növényegészségügyi normáknak kell megfelelniük, az EU-n kívüli termékek sokszor alacsonyabb elvárások mellett kerülnek a piacra. A CoR szerint ez torzítja a versenyt és aláássa a fogyasztói bizalmat is. Carlos Mazón Guixot, a véleménytervezet előadója a plenáris ülésen úgy fogalmazott: a tisztességes verseny csak akkor érvényesülhet, ha az importált termékekre is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a hazai előállítókra. Ennek eszköze lehet a „tükörklauzulák” bevezetése, amelyek azonos szabályrendszert követelnének meg minden kereskedelmi partnerrel szemben.
A változó klíma és a geopolitikai realitások
A mezőgazdaságot a mindennapok szintjén érinti az aszály, az erdőtűz, az extrém időjárás, vagy a munkaerőhiány – ezek rendszerszintű válaszokat igényelnek. Az EU közös agrárpolitikája (KAP) továbbra is kulcsfontosságú eszköz, de a CoR szerint ideje továbblépni: innovációval, digitális eszközökkel, vízmegtartó infrastruktúrával és célzott finanszírozással. A blokklánc-alapú nyomonkövetés vagy az agro-fotovoltaikus rendszerek (mezőgazdasági és napelemhasználat kombinációja) például már nemcsak jövőbeli lehetőség, hanem helyenként alkalmazott gyakorlat.
A versenyképesség feltétele: alkalmazkodás és innováció
A stratégiában központi szerepet kapott a precíziós gazdálkodás, az öntözési technológiák fejlesztése, az ellenállóbb fajták és a digitális eszközök bevezetése. A mezőgazdaság jövedelmezősége és fenntarthatósága nem kizárja, hanem erősítheti egymást – feltéve, hogy biztosított a finanszírozás, a piacvédelem és a tudásátadás. Az is világossá vált: a túlzott bürokrácia és a kisgazdaságokat sújtó hátrányok enyhítése nélkül nincs valódi előrelépés.
Magyar vonatkozások: helyi kihívások, közös megoldások
A dokumentum megállapításai különösen relevánsak a magyar mezőgazdaság számára is. A dél-amerikai baromfi vagy az ukrán gabona példája jól mutatja, hogy a hazai termelők hátrányt szenvednek az eltérő szabályozási normák miatt. Eközben az Alföld és a Duna–Tisza köze aszályos térségeiben a terméshozamok csökkennek, az öntözési lehetőségek korlátozottak, és a vízügyi infrastruktúra elavult. A digitális átállás lassú, a fiatal gazdák utánpótlása pedig aggasztóan hiányos.
Generációváltás és vidéki megtartóerő
A CoR szerint az agrárium jövője a fiatalokon is múlik. A generációváltás ösztönzése, az új agrárvállalkozók mentorálása és a vidéki élet újrapozicionálása kiemelt célként szerepel a stratégiában. A mezőgazdaság társadalmi szerepének megerősítése és az ökoszisztémák védelme nélkül nincs életképes jövőkép – sem vidéken, sem városban.
Méltányos kereskedelem – fenntartható Európa
A Régiók Európai Bizottsága világossá tette: az agrárversenyképesség nem csak gazdasági, hanem társadalmi és környezeti kérdés is. A fenntarthatóbb mezőgazdaság érdekében hozott döntéseknek egyszerre kell figyelembe venniük a globális trendeket és a helyi adottságokat, a klímaváltozást és a piaci realitásokat. Az új agrárstratégia célja nem kevesebb, mint hogy megvédje a termelőt, a terméket és a természetet – hosszú távon, közösen.
Kapcsolódó cikkeink
Őrzi piacvezető pozícióját a tavaly 20 éves Lidl
Tavaly ünnepelte 20 éves magyarországi jelenlétét hazánk piacvezető FMCG-lánca, a…
Tovább olvasom >A technológiai fejlesztésekbe, az üzlethálózatba és a kollégák képzésébe invesztált a dm
A dm a vásárlók hűségét annak a kiegyensúlyozott összteljesítménynek tulajdonítja,…
Tovább olvasom >Meglepő eredmény született a VI. Tisza-tavi PET Kupán
A versenyt szervező PET Kupa Egyesület sokat látott szervezőit is…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >