Üdítő- és gyümölcslégyártók: romló versenyképesség és elbocsátások
Zsugorodás, romló versenyképesség és elbocsátások jellemzik az üdítő- és gyümölcslégyártást a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségének tájékoztatója szerint.
Az MTI-hez hétfőn eljuttatott összegzés emlékeztet: a magyar élelmiszeripar egyik legfiatalabb és korábban dinamikusan növekvő ágazata a csökkenő kereslet és a növekvő költségek miatt 2004-2011 között összességében 11 milliárd forint veszteséget halmozott fel.
Az éves szinten 170 milliárd forint termelési értéket előállító, közvetve és közvetlenül több tízezer embernek munkát adó ágazat tavaly több száz fős elbocsátásokra kényszerült. A szakmai szervezet szerint várható, hogy az elbocsátások az idén is folytatódnak.
Ezért kérik a kormányzat támogatását ahhoz, hogy a gazdaságpolitikai döntések meghozatalánál kiemelt figyelmet kapjon az ágazat. Az esetleges törvényi változások pedig segítsék, hogy az iparág szereplői visszanyerjék munkahely megtartó képességüket és versenyképességüket a régió többi országában működő piaci szereplőkkel szemben.
Az alkoholmentes italok belföldi piaca – az ásványvizek kivételével – évek óta zsugorodik. A kedvezőtlen folyamat 2008-tól felgyorsult. Több jelentősebb gyártó, így a Bognár Szörp, és a HeyHo márka gyártója, az ELMA mára működésképtelenné vált.
A szénsavas üdítőitalok fogyasztása csaknem egy évtizede folyamatosan csökken, ma már 20 százalékkal kevesebb termék fogy, mint 2003-ban. A szénsavas üdítőitalok értékesítési nehézségeit jól mutatja, hogy 2011-ben 10 százalékkal kevesebb üdítő fogyott, mint 1995-ben.
A gyümölcslevek értékesítése 10 százalékkal esett vissza 2007-óta. Ez utóbbi trend nemzetgazdasági szempontból azért is különösen káros, mert a gyümölcslevek gyártói a magyar gyümölcsök egyik legfontosabb felvevő piacát jelentik, amely területen jelentős fejlődés is elérhető lenne – vélekedik a szövetség.
Az alkoholmentes italok piacának drasztikus zsugorodását az állami áfa-bevételek is megsínylik. 2011-ben a szénsavas üdítőitalok és a gyümölcslevek értékesítéséből befolyó áfa-bevétel 11 százalékkal, 3,5 milliárd forinttal volt kisebb, mint 2005-ben.
A Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségének meggyőződése, hogy a magyar gyártók pozícióinak védelme, erősítése nemzetgazdasági érdek – olvasható a közleményben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >