TVE: megtorpant a fairtrade piacának térnyerése Magyarországon
Megtorpant a méltányos kereskedelem piacának (fairtrade) térnyerése Magyarországon az elmúlt két évben, de már érzékelhető a trendforduló – közölte a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) kedden az MTI-vel a 2022. évi mérése alapján.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2019/12/venchi-introduces-smart-packaging-for-chocolates.jpg)
A fogyasztók azzal, hogy fairtrade minősített terméket választanak, hozzájárulnak az etikus termeléshez
A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait. Minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, ökológiai körülményeket. A fogyasztók azzal, hogy fairtrade minősített terméket választanak, hozzájárulnak az etikus termeléshez, tesznek a gyerekmunka és a mezőgazdasági munkások kizsákmányolása ellen – emelték ki a közleményben.
Az egyesület részletezte, hogy Magyarországon 2014 óta, az első adattal lefedett évben a méltányos kereskedelem piaca marginális, 68 millió forint volt, ám innen dinamikus növekedésnek indult. Két év alatt, 2016-ig a piac mintegy hétszeresére nőtt, 2016 és 2017 között ismét meghétszereződött a forgalom 3,6 milliárd forintra. A méltányos kereskedelmi termékek forgalma 2020-ban már meghaladta a 6,9 milliárd forintot, ami abszolút rekord év volt.
A kiugró 2020-as év után mérséklődött a kereslet a fairtrade élelmiszerek iránt, 5 illetve 5,5 milliárd forintra csökkentve ennek a szegmensnek az összértékét. A csökkenés mögött egyértelműen a csokoládé piac trendjei állnak, amely ugyan 2021-ben produkált egy 6 százalékos volumennövekedést, de 2022-ben már 2 százalékos visszaesést mutat. Ezen belül a faitrade csokoládék iránti kereslet mintegy felére esett vissza 2021-ben, míg tavaly ismét hozni tudott egy 5 százalékos növekedést – írják a közleményben.
A kávé és a kakaó esetében a növekedés továbbra is töretlen, a kávé szegmensben 2022-ben az előző évhez képest 18 százalékos, illetve 22 százalékos növekedés mutatkozott a fairtrade címkés eladásokban volumenben, illetve értékben.
A kakaó esetében visszafogottabb a trend, 5,8 százalék, illetve 4,9 százalék volt az emelkedés. A tea piacon értékben szintén folyamatos a növekedés, viszont mennyiségben – valószínűleg a jelentős áremelések miatt – 2022-ben már 42 százalékos csökkenést lehetett látni.
A Fairtrade International szervezet legfrisseb jelentése alapján a legnépszerűbb fairtrade termékek kereskedelme 2021-ben világviszonylatban megközelítette az 1,4 milliárd tonnát, ami 21 százalékos növekedés az előző évhez képest. Több mint 37 000 különböző fairtrade minősített termék érhető el világszerte 143 országban, beleértve Magyarországot.
A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, cukor, méz, virágok, pamut, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában – írták a közleményben.
Kapcsolódó cikkeink
Újabb Fairtrade csokoládék az ALDI-ban
Az ALDI saját márkás Choceur finomságai között május 9-étől a…
Tovább olvasom >![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/hu/wp-content/uploads/2016/08/no_product.jpg)
A perui nőket támogatja az ALDI Nord kávébeszerzéseivel
Az ALDI Nord legújabb „Hermanas del Café” néven megjelent terméke…
Tovább olvasom >Hogy iszod?
A kávéfogyasztási szokások feltérképezése céljából 2000 fő megkérdezésével készült OMV-felmérés…
Tovább olvasom >További cikkeink
VOSZ Barométer – 2024. II. negyedév: kötelező optimizmus vagy valódi növekedés?
Az inflációs érzékelés továbbra is jelen van hazai vállalkozásoknál, miközben…
Tovább olvasom >Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >Új termékigazgatót nevezett ki az Auchan
Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói…
Tovább olvasom >