Túlterheltség és alulműködés a kkv-knál
1. rész
Az Ipsos Mori közvélemény-kutató nemrégiben publikálta annak a kis- és közepes vállalkozások felhőhasználati szokásaival kapcsolatos felmérésnek az eredményeit, amelyhez Európa 16 országából gyűjtötték az adatokat. A kutatás során 300-nál több magyar kkv-t is megkérdeztek a szakemberek, ez alapján pedig nemcsak arról szerezhetünk pontos képet, hogy milyen kihívásokkal és lehetőségekkel néznek szembe a magyar kkv-k, hanem arról is, hogy miben hasonlítanak, vagy épp térnek el az európai versenytársaiktól.
Az első feltűnő sajátosság a magyar kkv-alkalmazottak „röghöz kötöttsége” volt, persze nem abban az értelemben, hogy az ott dolgozók ne hagyhatnák el a céget, ha úgy akarnák. Inkább arról van szó, hogy a távoli (értsd: irodán kívüli) munkavégzés tekintetében valószínűleg nem sokat nyernének a cégváltással sem, hiszen a magyar kkv-k nagy része egyszerűen nincs berendezkedve a távmunkára. Megdöbbentően sokan, a megkérdezettek 79%-a válaszolt úgy, hogy ha el akarja végezni a munkáját, akkor bizony bent kell lennie az irodában. (Hogy ennek az adatnak a drámaiságát megértsük, érdemes tudni, hogy az európai átlag csupán 59%.) Pedig e számadat „párjaként” a válaszadók 34%-a azt is elmondta, hogy a munkája természetéből fakadóan elvileg akárhonnan elvégezhetné a munkáját, semmi sem indokolja, hogy azt mindenképpen irodából tegye…
De akkor vajon mi magyarázza ezt a röghöz kötöttségünket? Kulturális lemaradás? A főnök vaskalapossága? A megfelelő kütyük hiánya?
A felmérést finanszírozó Microsoft kkv-ért felelő magyarországi vezetője szerint a kutatásból egyértelműen kiolvasható a válasz. Vass Gábor szerint rendkívül indikatív az, hogy a magyar kkv-alkalmazottak egyharmada (27%-a) csak egy sokak számára jól ismert, „kőkorszaki” módszerrel tud hozzáférni a céges dokumentumaihoz: úgy, ha e-mailben elküldi magának, otthonra. Ugyancsak fontos nyom, hogy a magyar kkv-alkalmazottak negyede a saját okostelefonját használja munkára is, míg csupán a kkv-nál dolgozók 17%-ának van olyan okoskütyüje, amit a munkáltatójától kapott.
„Magyarországon nem az alkalmazottak „digitális analfabetizmusa”, vagy az erre alkalmas eszközök, például az okostelefonok hiánya okozza a cégek rossz, „hatékonytalan” működéset, hanem az, hogy a magyar kkv-k ma még nem támogatják a felhőszolgáltatások használatát. Legalábbis abban az értelemben nem, hogy tudatosan és meghatározó mértékben arra alapoznák a vállalat működését – foglalja össze a kutatás legfontosabb magyar tanulságát Vass Gábor.
Ez annál is meglepőbb, tette hozzá a Trade által megkérdezett szakember, hogy a Microsoft-felhő például épp azokra a félelmekre, illetve elvárásokra ad meggyőző választ, amelyek a kutatásból kiolvashatók. Az adatok szerint ugyanis a magyar cégvezetőket alapvetően két dolog akadályozza meg abban, hogy felhőszolgáltatások segítségével tegye ütőképesebbé a cégét. Ezek között pedig – Magyarországon talán meglepő módon –, a pénzügyi szempont nem szerepel előkelő helyen.
Az elsődleges félelem az adatbiztonsággal kapcsolatos, méghozzá a szó kétféle értelmében is: a magyar cégvezetők egyszerre félnek attól, hogy elveszhetnek, megsemmisülhetnek a felhőben tárolt adataik, de persze attól is, hogy azok illetéktelen kezekbe kerülhetnek. A „második helyezett” magyar cégvezetői félelem az lett, hogy a felhőszolgáltatás igénybevétele esetleg nem felel meg valamilyen jogszabályi előírásnak, így a „hivatal packázását” vonhatja maga után.
„Ez rendkívül fontos tanulság a Microsoft Magyarország számára, mert kiderült, hogy nem valamiféle ösztönös, de persze indokolatlan tartózkodást-irtózást kell legyőznünk a magyar cégvezetők körében, mielőtt segíteni szeretnénk nekik, hogy a felhő révén időt és pénzt spóroljanak, hanem ezekre a félelmekre kell választ adnunk” – magyarázta Vass Gábor.
A szakember hozzátette: a kutatásból egyértelműen kiderült az is, hogy a cégüknél meglévő hatékonysági problémával nagyon is tisztában vannak a megkérdezettek.
„A kkv-alkalmazottak negyede számolt be arról, hogy gyakorta a gépénél reggelizik vagy ebédel, közel 10%-uk pedig inkább úgy, ahogy van, kihagyja az ebédszünetet, csak haladjon a munkájával. Ugyancsak a kkv-k túlterheltségéről mesél az, hogy az alkalmazottak közel harmada már a hivatalos munkaidő előtt, azaz korareggel, 14%-uk lefekvés előtt, azaz késő este, 15%-a pedig a szabadsága alatt is kénytelen dolgozni” – sorolta a „tüneteket” Microsoft Magyarország munkatársa. Vass Gábor hozzátette, a gyakran rossz hatékonyságú működéstől persze nem csak a cégen belül szenvednek a magyar kkv-k, megsínylik azt az ügyfelek is. Beszédes adatnak bizonyult például az, hogy a belső kommunikáció hiányosságai miatt legtöbbször épp az emészti fel az időt és az energiát, hogy a kkv alkalmazottjai egymással kommunikálnak, ahelyett, hogy az ügyféllel töltenék az időt, a neki adott válaszokra fordított időt rövidítenék le. (A megkérdezett magyar kkv-knek csak 17%-a képes 1 órán belül reagálni az ügyfelei megkeresésére!)
Mindennek az egyik nyilvánvaló oka az, hogy a cégek alkalmazottai gyakran még „házon belül” sincsenek jól összekötve egymással: a magyar kkv-k több mint egyharmada elismerte, hogy teljesen papíralapú, off-line az ügymenete.
A kutatás azonban nemcsak a problémákat tárta fel, hanem a lehetséges megoldási irányokat is megmutatta. A kutatásban résztvevő magyar kkv-k több mint 30%-nál maguk a megkérdezettek mondták el: meggyőződésük, hogy a legkorszerűbb ikt-megoldások – elsősorban is a felhőszolgáltatások – alkalmazásával javulna a belső infóáramlás, ezáltal hatékonyabbá válna a cégen belüli együttműködés és tudásmegosztás, mindez pedig egyszerre javítaná az alkalmazottak produktivitását és tenné jobbá az ügyfelek kiszolgálását.
„Nincs más dolgunk, mint a lehető legtöbb magyar kkv-ben tudatosítani, hogy a Microsoft-felhő az ő számukra is kínál testre szabott megoldást” – utalt a közeljövő feladataira a lapunk által megkérdezett infokommunikációs szakember.
A Microsoft felhő szolgáltatásiról bővebben itt olvashat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A JYSK fenntarthatósági stratégiája: innovációk és zöld megoldások a környezetvédelem jegyében
A JYSK fenntarthatósági törekvései jó példát mutatnak a modern kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >