Túlterheltség és alulműködés a kkv-knál
1. rész
Az Ipsos Mori közvélemény-kutató nemrégiben publikálta annak a kis- és közepes vállalkozások felhőhasználati szokásaival kapcsolatos felmérésnek az eredményeit, amelyhez Európa 16 országából gyűjtötték az adatokat. A kutatás során 300-nál több magyar kkv-t is megkérdeztek a szakemberek, ez alapján pedig nemcsak arról szerezhetünk pontos képet, hogy milyen kihívásokkal és lehetőségekkel néznek szembe a magyar kkv-k, hanem arról is, hogy miben hasonlítanak, vagy épp térnek el az európai versenytársaiktól.
Az első feltűnő sajátosság a magyar kkv-alkalmazottak „röghöz kötöttsége” volt, persze nem abban az értelemben, hogy az ott dolgozók ne hagyhatnák el a céget, ha úgy akarnák. Inkább arról van szó, hogy a távoli (értsd: irodán kívüli) munkavégzés tekintetében valószínűleg nem sokat nyernének a cégváltással sem, hiszen a magyar kkv-k nagy része egyszerűen nincs berendezkedve a távmunkára. Megdöbbentően sokan, a megkérdezettek 79%-a válaszolt úgy, hogy ha el akarja végezni a munkáját, akkor bizony bent kell lennie az irodában. (Hogy ennek az adatnak a drámaiságát megértsük, érdemes tudni, hogy az európai átlag csupán 59%.) Pedig e számadat „párjaként” a válaszadók 34%-a azt is elmondta, hogy a munkája természetéből fakadóan elvileg akárhonnan elvégezhetné a munkáját, semmi sem indokolja, hogy azt mindenképpen irodából tegye…
De akkor vajon mi magyarázza ezt a röghöz kötöttségünket? Kulturális lemaradás? A főnök vaskalapossága? A megfelelő kütyük hiánya?
A felmérést finanszírozó Microsoft kkv-ért felelő magyarországi vezetője szerint a kutatásból egyértelműen kiolvasható a válasz. Vass Gábor szerint rendkívül indikatív az, hogy a magyar kkv-alkalmazottak egyharmada (27%-a) csak egy sokak számára jól ismert, „kőkorszaki” módszerrel tud hozzáférni a céges dokumentumaihoz: úgy, ha e-mailben elküldi magának, otthonra. Ugyancsak fontos nyom, hogy a magyar kkv-alkalmazottak negyede a saját okostelefonját használja munkára is, míg csupán a kkv-nál dolgozók 17%-ának van olyan okoskütyüje, amit a munkáltatójától kapott.
„Magyarországon nem az alkalmazottak „digitális analfabetizmusa”, vagy az erre alkalmas eszközök, például az okostelefonok hiánya okozza a cégek rossz, „hatékonytalan” működéset, hanem az, hogy a magyar kkv-k ma még nem támogatják a felhőszolgáltatások használatát. Legalábbis abban az értelemben nem, hogy tudatosan és meghatározó mértékben arra alapoznák a vállalat működését – foglalja össze a kutatás legfontosabb magyar tanulságát Vass Gábor.
Ez annál is meglepőbb, tette hozzá a Trade által megkérdezett szakember, hogy a Microsoft-felhő például épp azokra a félelmekre, illetve elvárásokra ad meggyőző választ, amelyek a kutatásból kiolvashatók. Az adatok szerint ugyanis a magyar cégvezetőket alapvetően két dolog akadályozza meg abban, hogy felhőszolgáltatások segítségével tegye ütőképesebbé a cégét. Ezek között pedig – Magyarországon talán meglepő módon –, a pénzügyi szempont nem szerepel előkelő helyen.
Az elsődleges félelem az adatbiztonsággal kapcsolatos, méghozzá a szó kétféle értelmében is: a magyar cégvezetők egyszerre félnek attól, hogy elveszhetnek, megsemmisülhetnek a felhőben tárolt adataik, de persze attól is, hogy azok illetéktelen kezekbe kerülhetnek. A „második helyezett” magyar cégvezetői félelem az lett, hogy a felhőszolgáltatás igénybevétele esetleg nem felel meg valamilyen jogszabályi előírásnak, így a „hivatal packázását” vonhatja maga után.
„Ez rendkívül fontos tanulság a Microsoft Magyarország számára, mert kiderült, hogy nem valamiféle ösztönös, de persze indokolatlan tartózkodást-irtózást kell legyőznünk a magyar cégvezetők körében, mielőtt segíteni szeretnénk nekik, hogy a felhő révén időt és pénzt spóroljanak, hanem ezekre a félelmekre kell választ adnunk” – magyarázta Vass Gábor.
A szakember hozzátette: a kutatásból egyértelműen kiderült az is, hogy a cégüknél meglévő hatékonysági problémával nagyon is tisztában vannak a megkérdezettek.
„A kkv-alkalmazottak negyede számolt be arról, hogy gyakorta a gépénél reggelizik vagy ebédel, közel 10%-uk pedig inkább úgy, ahogy van, kihagyja az ebédszünetet, csak haladjon a munkájával. Ugyancsak a kkv-k túlterheltségéről mesél az, hogy az alkalmazottak közel harmada már a hivatalos munkaidő előtt, azaz korareggel, 14%-uk lefekvés előtt, azaz késő este, 15%-a pedig a szabadsága alatt is kénytelen dolgozni” – sorolta a „tüneteket” Microsoft Magyarország munkatársa. Vass Gábor hozzátette, a gyakran rossz hatékonyságú működéstől persze nem csak a cégen belül szenvednek a magyar kkv-k, megsínylik azt az ügyfelek is. Beszédes adatnak bizonyult például az, hogy a belső kommunikáció hiányosságai miatt legtöbbször épp az emészti fel az időt és az energiát, hogy a kkv alkalmazottjai egymással kommunikálnak, ahelyett, hogy az ügyféllel töltenék az időt, a neki adott válaszokra fordított időt rövidítenék le. (A megkérdezett magyar kkv-knek csak 17%-a képes 1 órán belül reagálni az ügyfelei megkeresésére!)
Mindennek az egyik nyilvánvaló oka az, hogy a cégek alkalmazottai gyakran még „házon belül” sincsenek jól összekötve egymással: a magyar kkv-k több mint egyharmada elismerte, hogy teljesen papíralapú, off-line az ügymenete.
A kutatás azonban nemcsak a problémákat tárta fel, hanem a lehetséges megoldási irányokat is megmutatta. A kutatásban résztvevő magyar kkv-k több mint 30%-nál maguk a megkérdezettek mondták el: meggyőződésük, hogy a legkorszerűbb ikt-megoldások – elsősorban is a felhőszolgáltatások – alkalmazásával javulna a belső infóáramlás, ezáltal hatékonyabbá válna a cégen belüli együttműködés és tudásmegosztás, mindez pedig egyszerre javítaná az alkalmazottak produktivitását és tenné jobbá az ügyfelek kiszolgálását.
„Nincs más dolgunk, mint a lehető legtöbb magyar kkv-ben tudatosítani, hogy a Microsoft-felhő az ő számukra is kínál testre szabott megoldást” – utalt a közeljövő feladataira a lapunk által megkérdezett infokommunikációs szakember.
A Microsoft felhő szolgáltatásiról bővebben itt olvashat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >XII. Laurel Retail Konferencia – működés közben látható a jövő
Május 28-án a budapesti Larus Rendezvényközpontban ismét találkoznak a kiskereskedelem…
Tovább olvasom >ÖRT-NMHH Minikonferencia: Merre tovább influenszer reklámozás?
Milyen szabályok vonatkoznak ma az influenszerekre? Hol húzódnak az etikai…
Tovább olvasom >