Túl van a nehezén a sajt
Szörfdeszkás hasonlattal szólva a sajtpiac szereplői az előző hullám lenyomóerejét kikerülve a következő tolóerejére várva egyensúlyoznak. Az erősen árvezérelt piacon nem annyira az innovációk, mint inkább a háttérben zajló fejlesztések, beruházások és a marketing hatékonyságnövelésének időszaka ez.
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
A sajtpiac valószínűleg már túl van a nehezén: az értékesítés 2022 második felében, a sorozatos áremelkedések után volt a mélyponton. Az idei év első felétől, ahogy szépen lassan mérséklődik az infláció, csökken a nyers tej világpiaci ára, az eladások ismét kezdenek fellendülni.
– Ha a nyers tej ára tovább csökken, vagy legalább marad ezen a szinten, az év második felére további forgalomemelkedésre számítunk – jelzi Nagy Sándor, a Szarvasi Mozzarella Kft. kereskedelmi igazgatója.
Nem lehet hátradőlni
Nagy Sándor a jelenlegi piacot úgy jellemzi, hogy a csökkenő vásárlóerő, a bizonytalanság, a „mit engedhetek meg magamnak” kényszerű szempontja az alacsonyabb árpontú termékek felé fordították a vevőket. A kisebb kiszerelések, saját márkák, relatíve olcsóbb sajtok kerültek előtérbe.
– A diszkontok térnyerése érezhető, de a hiper- és szupermarketek is mindent bevetnek, hogy a fogyasztók náluk költsék el, lehetőség szerint, a pénzüket – mondja a kereskedelmi igazgató. – A minőség mellett most minden az árról szól. Mindenhol komoly akciókkal találkozhatunk. Ezekben a Szarvasi Mozzarella is partner.
Bár a mozzarella fogyasztói köre stabil, vevőköre alapjában véve márkahű, a cég nem figyelte hátradőlve a piaci változásokat. A pizza mozzarelláknál a 1 kg-os méret mellett 350 g-os változatokkal is megjelentek. Másik újdonságuk, a 400 g-os Fiordilatte tökéletesen passzol a klasszikus nápolyi pizzához, amelyet ezzel a sajttal még könnyebb otthon reprodukálni a pizzák rajongóinak. Ezek mellett pedig egy minőségi megjelenésű és kedvező árú 150 g-os reszelt mozzarellát is kínálnak a fogyasztóknak. Termékeik eladásának ösztönzésére a teljes marketingmixet használják, de a fókusz a digitális térre kerül.
– A hatékonyságot elsősorban az üzem folyamatos modernizálásával, gépesítésével próbáljuk elérni. Reményeink szerint ez az eredményességre is jó hatással lesz – árulja el Nagy Sándor.
Gyulaival dúsítva
Az elmúlt időszak nehézségei az ömlesztett sajt piacát is nagyban befolyásolták, tudjuk meg Lengyel Andrástól, az ERU Food Kft. ügyvezetőjétől, aki hozzáteszi:
– Bízunk benne, hogy mindez az év második felére érezhetően mérséklődni fog, ami pozitív hatással lesz mind a volumenünkre, mind az árbevételünkre. Addig is innovációkkal, akciókkal igyekszünk fenntartani a fogyasztók érdeklődését és megfelelni az igényeiknek.
Termékfejlesztéseik egyik kézzelfogható eredménye a közelmúltban megjelent Camping Gyulai szárazkolbászos tömlős sajt, amelynek bevezetését online támogatással, árakciókkal segítették. Az őszi szezonra újabb innovációkkal készülnek, hiszen a folyamatosan változó piachoz, fogyasztói igényekhez igazodni szeretnének.
– Kommunikáció terén mi is a social media és az online hirdetéseket tartjuk a leghatékonyabbnak, ugyanakkor hagyományos, televíziós megjelenéssel is készülünk, hogy azokhoz a fogyasztóinkhoz is eljussunk, akik elsősorban nem az online térben informálódnak – foglalja össze a marketingmunkájukat Lengyel András.
Online és kóstoltatás a fókuszban
Antalffy Viktória, a többek között a Leerdammer sajtokat is forgalmazó Lactalis Hungária Kft. marketingigazgatója bízik benne, hogy az árak rendeződésével várhatóan a válság előtti időszak fogyasztási szokásai lesznek újból megfigyelhetők.
– Egyelőre az ömlesztett sajt és más, olcsóbb sajtféleségek kerültek előtérbe, a specialitások eladásai ugyanakkor csökkentek. A promóciós értékesítés aránya nagymértékben nőtt, a kedvező árak miatt a kereskedelmi márkák keresettebbé váltak – ad helyzetjelentést a piacról Antalffy Viktória.
A cég sajteladásainak növelésére ATL- és BTL-csatornákat egyaránt használ.
– Az online marketing nálunk is egyre jobban előtérbe kerül, a BTL-eszközök közül pedig a kóstoltatásokra helyeztünk nagyobb hangsúlyt – jegyzi meg a Lactalis Hungária marketingigazgatója.
A háttérben fejlesztenek
A drasztikus árcsökkentések miatt élénkülő keresletet prognosztizál a Fino-Food is.
– Miközben a húskészítmények ára tovább emelkedett az év első felében, a volumensajtok ára 35%-kal zuhant – ismerteti Szommer Gábor, a Fino-Food Kft. értékesítési és beszerzési igazgatója. – Ez a folyamat élénkíti a sajt iránti keresletet. A promóciók szerepe különösen a volumensajtok (például a trappista) esetében erősödött tovább, hiszen ezek megjelenítése a fogyasztók felé is hangsúlyosabbá vált.
Rövid távon nem várható újdonság a sajt kategóriában a Fino-Foodtól, tudjuk meg tőle, de a háttérben folyamatosak a fejlesztések, amelyek jövőre már kézzelfogható termékújdonságokban öltenek testet a szortimentjükben. Addig is a cég ebben a kategóriában elsősorban a trade aktivitásokra fókuszál.
//
Karaván-újdonságok – füstölés nélkül
A street food töretlenül növekvő népszerűsége ihlette a Karaván új termékeinek bevezetését, a Karaván Toast sajtos szeleteket, melyek a márkától szokatlan módon, füstölés nélküli formában érkeznek.
Az új termékcsalád bevezetését a sajtfogyasztóktól kapott 3 fő visszajelzés hívta életre.
Az első a street food jellegű ételek iránt növekvő igény – a hamburgerek, változatos szendvicsek és wrapok otthoni reprodukálásához elengedhetetlenek a minőségi és finom sajtok.
A második – szintén növekvő trend – a sajt meleg ételekhez való felhasználása. A Karaván portfóliójában eddig is fontos szerepet kaptak a kimondottan melegen fogyasztandó termékek: a Karaván Grillsajt és a Karaván Sajt Steakek, melyekhez most megérkeztek a lágyan olvadó Karaván Toast sajtos szeletek.
Végül, de nem utolsósorban, a Karaván azokra a fogyasztókra is gondolt, akik nem részesítik előnyben a füstölt sajtokat, és a márka történetében először füstölés nélküli termékeket vezet be.
A Karaván Toast sajtos szeletek termékcsalád 3 változatban: Cheddar, Gouda és Sonkás ízben kerül a boltok polcaira. A 100 g-os csomagban 5 db, egyesével csomagolt 20 g-os szelet található. //
Kapcsolódó cikkeink
A nyerstej termelői ára 17 százalékkel emelkedett egy év alatt
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői…
Tovább olvasom >Az UHT-tej feldolgozói értékesítési ára nőtt leginkább szeptemberben
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői…
Tovább olvasom >Parmalat Gyümölcsjoghurtok 4×125 g
Az egyre népszerűbb Parmalat gyümölcsjoghurt család új, még gyümölcsösebb változattal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >